tiistaina, kesäkuuta 19, 2007

Onko kuulunut uutta?

Moni on ottanut yhteyttä ja kysynyt, onko tuomiokapitulista tai kurinpitoasiamieheltä kuulunut uutta. Kummaltakaan taholta ei ole kuulunut mitään uutta sen jälkeen, kun arkkihiippakunnan tuomiokapituli 16.5. päätti lähettää asiani kurinpitoasiamiehen valmisteltavaksi. Oikeastaan ei ole kuulunut vanhempaakaan. Tiedon siitä, mitä tuomiokapituli päätti, olen lukenut lehdistä ja netistä, kuullut radiosta ja katsonut TV:stä. Toivoisin, että asianosainen saisi tiedon ratkaisuista muutenkin. Tätä toivoisin kirkon pastorina.

Näyttää siltä, että asiaani käsitellään arkkihiippakunnan tuomiokapitulissa aikaisintaan elokuussa. Ensi viikolla on tuomiokapitulin istunto, mutta kurinpitoasiamiehen ehdotus ei ehtine siihen kokoukseen. Ei ainakaan mikäli kurinpitoasiamies ehdottaa minulle rangaistusta. Käsittääkseni tällaisesta ehdotuksesta minulle täytyy varata mahdollisuus lausunnon antamiseen. Ensi viikon tuomiokapitulin istuntoon en ehdi antaa lausuntoa, vaikka kurinpitoasiamiehen laatima haaste tuotaisiin minulle tänään. Ensi viikon istunnon jälkeen seuraava tuomiokapitulin istunto on elokuussa.

Kuten kirjoitin nettipäiväkirjassani 16.5., arkkihiippakunnan tuomiokapituli ottaa kantaa kysymykseen, onko Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa tilaa pastoreille ja seurakuntalaisille, jotka ajattelevat ja toimivat omankin kirkkomme perinteisen papiskäsityksen mukaisesti. Tähän kysymykseen tuomiokapituli ottaa kantaa päättäessään, rangaistaanko minua vai ei. Se ei ole vähäpätöinen kysymys. Tuntuu oudolta, jos tälle joukolle ei kirkossamme ole tilaa - tilaa kun on niin monille muille. Toivon, että tilaa on.

Olemme lomamatkalla Pohjois-Suomessa. Saattelin hetki sitten vanhimman poikamme matkaan kolmen kaverinsa kanssa. Lähtivät muutaman päivän vaellukselle Länsi-Lapin tuntureille. Toivottavasti ruokaa on riittävästi ja muutkin tarvittavat varusteet mukana. Varmasti retki on hieno kokemus. Itsekin olen vaeltanut Lapin tuntureilla monta kertaa. Tänä kesänä vaellus tai pidempi kalaretki minun osaltani taitaa jäädä tekemättä.