Kova linjaus
Tänään jaetussa Tyrvään Sanomissa (www.tyrvaansanomat.fi) vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen kertoi valmistelevansa päätöstä, jonka mukaan Vammalan seurakunnan kirkoissa kesäkuun alusta eteenpäin eivät enää toimita jumalanpalveluksia naispappeuden vastustajat – siis pastorit, jotka eivät suostu toimittamaan niitä myös naispastoreiden kanssa. Linjaus on karu. Jos kirkkoherra pysyy tässä ilmoituksessa, minä en kesäkuun alun jälkeen saa toimittaa jumalanpalvelusta seurakuntani kirkoissa. Eivätkä saa monet muut. Ei seurakuntamme seurakuntapastori Markus Malmivaara. Eivät pastorit, jotka ovat vierailleet seurakunnassamme ehkä vuosia tai vuosikymmeniä. Saa nähdä, miten hoidetaan rippikouluni konfirmaatio. Tai Karkun evankelisen opiston rippikoulujen konfirmaatiomessut.
Minun on vaikea ymmärtää tällaista jyrkkyyttä. Asiat voitaisiin hoitaa niin toisin. Ilmeisesti nyt on tarkoitus tehdä loppu naispappeuden torjumisesta Vammalan seurakunnassa. Luulen, ettei se tule onnistumaan. Mutta paljon saadaan aikaan välien rikkoutumista, mielipahaa, kyyneleitä ja seurakunnasta etääntymistä. On vaikea sanoa, onko Hannu Kilpeläisen linjaus sen mukaista, mitä piispa Mikko Heikan johtama työryhmä toivoi. Työryhmän toimenpide-ehdotuksista voidaan nähtävästi tehdä myös tällaisia johtopäätöksiä. Kunpa joku, jolla on siihen valta, viheltäisi pelin poikki ja mietittäisiin vielä kerran, tätäkö tahdotaan.
Tyrvään Sanomissa oli myös juttu viikonvaihteen raamattukurssin ilmoituksesta. Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen kertoi olevansa tyrmistynyt, että ilmoituksessa käytettiin Vammalan seurakunnan nimeä muiden kurssin järjestäjien rinnalla. Hän ilmoitti, ettei seurakunta ole järjestämässä kurssia.
Tähän saakka seurakunnassamme on ollut käytäntö, että seurakunnan työntekijät ovat voineet käyttää ilmoittelussa aika vapaasti Vammalan seurakunnan nimeä. Sitä on käytetty tapahtumissa tai tilaisuuksissa, joita ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa seurakuntamme työntekijät, usein maallikoiden kanssa. Tapahtumista tai tilaisuuksista, joiden mainostuksessa Vammalan seurakunnan nimeä on saanut käyttää, ei ole erikseen sovittu kirkkoherran kanssa. Myös kirkkomme järjestöt ja herätysliikkeet, joiden kanssa asiasta on sovittu, ovat voineet käyttää mainostuksessa Vammalan seurakunnan nimeä muiden järjestäjien rinnalla. Nyt tähän käytäntöön näyttää tulevan muutos. En pidä muutosta hyvänä mutta kirkkoherralla on tässä asiassa valta. Aika näyttää, kelpaavatko kirkkomme herätysliikkeiden ja järjestöjen ilmoitukset Vammalan seurakunnan lehti-ilmoituksiin. Pitäisin muutosta hyvin suurena muutoksena seurakunnassamme. Vammalassa kirkolliset herätysliikkeet ja järjestöt ovat olleet kiinteästi ja rakentavasti osa Vammalan seurakunnan elämää. Toivon, että tätä yhteyttä ei nyt pureta.
Sitä pahoittelen, ettei Hannu Kilpeläistä informoitu raamattukurssista etukäteen. Tässä asiassa meidän kurssin järjestäjien olisi pitänyt toimia toisin.
Hannu Kilpeläinen liittää tänään jaetussa Tyrvään Sanomissa raamattukurssin ja naispappeuden vastustamisen yhteen. Tämä tuntuu ikävältä. Viikonvaihteen aikana syvennymme yhteen Uuden testamentin kirjaan, Kirjeeseen efesolaisille. Kirjeessä ei puhuta virkakysymyksestä. Tuskin siitä puhutaan koko viikonvaihteessa. Kurssi on sitä varten, että saisimme ravintoa, jota uskomme tarvitsee. Toivon, että kurssiin osallistuu tästä ikävästä välikohtauksesta huolimatta paljon väkeä. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleista – riippumatta siitä, mitä ajattelee naispappeudesta tai vaikka ei tahtoisi ajatella mitään koko asiasta. Efesolaiskirjeessä on myös tällainen kohta: ”Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne.”
Minun on vaikea ymmärtää tällaista jyrkkyyttä. Asiat voitaisiin hoitaa niin toisin. Ilmeisesti nyt on tarkoitus tehdä loppu naispappeuden torjumisesta Vammalan seurakunnassa. Luulen, ettei se tule onnistumaan. Mutta paljon saadaan aikaan välien rikkoutumista, mielipahaa, kyyneleitä ja seurakunnasta etääntymistä. On vaikea sanoa, onko Hannu Kilpeläisen linjaus sen mukaista, mitä piispa Mikko Heikan johtama työryhmä toivoi. Työryhmän toimenpide-ehdotuksista voidaan nähtävästi tehdä myös tällaisia johtopäätöksiä. Kunpa joku, jolla on siihen valta, viheltäisi pelin poikki ja mietittäisiin vielä kerran, tätäkö tahdotaan.
Tyrvään Sanomissa oli myös juttu viikonvaihteen raamattukurssin ilmoituksesta. Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen kertoi olevansa tyrmistynyt, että ilmoituksessa käytettiin Vammalan seurakunnan nimeä muiden kurssin järjestäjien rinnalla. Hän ilmoitti, ettei seurakunta ole järjestämässä kurssia.
Tähän saakka seurakunnassamme on ollut käytäntö, että seurakunnan työntekijät ovat voineet käyttää ilmoittelussa aika vapaasti Vammalan seurakunnan nimeä. Sitä on käytetty tapahtumissa tai tilaisuuksissa, joita ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa seurakuntamme työntekijät, usein maallikoiden kanssa. Tapahtumista tai tilaisuuksista, joiden mainostuksessa Vammalan seurakunnan nimeä on saanut käyttää, ei ole erikseen sovittu kirkkoherran kanssa. Myös kirkkomme järjestöt ja herätysliikkeet, joiden kanssa asiasta on sovittu, ovat voineet käyttää mainostuksessa Vammalan seurakunnan nimeä muiden järjestäjien rinnalla. Nyt tähän käytäntöön näyttää tulevan muutos. En pidä muutosta hyvänä mutta kirkkoherralla on tässä asiassa valta. Aika näyttää, kelpaavatko kirkkomme herätysliikkeiden ja järjestöjen ilmoitukset Vammalan seurakunnan lehti-ilmoituksiin. Pitäisin muutosta hyvin suurena muutoksena seurakunnassamme. Vammalassa kirkolliset herätysliikkeet ja järjestöt ovat olleet kiinteästi ja rakentavasti osa Vammalan seurakunnan elämää. Toivon, että tätä yhteyttä ei nyt pureta.
