perjantaina, heinäkuuta 22, 2011

Pyydän, että rukoilet

Tiistaina alkaa rippikoululeiri. Karkun evankelisella opistolla leirejä on kesäisin kolme - nyt alkava on niistä viimeinen. Riparille on tulossa 27 rippikoululaista, 11 isoa, kaksi vähän vanhempaa isoa - näistä tyttöä kutsutaan emoksi ja poikaa sudeksi - sekä kolme opettajaa. Saan toimia riparilla pastorina.

Rippikoulu on aikanaan minulle hyvin tärkeä vaihe elämässä. Uskon, että se on sitä monille nuorille. Se voi olla aivan ratkaisevakin vaihe. Toivon, että tälläkin riparilla Jumala tekee sitä työtä, johon me ihmiset emme pysty mutta hän pystyy. Hän luo uskoa hyvään Vapahtajaan, vahvistaa sitä, uudistaa ja korjaa. Hän tekee tätä työtä sanallaan. Rippikoulussa Jumalan sana on vahvasti läsnä, olemme jatkuvasti tekemisissä sen kanssa, tahdomme opettaa ja oppia sitä.

Pyydän, että rukoilet alkavan rippikoulun puolesta. On hyvä tehdä tärkeää työtä, jos on monia, jotka kantavat rukouksin. Rukous laittaa liikkeelle Jumalan voimia ja niitä voimia tarvitaan.

Jos Jumala suo, vuoden kuluttua pidän myös rippikoululeirin Karkussa evankelisella opistolla. Tämä ripari alkaa tiistaina 24.7. ja päättyy konfirmaatioon sunnuntaina 5.8. Nyt puhun siis vuoden 2012 riparista. Tiedätkö jonkun, joka miettii, missä kävisi rippikoulun vuoden kuluttua? Tämä on hyvä mahdollisuus. Ripari Karkussa maksaa 300 euroa ja sinne voi ilmoittautua soittamalla Karkun evankeliselle opistolle (p. 03 513 4151) tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@keokarkku.fi.

Tämän kesän riparin konfirmaatiomessu on Sastamalan Pyhän Marian kirkossa - ennen puhuttiin Sastamalan vanhasta kirkosta - sunnuntaina 7.8. klo 10. Tervetuloa! Tervetuloa myös tätä edeltäviin jumalanpalveluksiin Karkun evankeliselle opistolle. Ensi sunnuntaina 24.7. messussa opistolla saarnaa Reijo Arkkila ja sunnuntaina 31.7. Juhana Tarvainen. Juhana on riparilla toisena opettajana.

9 Comments:

Blogger Hannu Kilpeläinen said...

Olen kyllä aika ymmyrkäinen. Miten on mahdollista, että kirkkoamme vastaan taistelevien, opettavien ja saarnaavien kirkon työhön kelpaamattomien pastoreiden ns. rippikoulut pitävät konfirmaatioitaan Kirkkomme kirkoissa?

Entinen kirkon työntekijä Jari Rankinen kuittaa nyt vain ilmoitusasiana pitävänsä ns. konfirmaation Autuaan Marian kirkossa. Sinne hänellä on ollut porttikielto vuodesta 2007 lähtien. Mitäpä jos kirkkoherra Paavilainen määräisi seurakuntansa jumalanpalvelukseen - missä tuo ns. konfirmaatio suoritetaan - esim. pastori Mirja Tenkasen, Auli Airas-Laitilan, Minna Järvisen...

Ei seurakunnan kirkko voi olla vuokrahuoneisto, jonne kuka tahansa kirkon omia periaatteita, lakia, sääntöjä ja uskoa vastaan taisteleva tulisielu voi ilmoittautua tulevansa tekemään omia uskomme vatsaisia riittejään.

Miten tämä on mahdollista?

Hannu Kilpeläinen
Tampere

12:03 ap.  
Blogger Jari Rankinen said...

Hannu Kilpeläinen kirjoittaa höpöjä.

Ei tietenkään ole ilmoitusasia, että rippikoululeirin konfirmaatiomessu pidetään Sastamalan seurakunnan kirkossa - tällä kertaa Pyhän Marian kirkossa. Asiasta on sovittu Sastamalan seurakunnan kirkkoherran kanssa. Kirkkoherran päättää seurakunnan kirkon käytöstä ja hän on toivottanut tervetulleeksi toimitamaan Karkun evankelisen opiston rippikoulujen konfirmaatiot Sastamalan seurakunnan kirkkoihin. Kesäkuussa konfirmaatiot pidettiin Karkun kirkossa ja kolmannen rippikoulun konfirmaatio on Sastamalan vanhassa kirkossa.

Poikeus tähän käytäntöön oli vuosi 2008, jolloin kirkkoherran sijainen Hannu Kilpeläinen sai päättää asiasta. Tuolloin Karkun evankelisen opiston rippikouluryhmät konfirmoitiin suuressa teltassa opiston rannassa. Jo seuraavana kesänä - kun Hannu Kilpeläinen ei enää ollut Sastamalassa - palattiin vanhaan käytäntöön. Itse toimitin konfirmaatiomessun Sastamalan Pyhän Marian kirkossa kesällä 2009, kuten myös viime kesänä. Hannu Kilpeläisen porttikielto oli siis voimassa vain silloin, kun hän päätti asiasta. Onneksi ei enää päätä.

