"Miksi ette anna kuolla aatteen vuoksi?"
Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -kirjan yksi hahmoista on räätäli Aadolf Halme. Hän on Pentinkulman työväenyhdistyksen perustaja ja puheenjohtaja. Hän uskoi sosialismin muuttavan yhteiskunnan paremmaksi ilman aseita ja väkivaltaa. Kun ryhdyttiin perustamaan punakaarteja ja tekemään vallankumousta asein, hän jättäytyi pois hankkeista. Myöhemmin hän kuitenkin tuli mukaan hoitamaan ei-sotilaallisia, siviililuontoisia asioita. Kun sitten valkoiset valloittivat Pentinkulman, Halmekin vangittiin. Häntä syytettiin kylässä tapahtuneesta paronin murhasta, ryöstöistä ja kapinasta hallitusta vastaan. Näiden perusteella hänet tuomittiin kuolemaan. Hän piti tuomareilleen vaikuttavan puheen. Siinä hän mm. sanoo: - Hyvät herrat. Miksi te ette anna minun kuolla aatteeni vuoksi? Miksi teidän on häpäistävä minua murhaajan nimellä, minkä syytöksen järjettömyyden te itsekin hyvin ymmärrätte.
Tämä Täällä Pohjantähden alla -kirjan yksintyiskohta on tullut mieleeni, kun on lukenut kirjoittelua viime päivien lehdissä. Tämän päivän Aamulehdessä (www.aamulehti.fi) kerrottiin, että yhden henkilön äärimmäinen suhtautuminen naispappeuden kaltaiseen keskeiseen kysymykseen voi halvaannuttaa koko työyhteisön. Edelleen todettiin, että Vammalan seurakunnassa eletään vaikeita aikoja, kun kappalainen Jari Rankisen vakaumus virkakysymyksessä on johtamassa avoimeen konfliktiin. Jutussa haastateltiin Kirkon tutkimuskeskuksen vs. tutkija Harri Palmua. Hän totesi mm., että elleivät kaikki papit noudata kirkon pelisääntöjä, tilanne voi olla äärimmäisen traumatisoiva kokemus itsensä heikommaksi tuntevalle työntekijälle.
Sunnuntain Satakunnan Kansassa kerrottiin yhden pastorin lähteneen seurakunnastamme vakaumukseni takia. Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen kertoi tämän pastorin kokeneen työpaikallaan jopa nöyryytystä. Tämä toistettiin eilen jaetussa Tyrvään Sanomissa. Hannu Kilpeläinen ei halunnut kommentoida Satakunnan Kansassa esittämäänsä väitettä mutta kertoi saaneensa tiedon - siis nöyryyttämisestä - luotettavalta taholta. Tyrvään Sanomien jutussa lainattiin kahden naispastorin tulohaastatteluja, joissa he kertoivat tulleensa hyvin toiveikkaina Vammalaan. Tyrvään Sanomat kertoivat kummankin lähteneen Vammalasta lyhyen työskentelyn jälkeen. Jutun tarkoitus lienee vahvistaa käsitystä, jota nyt on luotu: Vammalan seurakunnan työyhteisö on hyvin ongelmallinen, nuoret innokkaat työtekijätkään eivät pysty työskentelemään siinä ja ongelma työyhteisössä olen minä käsityksineni. Monilla lienee se käsitys, että olen kiusaaja työpaikalla. Terrorisoin toisia työntekijöitä ja työilmapiiriä. Luultavasti tämän käsityksen syntymiseen on pyrittykin. Ehkä sen ajatellaan helpottavan ratkaisujen tekemistä, siis sitä että minut irtisanotaan.
Tekee mieli muokata vain hieman räätäli Halmeen puhetta: - Miksi ette tuomitse minua siitä, että minulla on se käsitys Raamatusta kuin on? Pidän sitä Jumalan sanana, myös niitä Raamatun ohjeita, jotka puhunut seurakunnan paimenen virasta. Tai miksi että tuomitse minua siitä, että torjun naispappeuden - vaikka se ei olekaan asian ydin, suhtautuminen Raamattuun on? Miksi teidän on häpäistävä minua työpaikkakiusaajan nimellä, minkä syytöksen perättömyydestä te voitte itsekin halutessanne ottaa selvää.