Sitä pahoittelen, ettei Hannu Kilpeläistä informoitu raamattukurssista etukäteen. Tässä asiassa meidän kurssin järjestäjien olisi pitänyt toimia toisin.
Hannu Kilpeläinen liittää tänään jaetussa Tyrvään Sanomissa raamattukurssin ja naispappeuden vastustamisen yhteen. Tämä tuntuu ikävältä. Viikonvaihteen aikana syvennymme yhteen Uuden testamentin kirjaan, Kirjeeseen efesolaisille. Kirjeessä ei puhuta virkakysymyksestä. Tuskin siitä puhutaan koko viikonvaihteessa. Kurssi on sitä varten, että saisimme ravintoa, jota uskomme tarvitsee. Toivon, että kurssiin osallistuu tästä ikävästä välikohtauksesta huolimatta paljon väkeä. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleista – riippumatta siitä, mitä ajattelee naispappeudesta tai vaikka ei tahtoisi ajatella mitään koko asiasta. Efesolaiskirjeessä on myös tällainen kohta: ”Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne.”
72 Comments:
Kaikille kansalaisille on tullut varmaan jo selväksi, että 20 vuotta jatkunut sooloilu loppuu tänä keväänä/kesänä. Ja tämä ei koske pelkästään Vammalan seurakuntaa. Enää puuttuu vain tuomiokapitulin päätös. Lohduttavaa asianosaisille lienee kuitenkin se, että heille löytyy tehtäviä tulevaisuudessa Suomen ev-lut. kirkon ulkopuolelta.
Häviäjiä ei tässä taistelussa ole.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Häviäjä on suomen evankelisluterilainen kirkko. Se haluaa totella enmmän ihmisiä kuin Jumalaa.
Jeesus sanoo: "Näin he tekevät, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua. Olen puhunut tämän teille siksi, että kun se aika tulee, te muistaisitte minun sanoneen tämän teille." Joh.16:3-4
Kirkko ei koskaan ole pyöreä kuin maailma. Se on ristin muotoinen.
Jarille rohkaisuksi:
"Ah jeesus, ole kanssamme,
jo joutuu aika ehtoolle.
Suo, ettei valo sanasi
milloinkaan meiltä sammuisi.
Hajota henget ylpeät,
ne puhtaan sanan hylkäävät
ja aina uutta tarjoten
muuttavat selvän totuuden.
Sanaasi itse suojele
ja kunniaasi, Herramme.
Myös sitä, Jeesus, vahvista,
ken sotii sanas puolesta.
On surussa ja murheessa
sanasi turva ainoa.
Sun kirkkos siihen kiinnitä
ja ahdingoista selvitä." (Virsi 189:1,5-7)
Jarille, niin pappina kuin Sley:n hallituksen puheenjohtajanakin: "Kristus hallitsee vihollistensa keskellä" (ps. 110:2), sanallaan omiatuntoja. Siksi tapahtuu "Viisaat saavat häpeän, kauhistuvat ja joutuvat kiinni, Katso, he ovat hyljänneet Herran sanan - mitä heillä on viisautta? " Jer. 8:9
Tässä blogissa on useasti toistettu lausetta "mikään työnantaja ei hyväksyisi tällaista!"
On työpaikkoja,joissa nimenomaan työjärjestelyillä on saatu luotua
parempi työilmapiiri.
Tästä jauhaminen kannattaa siis lopettaa.
1.
On Kristus kirkon Herra,
sen luoja ainoa,
hän Hengen sille antaa
vedellä, sanalla.
Maan alhoista sen etsi
hän morsiamekseen
ja osti kuolemallaan
iäksi itselleen.
2.
Kansoista kooten yhteen
hän uhriverellään
sen yhteen uskoon liittää
ja yhteen elämään.
Hän, Kristus, yksi Herra,
kaikilla lahjoillaan
yhdessä pöydässänsä
rakentaa kirkkoaan.
3.
Ja vaikka maailmassa
on kirkko vieras niin,
häväisty, haavoitettu,
revitty uuvuksiin,
sen pyhät vartiossa
kuitenkin odottaa,
yön valta milloin päättyy
ja aamu aukeaa.
4.
Näin seurakunta Herran
melskeessä taistelun
tähyää täyttymystä
rauhansa luvatun.
On kerran juhlariemu
silmissä voittajan,
ja kilvoituksen kirkko
on kirkko kunnian.
5.
Vaan nyt jo yhtyy Herraan
se kolmiyhteiseen
ja riemuitsevaan kirkkoon,
pyhien autuuteen.
Voimasi, Kristus, anna
nyt kuuliaisuuteen,
armossa meidät kanna
juhlaasi taivaaseen.
(vk 164)
Siunausta ja rohkeutta Jari sinulle ja perheellesi! Teitä kantavat Ikuiset Käsivarret ja monien esirukoukset.
tarkoitin edellisessä viestissäni nimenomaan maallista sektoria työnantajana.
Työtehtävien uudelleenjärjestelyillä saadaan aikaan paras mahdollinen tulos.
Nyt kirkossa tehdäänkin juuri päinvastoin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
"Jumalan ennaltatietämys (praescientia) tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Jumala tietää kaiken ennen kuin se tapahtuu. (...) Ennaltatietämys eli kaitselmus ainoastaan pitää pahan tapahtuessa yllä järjestystä ja panee pahalle rajan, johon saakka se saa jatkua, sekä antaa sille tarkoituksen määräämällä, kuinka kaiken sinänsä pahankin on edistettävä Jumalan valittujen pelastumista." (Evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustustuskirjat (1990): Yksimielisyyden ohje. Tiivistelmä. s. 452. Jyväskylä: SLEY-KIRJAT)
Aamen (= Kyllä näin tapahtuu aivan varmasti)!
Ken Takaki
korander,
kirkko merkityksessä "kaikki Kolmiyhteiseen Jumalaan ja Kristukseen uskovat kaikkina aikoina" ei häviä, mutta tämä ei sano mitään Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta instituutiona. Sitä paitsi Mari Hiltunen käytti sanaa hävitä käsittääkseni voittaja-häviäjä -merkityksessä.
