torstaina, kesäkuuta 14, 2007

Mikä on seurakunnan tilaisuus?

Eilen jaetussa Alueviestissä (http://www.alueviesti.fi/) ja Tyrvään Sanomissa (http://www.tyrvaansanomat.fi/) kerrottiin, että Vammalan kirkkovaltuuston kokouksessa maanantaina oli keskusteltu tiedottamisesta.

Vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen ilmoitti meille seurakunnan työntekijöille vähän yli kaksi viikkoa sitten, että seurakunnan tiedotuskäytäntö uudistuu. Viestintätyöryhmä on päättänyt, että seurakunnan lehti-ilmoituksissa ja jumalanpalveluksen toimintailmoituksissa kerrotaan vain seurakunnan omasta toiminnasta. Hannu Kilpeläinen kertoo tiedotteessaan, että järjestöjen tilaisuuksia ei enää ilmoiteta seurakunnan ilmoituksien yhteydessä. Tiedotteen mukaan järjestöjen tai muiden tahojen tilaisuuksia ei tee seurakunnan toiminnaksi se, että mukana on seurakunnan työntekijä. Järjestöjen ja seurakunnan yhteisten tilaisuuksien järjestämisestä päättää kirkkoherra. Uudistusta perustellaan sillä, että näin vältetään kaksoisilmoittelua – herätysliikkeet ja järjestöt kun ilmoittavat useimmiten toiminnastaan muutenkin – säästetään rahaa ja pitkien luettelojen sijaan saadaan seurakunnan oma varsinainen toiminta selvästi näkyviin. Perusteluksi kerrotaan myös, että tällaista käytäntöä noudatetaan monissa seurakunnissa.

Uudistettu käytäntö on otettu käyttöön. Ensi viikonvaihteessa Karkun kirkossa on kaksi konfirmaatiomessua, joita ei ilmoiteta seurakunnan ilmoituksissa. Juhannusviikonloppuna on viisi juhlaa, jotka ennen on ilmoitettu seurakunnan tapahtumina mutta ei ilmoiteta enää.

Kirkkovaltuuston jäsen Ritva Piiroinen teki maanantaina kirkkovaltuuston kokouksessa asiasta valtuustoaloitteen. Hän ja vähän yli kymmenen muuta kirkkovaltuuston jäsentä esitti, että valtuusto päättäisi, että kirkon omien herätysliikkeiden ja järjestöjen ja seurakunnan yhteisistä tapahtumista tiedotetaan entisen käytännön mukaan seurakunnan ilmoituksissa. Entinen käytäntö on ollut, että kirkon sisällä toimivien herätysliikkeiden ja järjestöjen tapahtumista on ilmoitettu Vammalan seurakunnan lehti-ilmoituksissa ja jumalanpalvelusten toimintailmoituksissa.

Kyse on hyvinkin suuresta asiasta. Asiasta, joka vaikuttaa merkittävästi seurakunnan elämään ja tulevaisuuteen. Mielestäni ei ole viisasta ryhtyä erottamaan toisistaan kirkollisten herätysliikkeiden tai järjestöjen toimintaa ja seurakunnan toimintaa. Ei ainakaan siellä, missä herätysliikkeiden ja järjestöjen toiminta on integroitunut seurakunnan toimintaan ja on myönteisellä tavalla osa sitä. Näin pääsääntöisesti Vammalassa on ollut. Ei ole viisasta lyödä kiilaa herätysliikkeiden ja seurakunnan muun toiminnan välille. Ennemmin tulisi nähdä vaivaan sen eteen, että nämä olisivat tiiviissä yhteydessä. Vaikka jossakin muualla herätysliikkeiden ja järjestöjen toiminta on erillään seurakunnan muusta toiminnasta, siihen ei kannata pyrkiä siellä, missä niin ei ole.

En oikein ymmärrä puhetta seurakunnan omasta varsinaisesta toiminnasta ja kirkon herätysliikkeiden tai järjestöjen toiminnasta, joka ei siis ole seurakunnan omaa varsinaista toimintaa. Minusta seurakunnan toimintaa on myös hengellinen toiminta, jota seurakunnan jäsenet järjestävät ja joka on luterilaisen uskomme mukaista. Oudolta tuntuu ajatus, ettei seurakunnan toimintaa olisi kirkkomme virallisten lähetysjärjestöjen toiminta, johon seurakuntalaisten lisäksi osallistuvat seurakunnan työntekijät.