Ehkä tämä tuntuu liian dramaattiselta. Toki se sitä onkin. Eihän nyt puhuta kuolemantuomiosta. Vain yhden pastorin virkasta, urasta, ehkä elämäntyöstä. Sen tämä prosessi on opettanut, että ennen kuin ryhdytään koviin toimiin, ihmiseltä pyritään viemään maine.
Eilen työyhteisömme työkokouksessa keskustelimme virkakysymykseen liittyneestä julkisesta keskustelusta. Käytiin avoin ja pitkä keskustelu. Kukaan työtovereistani ei moittinut minua työilmapiirin pilaamisesta, kiusaamisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisestä, nöyryyttämisestä puhumattakaan. Sen sijaan kuulin monia puheenvuoroja, jotka rohkaisivat kovin. Puheenvuorojen käyttäjät olivat kokeneet minut hyväksi työtoveriksi.
Tämä Täällä Pohjantähden alla -kirjan yksintyiskohta on tullut mieleeni, kun on lukenut kirjoittelua viime päivien lehdissä. Tämän päivän Aamulehdessä (www.aamulehti.fi) kerrottiin, että yhden henkilön äärimmäinen suhtautuminen naispappeuden kaltaiseen keskeiseen kysymykseen voi halvaannuttaa koko työyhteisön. Edelleen todettiin, että Vammalan seurakunnassa eletään vaikeita aikoja, kun kappalainen Jari Rankisen vakaumus virkakysymyksessä on johtamassa avoimeen konfliktiin. Jutussa haastateltiin Kirkon tutkimuskeskuksen vs. tutkija Harri Palmua. Hän totesi mm., että elleivät kaikki papit noudata kirkon pelisääntöjä, tilanne voi olla äärimmäisen traumatisoiva kokemus itsensä heikommaksi tuntevalle työntekijälle.
Sunnuntain Satakunnan Kansassa kerrottiin yhden pastorin lähteneen seurakunnastamme vakaumukseni takia. Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen kertoi tämän pastorin kokeneen työpaikallaan jopa nöyryytystä. Tämä toistettiin eilen jaetussa Tyrvään Sanomissa. Hannu Kilpeläinen ei halunnut kommentoida Satakunnan Kansassa esittämäänsä väitettä mutta kertoi saaneensa tiedon - siis nöyryyttämisestä - luotettavalta taholta. Tyrvään Sanomien jutussa lainattiin kahden naispastorin tulohaastatteluja, joissa he kertoivat tulleensa hyvin toiveikkaina Vammalaan. Tyrvään Sanomat kertoivat kummankin lähteneen Vammalasta lyhyen työskentelyn jälkeen. Jutun tarkoitus lienee vahvistaa käsitystä, jota nyt on luotu: Vammalan seurakunnan työyhteisö on hyvin ongelmallinen, nuoret innokkaat työtekijätkään eivät pysty työskentelemään siinä ja ongelma työyhteisössä olen minä käsityksineni. Monilla lienee se käsitys, että olen kiusaaja työpaikalla. Terrorisoin toisia työntekijöitä ja työilmapiiriä. Luultavasti tämän käsityksen syntymiseen on pyrittykin. Ehkä sen ajatellaan helpottavan ratkaisujen tekemistä, siis sitä että minut irtisanotaan.
Tekee mieli muokata vain hieman räätäli Halmeen puhetta: - Miksi ette tuomitse minua siitä, että minulla on se käsitys Raamatusta kuin on? Pidän sitä Jumalan sanana, myös niitä Raamatun ohjeita, jotka puhunut seurakunnan paimenen virasta. Tai miksi että tuomitse minua siitä, että torjun naispappeuden - vaikka se ei olekaan asian ydin, suhtautuminen Raamattuun on? Miksi teidän on häpäistävä minua työpaikkakiusaajan nimellä, minkä syytöksen perättömyydestä te voitte itsekin halutessanne ottaa selvää.