Tiedän toki että kristillinen kirkko ei häviä. Mutta Suomen ev.lut.kirkko on häviäjä, koska sen täytyy näin alhaisella tavalla pakottaa jäsenensä näennäiseen yhtenäisyyteen.
Mutta sehän on tietenkin "pyhä palvelus Jumalalle", se on tullut selväksi jyrän alle jäädessä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
En voi ymmärtää kyllä tämän maailman kehitystä. Pistää välillä niin vihaksi, että ihan hävettää. On kyllä silti mahtavaa, että saamme luottaa siihen, että mitään ei tapahdu Herran sallimatta. Ja kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa.
Siunausta ja voimia jälleen Jari. Herra johdattaa meitä tiellämme.
Korander veikkasi minun ymmärtäneen Hannu Kilpeläisen linjauksen väärin.
Tyrvään Sanomien jutussa sanotaan seuraavaa: "Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen valmistelee päätöstä, jonka mukaan naispappeuden vastustajia ei enää päästetä Vammalan kirkkoihin saarnaamaan.
- Kesäkuun alusta lähtien myöskään Karkun kirkkoon ei oteta enää sellaisia pappeja saarnaamaan, jotka kieltäytyvät yhteistyöstä muiden pappien kanssa. Asia on yksiselitteinen, Kilpeläinen sanoo.
- Jos omilta papeita edellytetään yhteistyötä, sitä pitää edellyttää myös vierailijoita."
Tyrvään Sanomien juttua on vaikea ymmärtää muuten kuin siten kuin kirjoitin kirjoituksessa, jota nyt kommentoidaan. Linjaus koskee myös oman seurakunnan pappeja.
Tänään illalla kyllä kuulin, ettei Hannu Kilpeläinen tarkoittaisikaan oman seurakunnan pastoreita. Ettei heitä koskekaan ehdoton kielto. Me - siis minä ja Markus Malmivaara - pääsemme vielä toimittamaan jumalanpalveluksen Vammalan kirkkoihin, mikäli sattuu sellainen jumalanpalvelus, jossa voimme olla. Näin siihen saakka kunnes tuomiokapituli tekee ratkaisun minusta ja Markuksesta.
Institutionaalinen valhe murentaa instituution sisältäpäin.
Sosiaaalipsykologisesti ajatellen on kyse ns. syntipukki-ilmiöstä. Kun on tehty väärä päätös 20 vuotta sitten ja tästä asiasta seuraava oikea syyllisyys on tukahdutettu (tai mikä pahinta, sitä ei ehkä ole tunnettukaan koskaan), täytyy löytää syntipukit. Kaikki ne, jotka muistuttavat siitä että naispappeuspäätös oli väärä, täytyy hoidella pois. Yksikin yhteistyöstä kieltäytyvä pappi aktivoi tukahdutetun syyllisyyden. Siispä heihin projisoidaan oma, tukahdutettu syyllisyys. He ovat hankalia, yhteistyökyvyttömiä, hajottajia.
Körttipiispa Olavi Rimpiläinen sai aikoinaan olla piispojen joukossa tällainen syntipukki.
Hyvä niin, vielä hieman armonaikaa :)
Vilkaisin Tyrviksen nettiversin uutista. Kovin on vajavaista meidän ihmisten toiminta tässä maailmassa kaiken kaikkiaan. Herra, armahda meitä...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen kohdassa 14:33-34 sanotaan: "Niinkuin pyhien kaikissa ekkleesioissa (monikossa), naiset ekkleesioissa (monikossa) olkoot vaiti." (Se, mistä lause alkaa, perustuu tekstikriittiseen alkutekstieditioon: Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece et Latine). Mitä tämä lause mahtaa tarkoittaa luterilaisille? Mikä on sen MINIMAALINEN merkitys? Voi olla monenlaisia ekkleesioita (eli seurakunnan kokoontumisia). Näistä tärkein on jumalanpalvelus. Voi olla monenlaisia puheita. Näistä keskeisimpiä ovat saarna ja liturgia. Luterilaisille pappisvirka on asetettu saarnan ja sakramenttien (kaste ja ehtoollinen) hoitamista varten. Puhuja voi olla joko vapaaehtoinen tai ammattilainen. Näistä vastuullisempi on ammattilainen.
Summa summarum: Jos jumalanpalveluksessa joko saarnaajana tai liturgina puhuu nainen, jonka ammatti on pappi, hän hylkää tämän Raamatun kohdan ytimen. Siksi on ymmärrettävää, että kristitty karttaa tilannetta, jossa rikotaan Raamatun ohje, joka on tulkittu edes minimaalisesti. Luterilaisille lain ja evankeliumin erottaminen on perustulkintaperiaate. Mutta Raamatun ohjeiden kokonaan hylkääminen on luterilaisille vieras asenne. Naispappeus on ikävä kyllä sen puhdas esimerkki.
Ken Takaki
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Syntipukki-ilmiö on sikäli kiva ja hyödyllinen asia, että sitten kaiken maailman pahan olon ja ikävät asiat voi kaataa syntipukin niskaan, vaikka ne eivät alkuperäiseen asiaan mitenkään liittyisikään.
Kun naispappeuden vastustajat ovat sellaisia ja tällaisia, niin saa huutaa ja mekastaa kerrankin jostain ihan asiasta, vaikka ihan muut asiat oikeasti jurppisivat. Sitten voi vielä tuntea, että on "oikealla" asialla.
Ja tämä kommentti ei viittaa tämän blogin tai mihinkään muuhunkaan keskusteluun, vaan on yleinen toteamus syntipukki-ilmiön luonteesta.
Päivi Luukkainen
korander,
muistinvaraisesti: Luther opettaa kirkosta, joka on Kristuksen ruumis, että se ei tunne kirkkokuntien rajoja. Eli missä tahansa kristillisessä kirkkokunnassa on niitä, jotka pelastuvat, mutta minkään kirkkokunnan jäsenyys ei takaa pelastusta. En pidä Suomen evankelis-luterilaisen kirkkoinstituution lakkaamista todennäköisenä, mutta ei se mahdotontakaan ole - pelastuminen kun ei ole sidottu sen jäsenyyteen.
Saattaa olla mahtava tunne keimailla peilin edessä minimaalisen mittaluokan asia pääasiaksi nostettuna.
Seurakunnan ja ihmisten sielun hädän edessä palveleminen on se, mistä sekä maksetaan että mihin kutsumus itse kullakin on.
Näen, että tämä tukijoukko alkaa olla pakkopaita. Ei voi pettää porukkaa ja katsoa: riittää jo, aikansa kutakin.
Olisiko taustalla kaipuu tulla Kristuksen tavoin ruoskituksi ristin tiellä? Kunhan vain on saanut ehdoin tahdoin ajettua itsensä salaa nautittavaan, marttyyriustilanteeseen?
