Terveisiä teologisilta päiviltä
Raamattu- ja lähetysteologiset päivät Karkun evankelisella opistolla alkoivat viime sunnuntaina ja päättyivät toissapäivänä tiistaina. Päivien aihe oli Usko ja uskonnot. Tässä muutamia ajatuksia päivillä kuulemastani ja oppimastani.
- Jumalan ilmoitus itsestään luonnossa - hänen luomisteoissaan - on niin selvä, että hänet oppii tuntemaan näistä teoista. Mutta ongelma on synti, joka vaikuttaa kaikessa, mitä ihmisessä on. Se on tahrinut ja vaikuttaa myös ihmisen ajattelussa, myös ihmisen kyvyssä oppia tuntemaan Jumala hänen teoistaan. Siksi Jumalan ilmoitus luonnossa ei riitä synnin tahrimalle ihmisille. Tarvitaan Jeesus - ihmiseksi tullut Jumala - ja Jumalan sana, joka kertoo Jeesuksesta ja jossa Jeesus tulee nyt luoksemme. Näissä syntinen ihminen oppii tuntemaan Jumalan.
- Paavalin julistuksessa keskeistä oli tulevasta tuomiosta kertominen. Kerran Jumala kutsuu kaikki eteensä ja kaikkien on tehtävä tili elämästään hänelle, joka on antanut meille elämän. Keskeistä oli myös siitä kertominen, että Jeesus pelastaa ihmisen tulevalta vihalta. Näistä saarnaaminen synnytti aikanaan uskoa. Jumalan sitoutui tällaiseen julistukseen ja teki sen kautta työtään. Niin on edelleen.
- Jumala voi käyttää myös unia. Näin tapahtui Raamatun aikana ja voi tapahtua nytkin. Päivillä kerrottiin musliminaisesta, joka oli nähnyt unen: unessa oli ollut nainen ja hieno koru, josta oli mennyt jokin osa hukkaan. Maahan, jossa nainen eli, oli tullut vasta lähetystyöntekijä, joka osasi huonosti paikallista kieltä. Lähetti oli saanut tehtäväkseen valmistella pyhäkoulun lapsille ja hän oli valinnut pyhäkoulun raamatunkertomukseksi Jeesuksen kertomuksen naisesta, jolla oli koru mutta joka hukkasi korusta osan. Puuttuva osa etsittiin ja löydettiin ja sitten iloittiin. Musliminainen oli kertonut ulkomaalaiselle näkemästään unesta. Lähetti oli kertonut - ja hän oli osannut kertoa, kiitos pyhäkoulun, vaikka osasi kieltä vasta vain vähän - mistä tuo kertomus on ja mitä Jeesus kertomuksella halusi sanoa. Uni - tai Jumalan sana, joka tuli naiselle unen välityksellä ja unen takia käydyssä keskustelussa - synnytti musliminaisessa uskon Kristukseen. Hän löysi elävän Jumalan. Hän sai kuulla, että Jumala välittää, etsii, löytää ja antaa anteeksi. Jumalan sana ja muut tavat, joita Jumala voi käyttää, eivät sulje toisiaan pois. Ne muut tavat voivat palvella sitä, että ihminen kuulee Jumalan sanan. Tietysti Jumalan sana on kaiken yläpuolella.
- Suomeen muuttaneille pakolaisille, jotka eivät tunne Raamatun Jumalaan, tulee kertoa hänestä. Heillä on oikeus tietää, mitä Raamattu kertoo. Heidän parissaan tulee tehdä lähetystyötä. Lähetystyö on helpottunut. On kallista lähettää lähettejä kaukaisiin maihin. Nyt ne, joiden parissa on tehtävä lähetystyötä, ovat lähellä meitä. Ehkä näin Jumala on järjestellyt asioita. Tästäkään syystä kristityn ei pitäisi kauhistella sitä, että maahamme tulee pakolaisia.