Hannu Kilpeläinen väittää, että olen kirkon entinen työntekijä. Kirkolla hän varmaan tarkoittaa Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Ehkä hän haluaa antaa ymmärtää, etten enää ole Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pastori. Tämä ei pidä paikkaansa. Olen ainakin Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin mielestä kirkon pastori. Ja kirkon työntekijöinä pidetään myös kirkkomme järjestöjen työntekijöitä. Turun arkkihiippakunan tuomiokapituli on myöntänyt luvan myös sille rippikoululle, jonka pidän.

Se, että Hannu Kilpeläinen ilmoittaa uskon vastaiseksi riitiksi konfirmaatiomessun, joka toimitetaan kirkkorakennuksessa kirkkomme jumalanpalvelusjärjestyksen mukaan ja jonka toimittaa kirkkomme pastori, on vähintään erikoinen mielipide. Se on parasta jättää omaan arvoonsa. Samoin kuin puheet kirkkoa vastaan taistevien ja kirkon työhön kelpaamattomien pastoreiden niin sanotuista rippikouluista. Mieletöntä tekstiä.

Jari Rankinen
Sastamala

11:19 ap.  
Blogger Hannu Kilpeläinen said...

"Mieletöntä tekstiä." Niin mikä? Bumerangi (olen tämänkin metsästysverkin erikoisasiantuntija, nääs) taisi osua omaan kaaliin.

Vammalan seurakunnassa oli muinoin kappalaisena pastori Jari Rankinen. Hän ei tunnustanut, ei hyväksynyt eikä suostunut tekemään työtä yhdessä kirkkomme ja seurakuntamme useiden pastoreiden kanssa. Hän ilmoitti julkisesti, että nuo hänen boikotoimansa pastorit ovat Jumalan tahdon vastaisesti pastoreiksi ordinoituja. Pastori ja kappalainen Jari Rankinen julisti myös, että piispoja, kirkolliskokouksen päätöksiä ja kirkkojärjestystämme ja -lakiamme ei tarvitse noudattaa. Riittää kun on omasta mielestään oikeassa.

Tämän vuoksi hän lähti itse, omasta pyynnöstään Sastamalan seurakunnan palveluksesta pois, ulos kirkon virasta. Pastori Rankinen tiesi, että jos hän olisi jatkanut virassaan ja kieltäytynyt edelleen noudattamasta piispan, tuomiokapitulin, piispainkokouksen ja kirkolliskokouksen päätöksiä, hän olisi menettänyt pappisvirkansa - jatkuvan, toistuvan ja kirkon päätöksiä uhmaavan käytöksensä takia.

Raukkis ja mieletön (past. Rankisen oma termi). Ei pastori uskaltanut viedä vakaumustaan loppuun asti. Hän tietää erittäin tarkasti, että ei kelpaa enää mihinkään oikeaan seurakuntavirkaan, virkaheitto, nääs. Mutta vakaumuksedstaa huolimatta - kirkko on mätä, piispat ovat mätiä, kirkolliskokous on mätä - hän haluaa pitää itsellään pappisviran. Tuo status ei tosin riitä - toistaisesti - kuin oman piiripienipyöriiliikkeen paimenvirkaan. Se kasvaa lusteena viljapellossa.

Kelpaatko, Jari Rankinen, kirkkomme seurakunnan papiksi? Vastauksesi jälkeen voit nimittää kirjoitustani mielettömäksi. Tai sitten et!

Onko pastori Jari Rankinen huomannut, että Karkun poikien ns. konfirmaatioita ei ilmoiteta missään seurakunnan ilmoituksissa. Olettekohan hövelin kirkkoherran viinitarhassa pitämässä nurkkamessuja? Voihan maist. Jari Rankinen yhäti kuvitella olevansa kirkkomme pastori - mutta mikä seurakunta ottaisi hänet pastorikseen?

Hannu Kilpeläinen, Tampere

5:14 ip.  
Blogger Jari Rankinen said...

Varmaan olisi viisaampaa lopettaa tämä keskustelu mutta kirjoitanpa vielä yhden kommentin.

Hannu Kilpeläisen kirjoituksissa on kova syytös ja arvostelun kohteena on Sastamalan nykyinen kirkkoherra. Kilpeläisen mielestä Karkun evankelisen opiston konfirmaatiomessut ovat uskon vastaisia riittejä, nurkkamessuja - niitä ei tietenkään saisi pitää luterilaisissa kirkoissa – ja toimituksia, joissa esitetään konfirmaatiota. Ja tällaisille Sastamalan kirkkoherra on antanut luvan. Hannu Kilpeläinen tulee arvostelleeksi myös muita Tyrvään, Vammalan ja Sastamalan kirkkoherran virkaa hoitaneita menneinä vuosina ja vuosikymmeninä. Hekin ovat antaneet saman luvan kuin nykyinen kirkkoherra. Ainoa poikkeus oli kesä, jona Hannu Kilpeläinen pääsi päättämään asiasta.