Näen, että Suokonaution ja Koiviston kohdalla tuomiokapitulit olisi pitänyt erottaa, eikä kansan keskuuteen laskeutuvia sielunhoitajia.
Mutta tämä naispappeuden vastustajien askelmerkkikuvio ylittää jo tuomiokapitulienkin norsunluutornisuorituksen.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Lauri hyvä.
En olisi halunnut elämääni niitä vaikeuksia, joita on tullut vain siksi, että haluan pitää kiinni siitä, minkä olen oppinut.
("Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Olet myös jo lapsesta saakka tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen." 2 Tim.3:14-15)
Jokainen ihminen haluaisi olla enemmistön puolella luonnostaan. Haluamme ajatella luonnostamme samalla tavoin kuin muutkin. Minustakin olisi toki hirveän mukavaa, jos rehellisesti voisin olla tässä asiassa samaa mieltä kuin muutkin.
En hae marttyyrinkruunua enkä mitään muutakaan ylimääräistä kärsimystä elämääni. En usko että Jari Rankinenkaan sitä etsimällä etsii.
Miksi marttyyrinviittaa aina tarjotaan meille? Varmaan taustalla on stereotyyppinen kuva johon on sekoittunut mielikuvia esim. islamilaisista itsemurhaiskujen tekijöistä. Miestäni on verrattu WTC:n tornien kaatajaan täällä Valkealassa.
Olen heikko, haavoittuva ja hyvin uuvutettu ihminen. Onneksi Jumala on uskollinen.
Syntipukki-ilmiön tekee tässä naispappeusasiassa vaaralliseksi se ikävä tosiasia, että meikäläisten yleisessä tuomitsemisessa yhdistyvät yhteiskunnallinen ja hengellinen vallankäyttö. Pelkästään uskonyhteisön sisäisenä ilmiönä syntipukiksi joutuminen olisi kestettävää, mutta pahimmillaan uskonnon ja yhteiskunnan nivoutuminen toisiinsa johtaa ilmiöihin, joista eiliset uutiset Turkista todistavat. (Joka ei tiedä, mitä Anatoliassa tapahtui, rukoilkoon asiasta tarkemmin tietämättäänkin siellä uskonsa tähden murhattujen, oikeastaan teurastettujen kristiveljiensä ja näiden orpojen ja leskien puolesta.)
Täällä Suomessa kaikki tapahtuu onneksi vain tunteen tasolla - ellei sitä oteta lukuun, että naispappeuden johdonmukaisilta vastustajilta on jo kauan sitten kaikki "uraputket" Suomen kirkossa tukittu. Tosin nyt taitavat tulla ne nurkatkin, joissa Jari ja hänen kohtalotoverinsa ovat saaneet vielä tehdä papintyötä, lakaistuiksi uuden opin luudalla.
Mari Hiltunen sanoi...
"
Institutionaalinen valhe murentaa instituution sisältäpäin.
Sosiaaalipsykologisesti ajatellen on kyse ns. syntipukki-ilmiöstä. Kun on tehty väärä päätös 20 vuotta sitten ja tästä asiasta seuraava oikea syyllisyys on tukahdutettu (tai mikä pahinta, sitä ei ehkä ole tunnettukaan koskaan), täytyy löytää syntipukit. Kaikki ne, jotka muistuttavat siitä että naispappeuspäätös oli väärä, täytyy hoidella pois. Yksikin yhteistyöstä kieltäytyvä pappi aktivoi tukahdutetun syyllisyyden. Siispä heihin projisoidaan oma, tukahdutettu syyllisyys. He ovat hankalia, yhteistyökyvyttömiä, hajottajia.
Körttipiispa Olavi Rimpiläinen sai aikoinaan olla piispojen joukossa tällainen syntipukki."
11:22 PM
Tähän sanon Amen! Hyvin kuvattu.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Onko Suomen ev.lut. kirkko vainottu vai mukautuuko se tämän maailmanajan mukaan?
Sanoisiko Kristus tänään Suomen ev.lut. kirkon piispoille tai vaikkapa Vammalan kirkkoherralle niinkuin Smyrnan seurakunnan kaitsijalle: "Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga. Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle."?
Viisas työnantaja ei vaadi ehdotonta tottelemista vaan huolehtii työntekijöistä ja on valmis joustamaan ja neuvottelemaan työehdoista. Kirkossa käytäntö näyttää olevan nykyään hyvin toisenlainen vaikka kyseessä ei ole harhaoppi. Johtuuko se siitä että kirkko on rikastunut eikä mitään tarvitse? Onko kirkossa jo liikaa hyviä pappeja?...
Siunausta ja voimia Jarille!
t. Viktor Tikkanen
Niin, Korander - kun ihmiset näyttävät ovea, Jumala avaa ikkunan. Aurinko paistaa suoraan sisälle, Hengen tuuli puhaltaa; se tuoksuu keväältä ja kukkasilta. Linnut laulavat, ja tietä riittää ...
Eipä tässä siis mitään hätää ole. Odotellaan vain, mitkä hyvät asiat meitä nurkan takana odottavat. Ja Ristihän meille alunperin luvattiin eikä kansan suosiota. Kruunu annetaan vasta perillä.
Uusi testamentti tuo tärkeän laajakaarisen viestin: kukin ajatelkoon mielessään, lukeutuuko uskonnonharjoituksessaan ja seurakuntatyössään kirjanoppineisiin, fariseuksiin vai publikaaneihin.
Pieniin piirteisiin takertujat olivat niitä, joiden asiansa-ajotyyliä Jeesus ei kovin hyvällä katsonut. Miksi? Koska suuret piirteet, tärkeät ydinasiat uskonnon olemuksesta, peittyivät hänelle vastenmielisen niuhottamiskulttuurin alle.
Jokainen nyt 2007 löytää itse itsestään sen, onko leiriinnyttänyt naispappeus- käyttäytymisensä kirjanoppineisiin, fariseuksiin tai publikaaneihin.
On varsin hämmentävää, että esim. Korander jakaa innokkaasti yhteisen murheemme kristittyjen vainoista kaukomailla, mutta ei suostu katselemaan tätä Rankisen ja Vammalan seurakuntalaisten ahdistavaa tilannetta minkäänlaisella myötätunnolla.
Vammalan seurakunnassa toimivana maallikkona ihmettelen suuresti, miten Korander ja kumppanit voivat tietää paremmin kuin me itse, mitä täällä ajatellaan ja tehdään.
Onko raamattukurssin järjestäminen sillä porukalla, jonka hyvästä yhteistyöstä olemme iloinneet jo vuosikausia, nyt siis tuomittavaa ja hajottavaa toimintaa?
