lauantaina, toukokuuta 10, 2014

Puolimaraton

Raamatun mukaan ihminen on kokonaisuus. Jumala loi koko ihmisen, ei vain jotakin osaa meistä. Myös syntiinlankeemus koskee koko ihmistä: synti ei ole ja vaikuta vain jossakin meidän osassamme vaan kaikessa, mitä olemme. Koska olemme kokonaisuuksia, kaikki meissä vaikuttaa kaikkeen, ainakin jossain määrin. Fyysinen kunto vaikuttaa psyykeeseen, sosiaalinen kunto - tarkoitan esimerkiksi ihmissuhteita - vaikuttaa siihen osaa meissä, jota voidaan sanoa hengellisyydeksi. Olen kauan tiennyt tämän. Kun vuosia on tullut lisää, tämä on tullut tärkeäksi asiaksi, jonka todenperäisyyttä en epäile.

Istun tällä hetkellä junassa matkalla kohti Helsinkiä. Tarkoitus on juosta tänään puolimaraton. Olen kahtena vuonna aiemmin osallistunut Helsinki City Run -tapahtumaan ja samaan tapahtumaan olen nyt matkalla. Suuria tavoitteita ei ole. Jalka on ollut vähän kipeä - on hieman edelleen - ja estänyt harjoittelua. Jos pääsen maaliin ajalla 2 h 10 min, olen ihan tyytyväinen.

Minulle on tärkeää, että ilmoittaudun tällaiseen tapahtumaan. Se pakottaa laiskan miehen juoksemaan ja fyysinen kunto pysyy edes jonkinlaisena. Innostuin jälleen hoitamaan fyysistä kuntoa vähän paremmin pari vuotta sitten. Siihen innosti juuri ilmoittautuminen vähän yli 21 kilometrin juoksulenkille.