- Postmodernismi, josta nykyisin puhutaan paljon, kun puhutaan aatevirtauksista, ei ole uskomme kannalta vain huono asia. Ajattelu, joka oli vallalla aiemmin ja jonka mukaan kaikki täytyy voida perustella järjen asettamin vaatimuksin, on oikeastaan pahempia asia uskon kannalta. Uskossamme on paljon sitä, mitä järkemme ei ymmärrä ja mitä ei voi selittää siten, että järki on tyytyväinen. Aiemmin vallalla olleen ajattelun vaikutuksesta moni yritti tehdä uskosta Jeesukseen mahdollisimman järkevää, siis järjen vaatimusten mukaista. Tällainen yritys näivettää tai tappaa uskon kokonaan.
- Usko Jeesukseen ylittää kansallisuuksien, kulttuurien, kielten, rotujen ja poliittisten katsomusten rajat. Saatetaan yrittää tehdä johonkin kansallisuuteen sopiva versio uskosta Jeesukseen. Tai suurkaupunkiin sopiva versio. Tämä on yleensä väärä ja vaarallinen tie. Näin on siinä tapauksessa, jos versio poikkeaa siitä, mitä usko Jeesukseen oikeasti on - siis mitä Raamattu opettaa siitä. Sama evankeliumi kuuluu kaikille. Ja samat Raamatun käskyt ja kiellot. Taivaaseen on vain yksi tie. Sille tielle kaikki ovat tervetulleita. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei kansallisuutta, sen piirteitä, kulttuuria tai elinympäristöä mitenkään pitäisi ottaa huomioon uskonasioissa. Mutta sitä tämä tarkoittaa, ettei voi uskoa ja toimia vastoin Raamattua ja perustella tätä kansallisuuden tai elinympäristön vaatimuksilla.
- Vanha testamentti ei suinkaan vain vedä rajaa valitun kansan ja muiden kansojen välille. Sen sivuilla on suuri joukko lupauksia tai ennustuksia siitä, että kaikki kansat palvelevat ja palvovat Israelin Jumalaa. Näitä lupauksia on Vanhan testamentin vanhimmissa kirjoituksissa ja niitä on Vanhan testamentin nuorimmissa osissa, profeettojen julistuksessa. Nämä lupaukset toteutuvat varsinkin uuden liiton aikana. Jeesus kuoli kaikkien puolesta, sovitti kaikkien synnit ja avasi kaikille tien elävän Jumalan yhteyteen. Hän antoi tehtävän julistaa evankeliumia kaikille, jotta kaikki oppisivat tuntemaan sen Jumalan, joka valitsi yhden kansan ja toteutti suunnitelmaansa tämän kansan avulla.
Tässä vain joitakin hajanaisia ajatuksia päiviltä.
Nämä päivät ovat osallistujamäärältään kasvaneet jonkin verran. Vuosi sitten päivillä oli ilmoittautuneita osallistujia 109. Tänä vuonna meitä oli 148. Ne, jotka osallistuvat yhteen tai kahteen tilaisuuteen, eivät yleensä ilmoittaudu. Kaikki eivät ole alusta loppuun. Sunnuntain messussa oli erityisen paljon väkeä. Suntio merkitsi kirjaan 305.
Ensi vuonna Raamattu- ja lähetysteologiset päivät ovat Karkun evankelisella opistolla su 12. - ti 14.8. Päivien aiheeksi on sovittu Yksi Herra - monta ääntä? Kirkon moniäänisyydestä. Tervetuloa!
- Jumalan ilmoitus itsestään luonnossa - hänen luomisteoissaan - on niin selvä, että hänet oppii tuntemaan näistä teoista. Mutta ongelma on synti, joka vaikuttaa kaikessa, mitä ihmisessä on. Se on tahrinut ja vaikuttaa myös ihmisen ajattelussa, myös ihmisen kyvyssä oppia tuntemaan Jumala hänen teoistaan. Siksi Jumalan ilmoitus luonnossa ei riitä synnin tahrimalle ihmisille. Tarvitaan Jeesus - ihmiseksi tullut Jumala - ja Jumalan sana, joka kertoo Jeesuksesta ja jossa Jeesus tulee nyt luoksemme. Näissä syntinen ihminen oppii tuntemaan Jumalan.