Onko kaikkeen toimintaan seurakunnassa nykyisin pyydettävä lupa, jonka saa vain jos ilmoittautuu naispappeuden kiivaaksi hyväksyjäksi? En muista arkkipiispankaan moista vaatineen. Kiivaat hyväksyjät syyllistyvät nyt siihen, mistä ovat toisia syyttäneet: Sivuasiasta tulee kaiken mittari, joka syrjäyttää pääasian (=Raamatussa ilmoitetun evankeliumin julistamisen).
Toistan vielä aiemmin tässä blogissa kirjoittamaani:
-Jarilla on täällä Vammalassa paljon tukijoita, jotka itse hyväksyvät naispappeuden. Heitä on myös nyt syytettyjen järjestöiden toiminnassa aktiiveina.
-Me emme halua riidellä, vaan elää sovussa kaikkien kanssa omassa seurakunnassamme.
On suuri suru, jos seurakunnasta ajetaan nyt ulos ne ihmiset, maallikot ja pastorit, jotka innokkaimmin ja uskollisimmin ovat toimineet seurakunnan perustehtävän toteumiseksi. Se on todella valtava menetys ihan tavalliselle seurakuntalaiselle, riippumatta siitä, mitä mieltä ollaan tästä kiistakysymyksestä.
Lauri,
tarkoitit kai sitä että naispappeuden vastustaminen on niuhottamista ja olen farisealainen.
Jumala näkee sydämeen. Onneksi meidän ihmisten ei tarvitse olla tuomarina toisillemme.
Jeesus itse sanoo:
"Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä." Joh. 12: 47-48
Nyt iloisin mielin töihin! Upea kevätaamu täällä Kymenlaaksossakin. Ensimmäiset narsissit avautuivat pappilamme pihassa ja joutsenet parveilevat vapaana välkkyvässä järvessä, jota ikkunasta katselen.
Siunattua päivänjatkoa kaikille!
Mari,
"se sana, jonka olen puhunut" kehoittaa myös tutkimaan, mitä Jeesus sanoo kirjaimen mukaan Raamattua tulkitsevasta kirjanoppineesta, sillä pöyhkeilevästä farisealaisesta. Tällaisen vastakohta taas erottaa oleellisen, eikä poissulje työyhteisökäyttäytymisessäänlähimmäisiään vetoamalla pikkupiirteiseen oikeassaolemiseensa.
Ovatko siis tasa-arvovastaisuuteen nojaavat, kirkon kuorissa työssään lakkoilevat kumpaa leiriä: pikkupiirteissä kirjansa oppineita vai suurten linjojen arvostajia ja niiden raikkaan uudistavia vetäjiä, Jeesuksen sanojen, opetuksen ja esimerkin mukaan?
Ovatko he suurilla linjoilla vai nipottamassa pikkuasioista? He ovat suurella linjalla. He muistavat varmaan Mooseksen laulun ja Jumalan lupaukset, odotuksen, ilmestysmajan ja ruumiin, jonka Isä antoi.Kristuksen. Jumala oli aina tarkka, vaikka rakastava.Tarkka katse Uuteen testamenttiin löytää monta suurta asiaa. En tietenkään tarkoita, että ihmissuhteissa pitäisi nipottaa niille, joilla on erilainen mielipide. Rukoillaan vaan yhteisymmärrystä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Lauri kirjoitti: "pikkupiirteissä kirjansa oppineita vai suurten linjojen arvostajia ja niiden raikkaan uudistavia vetäjiä, Jeesuksen sanojen, opetuksen ja esimerkin mukaan?"
------------------------
Jeesus sanoi: "Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Matt.5:19)
Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?" (Mark.12:24)
---------------------------------
En tiedä Jeesuksen koskaan laittaneen kirjoituksia ja omaa opetustaan vastakkain. Tiedätkö sinä, Lauri? Mitä ovat ne tarkoittamasi suuret linjat?
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Korander:
"Kun hän muuten toimii yhteistyössä naispappien kanssa, niin millä ihmeen logiikalla hän vetää rajan messuun? Aktivoituuko naispeppeus jotenkin siellä?
Koska tähän en ole saanut tunnustuskirjoista ja Raamatusta vastausta, pidän rajaa keinoekoisena, jossa ilmaistaan mielenilmauksen omaisesti omaa vakaumustaan. Näin kirkossa ei ole toimittu."
Sinä varmaan odotat, että jos Jarin kaltaiset papit eivät tee yhteistyötä messussa mutta muualla kyllä, niin se tarkoittaa että heidän perustleunsa ei ole pitävä ja että naispappeus täytyy siksi hyväksyä. Mitä tähän liittyy se tapa, millä naispappeutta vastustetaan, kuin naispappeus kuitenkin on osoitettu vääräksi? Nythän on vain jäänyt kysymys siitä, missä yhteistyötä ei voi tehdä. Tämä rakonen, jonka olet löytänyt ei riitä perusteeksi antaa myöten messuyhteyden torjumisessa.
Kun jotkut esittivät nyt elettävän murroskautta, olet maininnut, että on ollut kaksikymmentä vuotta aikaa miettiä toimintamalleja. Ota kuitenkin huomioon että tähän mennessä naispappeutta vastustavilla papeilla on ollut joltisestikin elintilaa kirkossamme. Vasta nyt näyttää pyrkimys olevan laittaa kaikki portit kiinni.
Lauri:
"Pieniin piirteisiin takertujat olivat niitä, joiden asiansa-ajotyyliä Jeesus ei kovin hyvällä katsonut. Miksi? Koska suuret piirteet, tärkeät ydinasiat uskonnon olemuksesta, peittyivät hänelle vastenmielisen niuhottamiskulttuurin alle.
Jokainen nyt 2007 löytää itse itsestään sen, onko leiriinnyttänyt naispappeus- käyttäytymisensä kirjanoppineisiin, fariseuksiin tai publikaaneihin."
Fariseukset juuri Jeesuksen omien sanojen mukaan olivat tehneet turhiksi Jumalan sanan omien perinnäissääntöjensä tähden. Perinnäissäännöillä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa. Jeesus pikemminkin syvensi lain selitystä ja merkitystä fariseuksille ja sanoi ettei pienikään lain piirto katoa. Tämä fariseus asia kääntyy sinua itseäsi vastaan.
Lyhyesti Koranderille:
Emme ole Vammalan seurakuntalaisina lähdössä kirkosta minnekään. Kirkko sen sijaan asettaa näköjään entistä kovempia vaatimuksia jäsenilleen. Saarnaamaan eivät pääse enää luotetut ja arvostetut pastorit ja seurakunnan jäsenten järjestämistä raamattupäivistä sanoudutaan näkyvästi irti.