Ehkä tämä tuntuu liian dramaattiselta. Toki se sitä onkin. Eihän nyt puhuta kuolemantuomiosta. Vain yhden pastorin virkasta, urasta, ehkä elämäntyöstä. Sen tämä prosessi on opettanut, että ennen kuin ryhdytään koviin toimiin, ihmiseltä pyritään viemään maine.
Eilen työyhteisömme työkokouksessa keskustelimme virkakysymykseen liittyneestä julkisesta keskustelusta. Käytiin avoin ja pitkä keskustelu. Kukaan työtovereistani ei moittinut minua työilmapiirin pilaamisesta, kiusaamisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisestä, nöyryyttämisestä puhumattakaan. Sen sijaan kuulin monia puheenvuoroja, jotka rohkaisivat kovin. Puheenvuorojen käyttäjät olivat kokeneet minut hyväksi työtoveriksi.
8 Comments:
SINULLE, ole hyvä:
http://jplehto.blogspot.com/2007/03/vain-liepeellistk-perinteisen.html
t. Jekkendaahl, alias Jani Leppänen
MAINETODISTUS
Olen hoitanut papin virkaa Jari Rankisen työtoverina syyskuun alusta alkaen.
Jari on perehdyttäjäni seurakunnan käytäntöihin. Jaamme saman työhuoneen. Kokemukseni hänestä pappina ja työkaverina on erittäin myönteinen: Esimerkiksi hän on aina toista kuunteleva ja asiallinen.
Olen ollut paikalla eräissä työyhteisömme tilanteissa, joissa moni olisi sortunut epäasialliseen käyttäytymiseen ja vastapuolen haukkumiseen. Mutta Jari on kestänyt tilanteet ja säilyttänyt malttinsa.
Kirkkomme Katekismus, hengellisen elämän käsikirja, opettaa: "Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen. Niiden menetys on raskas isku, jonka vaikutus voi tuntua koko elämän ajan." (Kohta 8)
Puheet työpaikkakiusaamisesta ovat roskapuhetta. Erilaisten teologisten näkemysten olemassaolo seurakunnassamme on tosiasia. Yhteiselämä on siksi tällä hetkellä vaikeaa. Mutta tämä on aivan eri asia kuin kiusaaminen tms.
Vaatii paljon uskallusta hyökätä sellaisilla syytteillä saarnamiestä vastaan. Raamattukin opettaa: olisi parempi olla näyttöä ja todistajia.
Kokemukseni mukaan Jari on kunnon mies, hyvä työkaveri ja pappi jolla on Kristus-sanoma sydämellä.
Vs. seurakuntapastori Pauli Selkee, Vammalan ev.-lut. seurakunta
Hei Jari, olen pahoillani kaikesta ajojahdista, solvaamisesta ja vääristelystä, joiden kohteeksi olet joutunut.
Pari päivää mielessäni on ollut eräs Raamatunkohta, jota en millään löytänyt. Siinä Herra sanoo jollekin profeetalle jotenkin, että teen kasvosi kovaksi kuin piikivi tai jotakin sellaista. Luulin sen olevan Jeremiassa, mutta sen sijaan löysin tämän Hesekielin kohdan. Toivon, että se on sinulle rohkaisuksi. Herra on hyvä, ja hän on kanssasi.
Ja hän [Jumala] sanoi minulle: "Ihmislapsi, mene nyt Israelin heimon tykö ja puhu heille minun sanani. - - - Mutta Israelin heimo ei tahdo sinua kuulla, koska he eivät tahdo minua kuulla. Sillä koko Israelin heimolla on kova otsa ja paatunut sydän. Katso, minä teen sinun kasvosi yhtä koviksi kuin heidän kasvonsa ja sinun otsasi yhtä kovaksi kuin heidän otsansa. Timantin kaltaiseksi, kiveä kovemmaksi minä teen sinun otsasi. Älä pelkää heitä äläkä arkaile heidän kasvojansa, sillä he ovat uppiniskainen suku."
