torstaina, joulukuuta 10, 2009

Afrikkalainen gospelmessu

Ensi sunnuntaina 13.12. Karkussa evankelisella opistolla on afrikkalainen gospelmessu. Messu alkaa tuttuun tapaan klo 11.

Afrikkalaisen gospelmessun tekijät - sanottaja Anne-Mari Kaskinen ja säveltäjä Pekka Simojoki - luonnehtivat messua seuraavasti: "Pyrkimyksenämme oli luoda jumalanpalvelus, jossa yhdistyisivät luterilaisen päiväjumalanpalveluksen sisällöllinen rikkaus ja rytmikkäät, afrikkalaistyyppiset melodiat. ... Sisällöllisesti messu noudattelee pääosin luterilaisen päiväjumalanpalveluksen kaavaa. Anne-Mari tutkisteli tutun jumalanpalveluksemme eri osia ja mietti, mitä ne merkitsevät nykyajan ihmiselle. ... Haluaisimme omalta osaltamme rohkaista Sinua ottamaan vastaan sitä rikkautta, jota Jumala meille haluaa tarjota sekä arjessa että jumalanpalveluksessa."

Afrikkalainen gospelmessu on sikälikin hyvä, että siinä eri sävelmiä on varsin vähän ja ne ovat tarttuvia ja helposti opittavia. Musiikillisesti heikompikin - sellainen kuin minä - pystyy laulamaan messun lauluja ja ehkä toimimaan jopa liturgina. Messun sisältö on syvällinen ja puhutteleva. Sen olen jälleen todennut, kun olen harjoitellut liturgin osuuksia. Se julistaa yksinkertaista evankeliumia. Jumalan armo pysyy, sen turvissa syntinen ihminen kelpaa pyhälle Jumalalle ja pelastuu.

Opistolla messussa musiikista vastaa opiston gospellinja Pekka Simojoen, Matti Rusaman ja Lasse Kortelaisen johdolla. Matti ja Lasse vetävät gospellinjaa. Pekka saarnaa ja minä koetan toimia liturgina.

Olen ensimmäisen kerran ollut afrikkalaisessa gospelmessussa Rovaniemen kirkossa - jos muistan oikein - kevättalvella 1982. Teimme matkan Kemijärveltä naapurikaupunkiin. Monet tuon ajan ystävät seurakuntanuorissa ovat olleet mielessäni, kun olen viime päivinä laulanut gospelmessun lauluja.

Afrikkalainen gospelmessu opistolla on messu sanan varsinaisessa merkityksessä - siis siihen kuuluu myös ehtoollinen. Lämpimästi tervetuloa.