Uskon seurakuntalaisen kokevan melkoisena epäluottamuslauseena sen, ettei seurakunta ilmoita hengellisestä tilaisuudesta, jonka hän järjestää tai jonka järjestämiseen hän osallistuu. Eikö pitäisi iloita maallikoiden aktiivisuudesta ja innostaa siihen? Seurakuntalaiset järjestävät tilaisuuksia ja seurakunnan työntekijät saavat tulla valmiisiin tilaisuuksiin julistamaan. Hyvin pieni satsaus on se, että seurakunta ilmoittaa näistä tapahtumista lehdissä ja jumalanpalveluksissa. Kirkollisissa herätysliikkeissä tai järjestöissä mukana olevat ihmiset eivät ole jonkin sortin hihhuleita, jotka on syytä työntää erilleen seurakunnan elämästä. He ovat seurakunnan jäseniä, jotka haluavat rakentaa seurakuntaa. Kuten ovat monet muutkin seurakunnan jäsenet.

Rajan vetäminen ei ole helppoa. Mikä on herätysliikkeen tai järjestön tilaisuus? Mikä on seurakunnan tilaisuus? Missä tapauksessa kotiseurat ovat herätysliikkeen tilaisuus? Mitä vaatii kotiseuroilta se, että ne ovatkin seurakunnan ns. virallista toimintaa? Entä mikä lähetysjuhla on seurakunnan ja mikä jonkin lähetysjärjestön tilaisuus? Ilmoitetaanko osa tilaisuuksista, osa ei? Riippuuko ilmoittaminen siitä, kuka pyytää, että tilaisuus laitetaan seurakunnan ilmoituksiin?

Eri herätysliikkeiden väki Vammalassa on ollut järjestämässä monia seurakunnan tilaisuuksia ja tapahtumia, jotka eivät ole nimenomaan jonkin herätysliikkeen tapahtumia. Jos lyödään kiilaa herätysliikkeiden ja seurakunnan muun toiminnan välille, saattaa olla, ettei herätysliikkeiden väki - tai osa siitä - tule mukaan järjestämään tilaisuuksia, jotka eivät ole herätysliikkeen tapahtumia. Tämä olisi huomattava menetys.

Mikäli ajatellaan, etteivät herätysliikkeiden ja järjestöjen tilaisuudet ole seurakunnan tilaisuuksia, päätetäänkö kohta, etteivät seurakunnan työntekijät saa osallistua niihin työaikanaan? Tämä johtopäätös ei ole kaukana, jos herätysliikkeiden ja järjestöjen tilaisuuksia ei pidetä seurakunnan tilaisuuksina. Olisi vähintään erikoista, ettei seurakunnan työntekijä saisi työnaikanaan mennä julistamamaan evankeliumia seurakuntalaistensa järjestämään tilaisuuteen.

En tietenkään tarkoita, että herätysliikkeiden toiminta olisi seurakunassa ainoaa todella arvokasta toimintaa. Arvokasta työtä on paljon muutakin. Herätysliikkeiden toiminta on osa sitä arvokasta työtä, jota seurakunnissa tehdään.

Toivon, ettei tehdyn ratkaisun takana ole kysymys naispappeudesta. Niiden järjestöjen tilaisuudet ilmoitetaan, joissa ei esiinny kovinkaan naispappeuden torjuntaa, niiden ilmoituksia ei julkaista, joissa naispappeuden torjujia on enemmän ja heitä on julistajina usein. Toivon, ettei kyse ole näpäytyksestä tai kovemmasta lyönnistä, jolla pyritään vaikuttamaan herätysliikkeisiin. Toivon myös, että mahdollisimman pian palattaisiin käytäntöön, jota Ritva Piiroisen johdolla huomattava joukko kirkkovaltuutettuja esitti.

Alueviestin jutussa sanottiin, että aiemmin seurakunta on maksanut herätysliikkeiden lehti-ilmoitukset. Seurakunta on maksanut ilmoitukset siltä osin kuin ne ovat olleet ns. palstailmoituksissa. Erillisilmoituksia seurakunta ei ole maksanut. Palstailmoituksista Alueviestissä seurakunta maksaa kokonaissumman, johon ei vaikuta, miten paljon ilmoituksia on. Tyrvään Sanomille seurakunta maksaa palstailmoituksista millimetrien mukaan.

2 Comments:

Blogger Teininen Jukka said...

Vammala jälkijunassa!
Niinpä niin...pitäisikö itkeä vai nauraa? Meillä täällä Forssassa, kun ollaan "Hämeen hitaita" niin kirkollisten järjestöjen tilaisuuksien ilmoittelu seurakunnan maksamina "kirkollisissa" evättiin ensi kerran jo 1996-1997. Järjestön maksamana sai ilmoitella tilaisuuksista otsikon "Muu kirkollinen toiminta" alla. Kahden "rankaisuvuoden" jälkeen palattiin entiseen käytäntöön eli 1.1.98 "kirkollisissa" ilmoiteltiin taas seurakunnan toimesta ja maksamana järjestöjen toimintailmoitukset.
Mutta annas olla, tämän vuoden alusta uudet sanktiot: Sley:lle ei avustuksia, "kirkollisissa" ilmoitellaan vain erityistilaisuudet,"kirkkopyhiä" entisen kolmen sijasta yksi.
Sley Forssan rukoushuoneessa on sata vuotta tehty kirkkomme ja seurakuntamme lähetystyötä. Tässä palkkaa. Mainittakoon vielä että erään toisen kirkollisen järjestön
toimintaa vaikeutettiin "kirkollisten" kieltämisen lisäksi kiellettiin jopa seurakunnan tilojen käyttö. Tilanne on surullinen että itkettää mutta mitähän Jumala ajattelee kun luemme psalmia 2 "Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä."

