Oikein vai Jumalan tahdon vastaista?
Nettipäiväkirjassani 25.1. kirjoitin: "Kotimaassa kerrottiin myös kantelusta, jonka joku oli tehnyt pastori Leena Huovisesta. Leena Huovinen on kertonut aiemmin Kotimaassa siunanneensa homosuhteessa elävän naisparin. Luulen, että meitä tullaan kohtelemaan kovin eri tavoin. Leena Huovista piispa puhuttelee tai on jo puhutellut – ehkä suurella ymmärtämyksellä. Muihin toimiin ei ryhdytä. "
Tänään uutisissa kerrottiin, että piispa Eero Huovinen on käynyt keskusteluja pastori Leena Huovisen kanssa ja että Helsingin tuomiokapituli on yksimielisesti päättänyt, ettei se ryhdy muihin toimenpiteisiin.
Kirkon kotisivuilla (www.evl.fi) esitellään tarkemmin piispan ja tuomiokapitulin ratkaisu. MTV3:n nettisivuilla (www.mtv3.fi) haastatellaan lyhyesti Leena Huovista ja Eero Huovista.
Ratkaiseva kysymys on, onko homosuhteessa eläminen oikein vai Jumalan tahdon vastaista. Jos se on oikein, on myös oikein siunata homoliitto. Jos se on Jumalan tahdon vastaista, homoparia ei voi siunata. Eihän sellaista voi siunata, minkä Jumala kieltää. En ymmärrä perustelua, joka on esitetty: Pastori siunatessaan homoparin ei siunaa heidän liittoaan vaan nämä kaksi ihmistä. Pastori ei siis oikeastaan ota kantaa, onko homoliitto oikein ja väärin. Hän vain siunaa ihmisiä - ja juuri sehän on pastorin tehtävä. Mitä jos perustelua sovelletaan muihin tilanteisiin? Varas on lähdössä varastamaan, kertoo tämän papille ja pyytää papilta siunausta yön vaaralliselle retkelle. Pappi siunaa ja perustelee toimintaansa sillä, ettei hän siunaa varastamista vaan tämän ihmisen, joka pyytää siunausta. En ymmärtäisi perustelua, tuskin moni muukaan. Homoparin siunaaminen tai rukoushetki tilanteessa, jossa homopari juhlii liittoaan, on kannanotta sen puolesta, että homoliitto ei ole väärin.
Minusta on selvää, mitä mieltä Raamattu on homosuhteessa elämisestä. Niin Vanha kuin Uusi testamentti kieltää sen (3 Moos 18:22, Room 1:18-32 ja 1 Kor 6:9). Uskommeko, että Raamattu ilmoittaa meille Jumalan tahdon? Siitä on kyse tässäkin asiassa.
Sanansaattaja-lehden haastattelussa 18.1.2007 arkkipiispa Jukka Paarma totesi, ettei samaa sukupuolta olevien parisuhteiden siunaaminen ole kirkon kannan mukaista. Hän sanoo virkavirheeksi, jos on järjestetty seremonia, jossa tällainen parisuhde siunataan. Piispan Eero Huovisen ja Helsingin tuomiokapitulin ratkaisussa ovat kovin toisenlaiset äänenpainot.
Lainasin tämän kirjoituksen alussa kirjoitustani 25.1. Jatkoin tuota kirjoitusta seuraavasti: "Minuakin puhutellaan – tai ehkä puhuttelut on jo pidetty – ja luultavasti pyritään virasta erottamiseen. Miksi näin erilainen kohtelu? Käsittääkseni siksi että ajan henki vaikuttaa ratkaisuihin tai määrää ratkaisut. Ajan henki on voimakkaasti sitä vastaan, että joku torjuu naispappeuden. Liki yhtä jyrkästi se on sitä vastaan, että joku pitää homosuhdetta Jumalan tahdon vastaisena ja homosuhteen siunaamista tekona, jota pappi ei saa tehdä."
Tänään uutisissa kerrottiin, että piispa Eero Huovinen on käynyt keskusteluja pastori Leena Huovisen kanssa ja että Helsingin tuomiokapituli on yksimielisesti päättänyt, ettei se ryhdy muihin toimenpiteisiin.
Kirkon kotisivuilla (www.evl.fi) esitellään tarkemmin piispan ja tuomiokapitulin ratkaisu. MTV3:n nettisivuilla (www.mtv3.fi) haastatellaan lyhyesti Leena Huovista ja Eero Huovista.
Ratkaiseva kysymys on, onko homosuhteessa eläminen oikein vai Jumalan tahdon vastaista. Jos se on oikein, on myös oikein siunata homoliitto. Jos se on Jumalan tahdon vastaista, homoparia ei voi siunata. Eihän sellaista voi siunata, minkä Jumala kieltää. En ymmärrä perustelua, joka on esitetty: Pastori siunatessaan homoparin ei siunaa heidän liittoaan vaan nämä kaksi ihmistä. Pastori ei siis oikeastaan ota kantaa, onko homoliitto oikein ja väärin. Hän vain siunaa ihmisiä - ja juuri sehän on pastorin tehtävä. Mitä jos perustelua sovelletaan muihin tilanteisiin? Varas on lähdössä varastamaan, kertoo tämän papille ja pyytää papilta siunausta yön vaaralliselle retkelle. Pappi siunaa ja perustelee toimintaansa sillä, ettei hän siunaa varastamista vaan tämän ihmisen, joka pyytää siunausta. En ymmärtäisi perustelua, tuskin moni muukaan. Homoparin siunaaminen tai rukoushetki tilanteessa, jossa homopari juhlii liittoaan, on kannanotta sen puolesta, että homoliitto ei ole väärin.
Minusta on selvää, mitä mieltä Raamattu on homosuhteessa elämisestä. Niin Vanha kuin Uusi testamentti kieltää sen (3 Moos 18:22, Room 1:18-32 ja 1 Kor 6:9). Uskommeko, että Raamattu ilmoittaa meille Jumalan tahdon? Siitä on kyse tässäkin asiassa.
Sanansaattaja-lehden haastattelussa 18.1.2007 arkkipiispa Jukka Paarma totesi, ettei samaa sukupuolta olevien parisuhteiden siunaaminen ole kirkon kannan mukaista. Hän sanoo virkavirheeksi, jos on järjestetty seremonia, jossa tällainen parisuhde siunataan. Piispan Eero Huovisen ja Helsingin tuomiokapitulin ratkaisussa ovat kovin toisenlaiset äänenpainot.
Lainasin tämän kirjoituksen alussa kirjoitustani 25.1. Jatkoin tuota kirjoitusta seuraavasti: "Minuakin puhutellaan – tai ehkä puhuttelut on jo pidetty – ja luultavasti pyritään virasta erottamiseen. Miksi näin erilainen kohtelu? Käsittääkseni siksi että ajan henki vaikuttaa ratkaisuihin tai määrää ratkaisut. Ajan henki on voimakkaasti sitä vastaan, että joku torjuu naispappeuden. Liki yhtä jyrkästi se on sitä vastaan, että joku pitää homosuhdetta Jumalan tahdon vastaisena ja homosuhteen siunaamista tekona, jota pappi ei saa tehdä."
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home