Kyse on siitä, että nyt omantunnonvapaus kielletään käytännössä. Ei viisasta toimintaa vastuullisilta.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Korander.
Vs. kirkkoherran reaktio toki on ymmärrettävä, mutta on aivan eri asia, onko se oikeanlainen reaktio. Paljon on ymmärrettävää ja inhimillistä toimintaa tässä maailmassa, joka on silti väärin. Kuten vav mainitsi, mukana järjestämisessä on ollut useita seurakunnan jäseniä, joten miksi sanoudutaan irti näkyvästi raamattupäivistä, jossa aiheena ei ole naispappeus vaan paljon tärkeämmät asiat?
Saattaa olla ihan hyväksi lueskella aiheeseen liittyviä uutisia ja näitä kommentteja siinä mielessä, että oppii sietämään edes hieman paremmin tätä kaikkea...
Kotimaa-lehden uutisoinnissa muuten on hyvä kirjoitus täällä.
Itsekin toki ymmärrän sen, että kärsivällisyys alkaa loppua, koska itsekin olen niin kärsimätön, mutta onko tässä sitten jotain merkillistä? Jari toimii samalla tavoin kuin ennenkin, ja hänet on virkaansa hyväksytty tietäen hänen toimintatapansa. Kyllä kai niitä toimintatapoja muutettaisiinkin, jos se olisi yhtään helpompaa, mutta olen ymmärtänyt että se ei todellakaan ole. Ymmärrän hyvin, miksi se raja vedetään mihin vedetään, vaikka se kuinka näyttäisi joidenkin mielestä keinotekoiselta.
Sitten aiheen vierestä vielä, kun tuo asioiden vääristely niin ärsyttää... Ilkka-lehdessä 12.4. oli kerrottu pastori Leena Huovisesta ja hänestä kannelleista opiskelijoista. Oli haastateltu HS:n Nyt-liitteessä nro 14-15/2007 mainittua henkilöä (jonka tunnen - en tosin kovin hyvin), ja hän väitti, että häntä oli Nyt-liitteen jutussa siteerattu väärin. Leena Huovinen väitti liitteen mukaan tämän tulleen vastaanotolleen "täysin yllättäen", vaikka tämä väittää tulleensa ennalta sovittuun aikaan keskustelemaan.
Eilisen (18.4.) Kirkko & Kaupungin viimeisellä sivulla Markku Koivisto väitti Tampereen tuomiokapitulin lainanneen teksteissään (joita K&K käytti lähteenään) Nokia Mission oppimateriaalia vääristellen - siteeraten oikein, mutta jättäen välistä pois ison pätkän asiaan kuuluvaa tekstiä.
Kun ihmiset eivät valehtelisi niin paljon, olisi paljon mukavampaa...
Yhteisymmärrystä tosiaan on syytä rukoilla! Monilla on hyviä kommentteja taas tässäkin ketjussa. :)
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
En tiedä, kuinka hyvin tämä tähän sopii, mutta "joka ei ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä."
Nimenomaan Jari ei mielestäni ole tätä tilannetta tällaiseksi kärjistänyt - en ymmärrä miten niin monet katsovat hänen olevan tässä se riitapukari. Hän ei ole muuttanut toimintatapaansa missään vaiheessa ja hän on saanut ensin srk-pastorin ja sitten kappalaisen viran, vaikka hänen vakaumuksensa on ollut hyvin tiedossa asiasta päätettäessä.
Pitääkö kaikesta naispappeuden vastustajien opetuksesta irtisanoutua, vaikka itse asia ei mitenkään koskisi naispappeutta? Halutaanko irtisanoutua Raamatustakin, kun niin kovasti raamattupäiviäkin on noustu kritisoimaan? Tottakai asiasta olisi voitu vs. kirkkoherraa informoida, mutta senhän jo Jarikin blogikirjoituksessaan myönsi.
Vammalassa on käsittääkseni hyvin toimiva yhteistyö evankelisten, kansanlähetysläisten ja esikoislestadiolaisten kesken - ei siis vanhoillislestadiolaisten. Näiden lisäksi lestadiolaisuutta edustavat ainakin myös Uusheräys ja Rauhan Sana (wikipedian mukaan sama kuin "pikkuesikoiset"). Ei tällaisessa herätysliikkeiden yhteistyössä ole mitään kummallista, varsinkaan kun nykyisessä postmodernissa yhteiskunnassa tuntuu olevan kovasti muotia vastustaa kaikkea Raamattuun pohjautuvaa kristinuskoa. Hyvä tietysti sikäli, että uskovien yhteys paranee tätä kautta. Toki voisin ihmetellä, jos vanhoillislestadiolaiset yhtäkkiä olisivatkin kaikkien muiden herätysliikkeiden kanssa hengellisessä yhteistyössä / yhteydessä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Koranteri,
väännetään nyt vielä kerran rautalangasta. Toivottavasti sitten lakkaat jankkaamasta aina vain samaa asiaa.
Ne naispappeuden vakaumukselliset vastustajat, jotka kieltätyvät toimittamasta messua yhdessä naispappien kanssa, mutta voivat osallistua ainakin osittain muuhun seurakuntatyöhön heidän kanssaan, ajattelevat varmaankin seuraavasti: messussa pappi toimii "erityisessä virassa" Kristusta Sanassa ja sakramentissa ikäänkuin Hänen ikoninaan edustaen. Puhutaan myös seurakunnan "isän" virasta, joka on analoginen perheenisän virkaan, sillä seurakunta on Jumalan perhe, jonka annettu rakenne tulee erityisesti messussa ilmi. Se näkyy papin vaatetuksessa, fyysisenä seisomisena vastapäätä seurakuntaa ja ennen kaikkea hänen saarnaamisessaan ja alttaripalvelussaan.
Sen sijaan yhteistyö myös papinvirkaa hallussaan pitävien uskonsisarten kanssa joissakin sellaisissa hengellisissä tilaisuuksissa, joissa ei ole sitä samaa selkeää rakennetta, joka messussa viittaa "suureen salaisuuteen", voidaan ehkä tulkita "yhteisen pappeuden pohjalta" nousevaksi sisarusten yhteiseksi työksi ja touhuksi, joka ei tee eroa veljen ja sisaren välillä. En tiedä, onko tämä ajattelu loppuun saakka pitävää, mutta ehkä silti kestettävä tapa elää yhdessä, varsinkin, jos mukana oleva naispappi vapaaehtoisesti luopuu papillisista tunnuksistaan - ja ehkä myös miespappi tekee saman.
Minusta sinun pitäisi nähdä tämmöinen ajattelu lämpimänä kädenojennuksena eikä väkisin vängätä jonkinlaista "totaalikieltäytymistä" vain voidaksesi sitten kieltää messustakin kieltäytymisen.