- Paavalin julistuksessa keskeistä oli tulevasta tuomiosta kertominen. Kerran Jumala kutsuu kaikki eteensä ja kaikkien on tehtävä tili elämästään hänelle, joka on antanut meille elämän. Keskeistä oli myös siitä kertominen, että Jeesus pelastaa ihmisen tulevalta vihalta. Näistä saarnaaminen synnytti aikanaan uskoa. Jumalan sitoutui tällaiseen julistukseen ja teki sen kautta työtään. Niin on edelleen.
- Jumala voi käyttää myös unia. Näin tapahtui Raamatun aikana ja voi tapahtua nytkin. Päivillä kerrottiin musliminaisesta, joka oli nähnyt unen: unessa oli ollut nainen ja hieno koru, josta oli mennyt jokin osa hukkaan. Maahan, jossa nainen eli, oli tullut vasta lähetystyöntekijä, joka osasi huonosti paikallista kieltä. Lähetti oli saanut tehtäväkseen valmistella pyhäkoulun lapsille ja hän oli valinnut pyhäkoulun raamatunkertomukseksi Jeesuksen kertomuksen naisesta, jolla oli koru mutta joka hukkasi korusta osan. Puuttuva osa etsittiin ja löydettiin ja sitten iloittiin. Musliminainen oli kertonut ulkomaalaiselle näkemästään unesta. Lähetti oli kertonut - ja hän oli osannut kertoa, kiitos pyhäkoulun, vaikka osasi kieltä vasta vain vähän - mistä tuo kertomus on ja mitä Jeesus kertomuksella halusi sanoa. Uni - tai Jumalan sana, joka tuli naiselle unen välityksellä ja unen takia käydyssä keskustelussa - synnytti musliminaisessa uskon Kristukseen. Hän löysi elävän Jumalan. Hän sai kuulla, että Jumala välittää, etsii, löytää ja antaa anteeksi. Jumalan sana ja muut tavat, joita Jumala voi käyttää, eivät sulje toisiaan pois. Ne muut tavat voivat palvella sitä, että ihminen kuulee Jumalan sanan. Tietysti Jumalan sana on kaiken yläpuolella.
- Suomeen muuttaneille pakolaisille, jotka eivät tunne Raamatun Jumalaan, tulee kertoa hänestä. Heillä on oikeus tietää, mitä Raamattu kertoo. Heidän parissaan tulee tehdä lähetystyötä. Lähetystyö on helpottunut. On kallista lähettää lähettejä kaukaisiin maihin. Nyt ne, joiden parissa on tehtävä lähetystyötä, ovat lähellä meitä. Ehkä näin Jumala on järjestellyt asioita. Tästäkään syystä kristityn ei pitäisi kauhistella sitä, että maahamme tulee pakolaisia.
- Postmodernismi, josta nykyisin puhutaan paljon, kun puhutaan aatevirtauksista, ei ole uskomme kannalta vain huono asia. Ajattelu, joka oli vallalla aiemmin ja jonka mukaan kaikki täytyy voida perustella järjen asettamin vaatimuksin, on oikeastaan pahempia asia uskon kannalta. Uskossamme on paljon sitä, mitä järkemme ei ymmärrä ja mitä ei voi selittää siten, että järki on tyytyväinen. Aiemmin vallalla olleen ajattelun vaikutuksesta moni yritti tehdä uskosta Jeesukseen mahdollisimman järkevää, siis järjen vaatimusten mukaista. Tällainen yritys näivettää tai tappaa uskon kokonaan.