Tämä liittyy kysymykseen, onko kirkossamme tilaa niille, jotka ajattelevat pastorin virasta omankin kirkkomme perinteen mukaisesti – siis eivät osaa pitää naispappeutta oikeana ratkaisuna. Olen iloinen, että kaikki muut ovat antaneet kirkon käyttöön. Ymmärrän tämän osoitukseksi, että tilaa on.

Hannu Kilpeläinen kuvaa yllä toimintaani seurakunnassa sanoin, joista saa käsityksen, että olin melkoinen öykkäri. Yritin aikanaan Tyrvään, Vammalan ja Sastamalan seurakunnassa keskittyä pastorin perustyöhön. Halusin palvella seurakuntaa niin hyvin kuin osasin, en riidellä tai vähätellä muita. Varmasti epäonnistuin monissa asioissa. Halusin myös toimia sen käsityksen mukaan, jonka olen oppinut Raamatusta. Tarkoitan, etten osaa pitää naispappeutta Jumalan tahdon mukaisena. Minulle annettiin lupa toimia tämän mukaan, kun tulin seurakunnan palvelukseen, ja sanottiin, ettei tästä koidu ongelmia. Toisin kävi. En olisi halunnut pitää suurta ääntä käsityksestäni. Olisin halunnut keskittyä evankeliumin julistamiseen. Kiistat alkoivat, kun kirkkomme johto päätti, ettei enää saa toimia niin kuin olin toiminut.

Pastori, jonka kirkkomme lähetysjärjestö on lähettänyt Afrikkaan tai Aasiaan, on kirkkomme pastori ja palvelee kirkkoamme. Sama koskee pastoria, jonka työ on kirkkomme hallinnossa eikä paikallisseurakunnassa. Tai pastoria jonka kirkomme piispa on vihkinyt pastoriksi ja joka tekee työtä kirkkomme sisällä toimivassa järjestössä. Ei siis vain paikallisseurakunnan pastorin työ ole jotakin ja varsinaisesti kirkkomme työtä. Se on tärkeää, ketä kirkkomme tuomiokapitulit pitävät pastorina. Minuakin ne pitävät. Vielä tärkeämpää on, ketä seurakunta – uskoa Jeesukseen tunnustava kristittyjen joukko – pitää pastorina.

Kirkkomme on muuttunut melkoisesti. Kun minut vihittiin pastoriksi, kelpasin kirkkomme paikallisseurakuntien palvelukseen. Olen saanut olla työssä kolmessa seurakunnassa. Nyt näin ei enää taida olla. Paikallisseurakunnan pastoreille ei sallita, että he eivät toimita jumalanpalvelusta yhdessä naispastorin kanssa. Voi olla, että kelpaisin paikallisseurakuntaan, jossa ei ole naispastoria. Ehkä tulevaisuudessa tulee uusia ehtoja: ellei pastori suostu siunaamaan homosuhdetta, hän ei voi toimia paikallisseurakunnan pastorina.

Minulle se, etten voi toimia esimerkiksi Sastamalan seurakunnassa, ei enää ole niin suuri kysymys. Saan palvella pastorina kristittyjä – siis seurakuntaa – innostavassa työssä. Kohta alkaa rippikoulu ja eilenkin sain toimittaa messun ja Karkun evankelisen opiston sali oli melkein täynnä seurakuntaa, nuoria ja vanhempia. Enemmän suren monien teologian opiskelijoille puolesta. He haluaisivat palvella kirkkoaan mutta eivät pääse sen paikallisseurakuntien virkoihin, koska pitävät kiinni perinteisestä käsityksestä pastorin virasta. Vielä enemmän suren kirkon puolesta. Se menettää paljon, kun ei ota paikallisseurakuntiensa palvelukseen näitä nuoria miehiä.

Kuten kirjoitin, tätä keskustelua Hannu Kilpeläisen kanssa ei kannata jatkaa. On aika keskittyä rippikouluun.

Jari Rankinen

11:22 ap.  
Blogger ml said...

Mietin tässä kiistakysymyksessä sitä, että minkä takia ei ole mahdollista se, että messun toimittaa vain yksi pastori? Silloinhan tätä ongelmaa ei olisi... Jumalan siunausta kaikille tämän blogin lukijoille - sekä Jarin kanssa yhtä mieltä oleville että myös eri mieltä oleville... ja muistakaa, että vaikka tästä asiasta nyt kiistellään, niin kuitenkin pääasia on että pääasia on pääasia ja pääasia on Jeesus

Marko Laitila
Ikaalinen

10:23 ip.  
Blogger Ihmettelijä said...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

8:39 ip.  
Blogger Ihmettelijä said...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

8:44 ip.  
Blogger Ihmettelijä said...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

8:49 ip.  
Blogger Ihmettelijä said...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

3:57 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home