Huomautan vielä, että edellä kuvattu ei ollut oma kannanottoni siihen, millä tavoin itse vastaavassa tilanteessa toimisin, vaan ainoastaan yritys selittää, miksi jotkut veljeni virassa ja vaivassa toimivat näin.
Herää epäilys, että Korander on Vammalan seurakunnan vs. kirkkoherra.
Asenne ja muu tuntuu täsmäävän.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
korander!
Ole hyvä ja vastaa tähän kommenttiin - huomaa, vastaaminen ei ole omien kommenttien kopioimista ja toistamista, vaan yritys antaa uutta informaatiota tai perusteluita aiemmin esitetylle informaatiolle omista ajatuksista, tai, jos vaikuttaa siltä, että aiempia kommentteja ei ole ymmärretty, yritys muotoilla ne uudestaan.
Kysymykset, joihin odotan vastausta:
1) Miksi hyökkäät jatkuvasti Jarin persoonaa vastaan?
Leimaat hänet pahaksi ihmiseksi, joka silkkaa ilkeyttää tekee muiden elämän vaikeaksi ja "lintsaa" töistään.
2) Miksi et vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin? Tarkista yltä, mitä vastaaminen tarkoittaa. Sekä minä itse, että muut ovat esittäneet sinulle monia kysymyksiä, joihin et ole vastannut - kuinka voit odottaa, että sinulle vastataan?
3) Jos vastaat, miksi et perustele vastauksiasi? Penäät Tunnustuskirjojen ja Raamatun kohtia perusteluksi esimerkiksi sille, miksi messu on raja. Sinulle on tarjottu vastauksia ja siteerattu Tunnustuskirjoja. Et ole perustellut, miksi nämä vastaukset eivät ole päteviä. Ole hyvä ja tee se, jos haluat, että sinut otetaan vakavasti. Perusteluksi ei riitä toteamus "Tätä ei voi perustella Raamatulla ja Tunnustuskirjoilla". Tämä ei tuo keskusteluun mitään uutta informaatiota, eikä kerro, miksi sinun mielestäsi näin on.
4) Ovatko motiivisi tähän keskusteluun syvemmän ymmärryksen saavuttaminen vai onko tarkoituksenasi päteä, pilkata toisia, pitää hauskaa heidän kustannuksellaan tai jotakin muuta vastaavaa?
Avainsanat on lihavoitu tai kursivoitu.
Päivi Luukkainen
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Jessenjuuri,
Uudessa testamentissa ei ole perinnäissääntöä, että käyttäydytään seurakuntatyössä toista vakaumusta kohtaan niin, ettei yhteisesiintyminen kirkon kuorissa onnistu.
20 vuotta Suomessa jatkunut perinnäissääntö lakkoilla papin tehtävistä on - jos halutaan käyttää Jessenjuuren määritelmää - juuri farisealaista eli omatekoista ylitulkintaa jostakin yksittäisestä Raamatun kohdasta oman erinomaisuutensa esilletuomiseksi Raamatun varjolla.
On edelleen toistettava, että naispappeudesta voi hiljaa mielessään olla sitä mieltä, että se kuuluu niihin ratkaisevan suuriin asioihin, jonka perusteella voi oman kirkon perustaa.
Mutta se ei oikeuta ylitulkintaan eli oikuttelemaan seurakunnassa häiritsemällä sellaista aivan valtavan suurta linjaa kuin on seurakuntalaisten hengellisen janon sammuttaminen yhteistyössä kenen tahansa kanssa jumalanpalveluksen aikana.
Vai mitä, Laura?
korander,
kirjoitit seuraavasti...
"Enhän minä ole tätä julkisuutta aiheuttanut."
Voidaan olla monta mieltä myös siitä, onko Jarikaan sitä aiheuttanut. Jari toimii Raamattuun sidotun omantuntonsa mukaan, ja hänet on nostettu tapetille. Mutta olipa käsitys julkisuuden aiheuttajasta mikä hyvänsä, se ei oikeuta ketään käymään käsiksi toisen persoonaan. On yksi asia sanoa, että Jari ei suostu toimittamaan messua naispapin kanssa. On kokonaan toinen asia väittää, että Jari lintsaa. Tällöin ei oteta huomioon lainkaan Jarin tarjouksia joko hoitaa messu yksin tai virkavapaasta huolimatta hoitaa kaikki muut hänelle kuuluvat työtehtävät. Tämä tuo selkeästi esille, että Jarin motiivi ei ole koettaa välttää työntekoa. Tämä "Jari lintsaa" on siis tulkinta, joka antaa ymmärtää, että Jari on huono ihminen, hyihyi.
"Mihin en ole vastannut?"
Kaivan esille muutamia esimerkkejä jahka kerkiän. Nytkin minun pitäisi kirjoittaa esseetä sen sijaan, että kirjoitan täällä.
"Sitten hän meitä on kaksi. Sinä ja minä."
Mitä olen jättänyt perustelematta? Etsi kommenttiketjuista, niin perustelen parhaani mukaan.
"Motiivi? Ilkeily? Kerro omasi ensin."
Onko tämä sinun mielestäsi vastaus?
Minun motiivini Jarin päiväkirjan lukemiseen on kiinnostus yhteiskuntaan, kirkkoon, teologiaan, uskonasioihin ja Raamattuun. Motiivini kommentoida ovat halu rohkaista ja tukea Jaria, halu tuoda esiin mahdollisimman selkeästi, mitä ajattelen kulloinkin käsiteltävästä aiheesta ja miksi. Tottakai toivon myös, että ne, jotka ajattelevat toisin, voisivat ymmärtää, miksi kantani tai meidän kantamme on sellainen kuin on. Yleensäkin keskustellessa haluan ymmärtää, miksi ihmiset ajattelevat asioista kuten ajattelevat. Tämän selvittäminen on yksi motiivini. Joskus motiivini on käytävän keskustelun selkeyttäminen, esimerkiksi jos näyttää että osapuolet eivät ymmärrä toisiaan. Toisinaan kommentoin, jos tuntuu, että keskustelu ei ole asiallista ja rakentavaa, sillä sellaista sen pitäisi olla, sellaista, että se edistää ymmärrystä siitä, miten ihmiset ajattelevat ja miksi.
"Minä olen esittänyt että Jari Rankinen ei saa tukeaan toiminnalleen Raamatun kohdista joista Paavali puhuu."
Sinulle on vastattu useaan kertaan, miksi jotkut voivat pitää messua rajana. Esimerkiksi Martti Vaahtorannan vastaus, että aina toimintaansa ei voi laskea matemaattisten kalkyylien mukaan, ja että yhteístyö muualla kuin messussa on käden ojennus. Lisäksi Martti kirjoitti, että messu on erityinen tilanne, koska siinä selvimmin näkyy papin viran olemus Kristuksen ikonina.