- Hesekiel 3:4, 7-9
Pälli!
Suomen kansa ei ole Israelin kansa!
Jari,
en tunne sinua kovin hyvin, mutta olemme kyllä tainneet kätelläkin joskus vuosia sitten. En ole aktiivinen kirkossakävijä, mutta vuosien varrella olen kuunnellut monia puheitasi. Viime kerrasta on varmaan useampi vuosi aikaa.
Olen blogiasi lukiessani ihmetellyt sitä, kuinka rauhallisesti, maltillisesti ja tarkkanäköisesti pystyt tekemään havaintoja näistä tapahtumista, vaikka olet itse niiden kurimuksessa.
Tämä viimeisin kirjoituksesi vahvisti tätä käsitystäni.
Ilmeisesti kovien lehtikirjoitusten kirjoittajat itsekin ymmärtävät, etteivät ”Rankinen saakoon lähteä” -tyyliset vaatimukset ole kohtuullisia, jos ne perustellaan vain ja ainoastaan asiakysymyksillä. Sinusta on saatava tehtyä myös työyhteisön kiusanhenki, työpaikkakiusaaja.
Nyt kannanotot on jo ilmaistu niin voimakkaina, etteivät kantansa naulinneet tiedotusvälineet luultavasti pysty peruuttamaan. Ne ovat tyytyväisiä vasta, kun ”ongelmasta” eli sinusta on päästy.
Minulla ei ole opillisesti kovin varmoja käsityksiä, enkä siksi ole samaa mieltä tästä teologisesta kysymyksestä, naispappeuskysymyksestä, sinun kanssasi. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että sinulla ja muilla sinun tapaasi ajattelevilla pitäisi saada jatkossakin oikeus olla ja toimia kirkossa. Minusta sinun ”neljän kohdan ohjelmasi” tuntuu järkevältä ja hyväksyttävältä. Olet valmis antamaan periksi paljossa ja tekemään enemmän töitä, kunhan saat pitää kiinni omantunnon asiastasi - mutta juuri sitä sinulle ei haluta sallia.
Vaikka en itse jaksa ”uskoa niin kuin kirkko opettaa” monissa oppiasioissa, koen, että nykyinen tilanne kirkossa on omituinen. Pappi saa uskoa ja opettaa kuinka liberaalisti tahansa ilman, että häntä uhkaillaan minkäänlaisilla kurinpitotoimilla, mutta jos pappi ajattelee tästä papinvirka-asiasta niin kuin siitä on ajateltu satoja vuosia, hän onkin vaarallinen änkyrä.
Arvostan sinua, Jari. Toivon, että jaksat suhtautua ”vainoojiisi” myös jatkossa niin kuin olet tähän asti tehnyt.
Jekkendaahl, ei olekaan, vaan kaikki Jeesukseen uskovat ovat Jumalan kansa, hengellinen Israel.
Ja tänään Vammalan kirkko täynnä kun Jari saarnasi. Kolmesataa ihmistä kun yleensä on jääty alle sadan.
Eikö jo ala sytyttää, että ihmiset äänestävät jaloillaan Jarin puolesta? Ei täällä kirkkokansa halua riitaa, vaan kuunnella Jumalan sanaa turvalliselta ja luotetulta pastorilta. Nuoria perheitä ja paljon lapsia: Ei heitä yleensä kirkossa liikaa ole.
Välittääkö kukaan kirkkokansasta? Ja tietävätkö päättäjät varmasti mitä ovat tekemässä?
Vietimme viikonlopun Karkussa ja kävimme sunnuntaina (18.3) Tyrvään kirkossa.
Todellakin, tärkeintä loppujen lopuksi on se mitä jokaiselle meistä kuuluu sadan vuoden päästä.
Olipa muuten mahtava säestys näiden saarnavirren sanojen kohdalla:
"Oi Jeesus, itse elämä,
sanasi kallis, väkevä
säilytä keskellämme".
-Viktor Tikkanen
Lähetä kommentti
<< Home