- Usko Jeesukseen ylittää kansallisuuksien, kulttuurien, kielten, rotujen ja poliittisten katsomusten rajat. Saatetaan yrittää tehdä johonkin kansallisuuteen sopiva versio uskosta Jeesukseen. Tai suurkaupunkiin sopiva versio. Tämä on yleensä väärä ja vaarallinen tie. Näin on siinä tapauksessa, jos versio poikkeaa siitä, mitä usko Jeesukseen oikeasti on - siis mitä Raamattu opettaa siitä. Sama evankeliumi kuuluu kaikille. Ja samat Raamatun käskyt ja kiellot. Taivaaseen on vain yksi tie. Sille tielle kaikki ovat tervetulleita. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei kansallisuutta, sen piirteitä, kulttuuria tai elinympäristöä mitenkään pitäisi ottaa huomioon uskonasioissa. Mutta sitä tämä tarkoittaa, ettei voi uskoa ja toimia vastoin Raamattua ja perustella tätä kansallisuuden tai elinympäristön vaatimuksilla.
- Vanha testamentti ei suinkaan vain vedä rajaa valitun kansan ja muiden kansojen välille. Sen sivuilla on suuri joukko lupauksia tai ennustuksia siitä, että kaikki kansat palvelevat ja palvovat Israelin Jumalaa. Näitä lupauksia on Vanhan testamentin vanhimmissa kirjoituksissa ja niitä on Vanhan testamentin nuorimmissa osissa, profeettojen julistuksessa. Nämä lupaukset toteutuvat varsinkin uuden liiton aikana. Jeesus kuoli kaikkien puolesta, sovitti kaikkien synnit ja avasi kaikille tien elävän Jumalan yhteyteen. Hän antoi tehtävän julistaa evankeliumia kaikille, jotta kaikki oppisivat tuntemaan sen Jumalan, joka valitsi yhden kansan ja toteutti suunnitelmaansa tämän kansan avulla.
Tässä vain joitakin hajanaisia ajatuksia päiviltä.
Nämä päivät ovat osallistujamäärältään kasvaneet jonkin verran. Vuosi sitten päivillä oli ilmoittautuneita osallistujia 109. Tänä vuonna meitä oli 148. Ne, jotka osallistuvat yhteen tai kahteen tilaisuuteen, eivät yleensä ilmoittaudu. Kaikki eivät ole alusta loppuun. Sunnuntain messussa oli erityisen paljon väkeä. Suntio merkitsi kirjaan 305.
Ensi vuonna Raamattu- ja lähetysteologiset päivät ovat Karkun evankelisella opistolla su 12. - ti 14.8. Päivien aiheeksi on sovittu Yksi Herra - monta ääntä? Kirkon moniäänisyydestä. Tervetuloa!
3 Comments:
Rankinen kirjoitti: "Suomeen muuttaneille pakolaisille, jotka eivät tunne Raamatun Jumalaan, tulee kertoa hänestä. Heillä on oikeus tietää, mitä Raamattu kertoo."
Heillä on myös oikeus olla rauhassa kaiken maailman huuhaan levittäjiltä. Teillä uskovaisilla ei ole mitään oikeutta käyttää heidän hädänalaista tilaansa hyväksenne.
Meillä huuhaalaisilla niinkuin kaikilla muillakin on tarkoitus levittää omaa ismiämme. Mikä se semmoinen huuhaajoukko on joka ei levitä asiaansa, meidät se on täyttänyt suurella innolla jo 2000 vuotta ja näitä tämän kristillisen huuhaa kannattajia tulee olemaan jatkossakin, toivottavasti. Meidän viestimme on todella ainutlaatuinen jota ei ole kenelläkään muulla. Joten ole Myyryläinen varovainen ettet joudu vain kohteeksi.
Muuten kaikenlaisia huuhaalaisia on ja niitä löytyy joka lähtöön, joten mietippä mihin joukkoon ole liittynyt. Meillä on kuitenkin paras ja varmin joukko tai siis varmin sanoma, mutta me itse olemme itsessämme huuhaa.
terv. Eero Polsa
Cheap Flights to Phnom Penh
Lähetä kommentti
<< Home