On totta, että Raamatussa ei lue: älä toimita messua naispapin kanssa. Joten kun ajattelemme, että virka kuuluu miehelle, ratkaisu yhteistyökysymyksessä täytyy tehdä kokonaisvaltaisemman ymmärryksen kuin jonkin yksittäisen jakeen perusteella. Sinulle annetut vastaukset kuvaavat tätä ymmärrystä. Olet vastannut niihin vain, että Raamatussa ei lue, että älä toimita messua naispapin kanssa. Sen sijaan et ole perustellut, miksi edellämainitun kaltainen ymmärrys olisi väärä tai ristiriidassa Raamatun kanssa.
Nyt muistan yhden kysymyksen, johon et ole vastannut: onko kommenttiesi tarkoitus, että Jari ja muut vanhakantaiset papit alkaisivat kieltäytyää kaikesta yhteistyöstä naispappien kanssa?
Arctica taitaa osua lähelle totuutta epäillessään nimimerkki koranderin olevan vs. kirkkoherra Kilpeläinen. Sen verran hyvin näkyy korander tietävän, mitä vs. kirkkoherran päässä pyörähtelee.
Myös Kilpeläisen ja koranderin lausunnot näkyvät olevan läheisesti sukua toisilleen.
No katsotaanko vaikeneeko korander ja ryhtyykö jokin toinen nimimerkki äkkiä aktiiviseksi. Jari tekisi viisaasti kun hävittäisi säännöllisesti kaikki nimimerkkien tekstit. Tämänkin, vaikka sanon sen kyyneleet silmissä.
Päivi,
näyttäisi selvältä että korander ei halua käydä asiallista keskustelua, vaaan ns. trollata.
Viidakon vanha sanonta kuuluu: "don't feed the troll"
Kirjoita mieluummin esseitä kuin koitat käydä keskustelua henkilön kanssa, joka ei sitä halua.
Matti Karhu
Kaikkea ei kannata kommentoida, mutta ihan tiedoksi niille, jotka eivät tiedä tai tahdo tietää: Lestadiolaisliike on hajonnut moniin eri suuntiin. Joidenkin suuntien kanssa - kuten ns. Rauhan sanan suunnan kanssa - evankeliset ovat kauan tulleet hyvin juttuun. Myös esikoislestadiolaisten ja evankelisten välillä on ollut kauan hyviä ja lämpimiä ystävyyssuhteita. Eroja liikkeiden välillä on, mutta myös paljon yhteistä pohjaa ja keskinäistä kunnioitusta.
Viikonvaihteen raamattukurssi Efesolaiskirjeestä (Vammala) on hieno juttu ja olen iloinen siitä, että se kokoaa ihmisiä eri herätysliikkeistä sekä niitä jotka eivät lukeudu niistä mihinkään. Rakkaus Raamattuun yhdistää!
Matti Karhu :)
Tuo sukunimi on aina yhtä hieno :)
Olen itsekin epäillyt trollausta koranderin suhteen, mutta olen koettanut uskoa, että asia ei olisi näin, olen koettanut myös olla kärsivällinen. Saa nähdä, vastaako hän, ja mitä vastaa. Mutta on kyllä varsin totta, että esseitä kannattaisi kirjoittaa, enää yksi on tekemättä! Eli olen rohkeasti voiton puolella :)
Siunausta teillekin sinne missä kuljette!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Hei taas Korander.
Valtaosa ihmisistä ymmärtää asian niin - okei, mutta Jarin tuntien tiedän, että hän tekee paljon töitä, ja on työpanoksellaan tärkeä lenkki Vammalan seurakunnassa. Kokonaiskuva Jarista lintsarina ei siis todellakaan mitenkään täsmää!
Ei olla valmiita tekemään työtä ja ottamaan ristiä? Hyvänen aika! Juurihan monet ovat (en muista, oletko sinä) väittäneet, että tässä nyt asetellaan marttyytin kruunua omaan päähän. Mitä tässä siis tarkoitettiin ristin ottamisella?
Vanhoillislestadiolaiset ja monet muutkin tekevät yhteistyötä naispappien kanssa vieden kirkon maallisen regimentin puolelle tai ajatellen "ihan sama mitä kirkko ajattelee. Mä oon täällä vaan töissä vaikka vastustankin naispappeutta", mutta ei tätä voida kaikilta edellyttää. Ei kaikilta voida edellyttää myöskään sitä epäjumalille uhratun lihan syömistä (tiedän, jankkaaminen ja toisto on ärsyttävää, mutta tuntuu, että tätä pointtia ei haluta ymmärtää).
Onko Luther-säätiö lähtenyt kirkosta? Niin kai voidaan jossain määrin katsoa tapahtuneen, mutta eivät hekään halua luterilaisesta kirkostamme erota.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
On se hyvä, että Helsingin seurakuntayhtymän neuvosto on looginen päätöksissään.
Ikävästi tätä loogisuutta vain pilaa se, että myös Kansanlähetyksellä on vastaava tilanne kuin SLEY:llä - töissä on naispappeutta vastustavia pappeja. Olihan Jarin tueksi tehdyssä addressissakin esimerkiksi Sormusen Jarmon ja parin muunkin Kansanlähetyksessä työskentelevän papin nimi. Mutta hyvä toki, jos Kansanlähetys sai rahaa!
Käy siis selväksi se, mitä on koko ajan aavistettu: kyseessä on mediapeli, ei mikään muu. Olisipa mukava tietää, mitä mediatutkijat tästä kaikesta sanoisivat.
Päivi L
30 000 euroa siis jäi lähetystyölle antamatta ja korander eli ? on riemuissaan. Luuliko joku sen osuvan SLEY:n kotimaan työhön? Kiva luunappi lähetystyöntekijöille ja niille, joita he ovat auttamassa, kuten orpolapsille ja paikallisille seurakunnille. Toivottavasti antavat saman rahan edes toisille lähetysjärjestöille. Silloin ei lähetystyö sinänsä kärsi vaikka sääli että tämä arvokas työ kärsii.
Niinpä, Pälli ja Lactantius.
Muistakaa, että ympäri Suomea on kirkkokansaa, joka rukoilee hiljaisesti, että tämä kohu menee ohi ja kaikki asettuu ennalleen.
Piispojen, arkkipiispa etunenässä, pitäisi havahtua siihen tosiasiaan, että heidät on vihitty palvelemaan kaikki ev.lut.kirkon seurakuntalaisia.
Siunattua pyhäpäivää kaikille!
Lähetä kommentti
<< Home