Jukka Teininen
Forssa

12:52 ip.  
Blogger Unknown said...

Kirje Ikaalisten Seurakunnalle

Armoa ja rauhaa veljet ja sisaret Ikaalisissa. Olen saanut teidät sydämelleni. Herran Jeesuksen rakkaus tulkoon todistetuksi teidän paikkakunnalla ja toki myös muillakin Suomessa, "Rakkauteni ilmestymistä varten olen teidät asettanut asumaan sinne, että kantaisitte paljon hedelmää ja olisitte minun tuoksuni muiden asukkaiden keskellä".
Vapahtajamme sanoja teille jakaakseni, meidät on kutsuttu kertomaan siitä suuresta elonkorjuusta, jonka Herramme toteuttaa ja on valmis kutsumaan sinut nyt työtoverikseen.

Hän haluaa avata meidän ymmärryksemme ja silmämme, että näkisimme kaikki asiat niin kuin hän . Miten se on mahdollista? Raamattu on meille suureksi avuksi.
Se ei ole ylpeyttä, jos opettelemme, suostumme ajattelemaan ja katsomaan asioita niin kuin Yliopettajamme silmin. Pyhä Henki avaa kaikkien ymmärryksen, jos sitä pyydämme. Hänelle ei mikään eikä kukaan ole mahdoton, vaan kun meidän mahdollisuutemme loppuu niin silloin ne vasta alkaa. Kaikki kunnia Jumalalle! Amen!

Valitkaamme tänäpäivänä, ketä tahdomme palvella. Etsimmekö Herramme suosiota vai haluammeko olla ihmisille mieliksi. Oma lihamme on liittoutunut vihollisen kanssa.
Emme siis voi luottaa siihen, se valitsee aina väärin, vaan Hengellä kuolettakaamme lihan teot. Olen joskus langennut etsimään uskon-ystävien suosiota ja jälkeenpäin katunut.
Ei meitä ole kutsuttu etsimään toistemme suosiota, vaan yksin Herran. Tehän tiedätte nämä asiat ennestään, mutta kertaus on joskus paikallaan.

Jokainen voi kotonaan laulaa ja ylistää. Ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Muistatte varmaan veljemme Paavalin ja Siilaan kokemuksen jalkapuussa vankityrmässä Olen itse saanut näin monta kertaa olla Herraa lähellä. Herramme Jeesus ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, vaan meissä. Verellään kalliisti lunastamissa omissaan ja te olette Seurakunta. Hänen omaisuutensa Ikaalisissa. Toki hänellä on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä. Jumalan Valtakunta on sisäisesti meissä!

Teillä näyttää siellä olevan muutamia lähetysjärjestöjä / organisaatioita rukoushuoneineen ja olette niitä kannattaneet, mutta tästä eteenpäin. Tutkikaa voiko nämä yhdistykset/kirkot toimia Jeesuksen Seurakunnan korvikkeina vai onko näiden aika mennyt ohi, siinä mielessä? Jos tunnistatte lahkohengen keskuudessanne, niin tiedätte mitä sille on tehtävä. Herramme sanoo myös: Näen teidän keskuudessanne eräitä, jotka vastustavat tahtoani. Heidät otan henkilökohtaiseen tukiopetukseen, kunnes vastaavat rakkauteni kutsuun myönteisesti.

Rakkaani, teihin tahdon Herrassa luottaa, että aina teette oikeita ratkaisuja Jumalan kunniaksi. Ettekä anna vihollisen enää jakaa Herramme Seurakuntaa, meille häpeäksi.
Hän on jo aikojen alussa kutsunut ja valinnut meidät olemaan hänen Pyhät. Siitä meidät maailma tuntee, että meillä on keskinäinen RAKKAUS ja YHTEYS.

Raamatusta löytyy Herramme rukous, johon Isä vastaa myös meidän kauttamme, jos me suostumme?

Joh: 17. Pyydän teitä kaikkia Jeesuksen omia Ikaalisissa kokoontumaan yhteiseen kokoukseen. Päättääksenne kulkea yhdessä Vapahtajan askelissa!
1. Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2. Koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5. Ja NYT, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8. Sillä NE sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet NE vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun -
10. Ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä.
11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12. Kun minä Olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
13. Mutta NYT minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19. Ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua Jo ennen maailman perustamista.
25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Amen ja siunauksin veljenne Mauri Apostolin askelissa.

12:10 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home