Jälleen Kabulissa
Tulin tänään tällä kertaa kanadalaisella Herculeksella Kabuliin. Piti tulla jo aamulla mutta lentokoneessa oli jokin tekninen vika. Siksi lento siirtyi puoleenpäivään. Ei ole ollenkaan huono asia odottaa lentokentällä muutama tunti, jos sillä saadaan ilmaan kunnossa oleva kone.
Sää on selvästi viilentynyt. Syksy lähestyy. Kuulin, että vielä muutama päivä sitten Kabulissa iltapäivällä oli lämmintä noin 35 astetta. Tänään lämmintä oli noin 25. Masar-e-Sharifissa on selvästi lämpimämpää. Masar on yli kilometrin alempana kuin Kabul.
Iltapäivällä poikkeisin paikallisten kauppiaiden liikkeissä. Niitä on leirimme sisäpuolella niille varatulla alueella. Kauppiaat ovat todella kauppiaita. He houkuttelevat liikkeessä edessä ohikulkijoita sisälle liikkeeseen - come and only watch. Kun mahdollinen ostaja on saatu sisäpuolella, alkaa ostajan pehmittäminen - you are my friend, this is a good price, it is only for you, my friend. Hinnasta neuvottelu on mielenkiintoista. Ostaja ei saa osoittaa liian suurta mielenkiintoa tuotetta kohtaan. Ennemmin täytyy olla sopivasti välinpitämättömän oloinen, katsella muitakin esineitä ja tehdä lähtöä liikkeestä. Kun on ulko-ovella, hinta laskee yleensä huomattavasti. Sen jälkeen - jos aikoo tehdä kaupan - kannattaa tarjota vielä selvästi vähemmän kuin myyjä pyytää. Helposti hinta on puolet tai vähemmän siitä, mistä lähdettiin liikkeelle. Ja tällöinkin myyjä lienee hyvin tyytyväinen kauppaan.
Ostin Suomeen vietäväksi muutaman pasmina-huivin. Ne ovat täällä varsin edullisia. Kun huivien hinnat ja värit oli sovittu, myyjä otti esille burkhan - paikallisen naisten asun, joka peittää koko naisen vartalon, myös kasvot - ja halusi myydä senkin. Sanoin, etten minä eikä vaimoni tarvitse burkhaa. Myyjä sanoi, että se maksaa hänen ystävälleen vain viisi euroa. Kun en edelleenkään ollut burkhasta innostunut, myyjä lupasi sen kahdella eurolla. Nyt minulla on kotiin vietäväksi aito afganistanilainen burkha. Alkaakohan Minna käyttää sitä? Pääsisi varmasti Iltalehteen. Tuskin kaipaamme tällaista julkisuutta.
Luin uutisena Suomesta, että Sleyn pastoria, paikallisosaston puheenjohtajaa ja paikallisseurakunnan vs. kirkkoherraa vastaan nostetaan syyte syrjinnästä. Sleyn pastori oli ilmoittanut, ettei hän vakaumuksensa takia voi toimittaa messua yhdessä naispastorin kanssa. Hän oli ollut valmis jäämään itse pois messusta. Paikallisosaston puheenjohtaja oli esittänyt toivomuksen, että messu voitaisiin toteuttaa ilman papiksi vihittyjä naisia. Vs. kirkkoherra oli sallinut, ettei naispastori osallistu messun toimittamiseen. Jos joku olisi sanonut 20 vuotta sitten, että Suomessa käydään 20 vuoden kuluttua oikeudenkäynti tällaisista asioista, harva olisi uskonut. Mistä ollaan oikeudessa 20 vuoden kuluttua? Siitäkö että sanoo Raamatun olevan homosuhteita vastaan? Tai siitäkö että opettaa, että kadotus on olemassa ja Raamatun mukaan sinne joutuu ilman uskoa Vapahtajaan, Jeesukseen?
Sää on selvästi viilentynyt. Syksy lähestyy. Kuulin, että vielä muutama päivä sitten Kabulissa iltapäivällä oli lämmintä noin 35 astetta. Tänään lämmintä oli noin 25. Masar-e-Sharifissa on selvästi lämpimämpää. Masar on yli kilometrin alempana kuin Kabul.
Iltapäivällä poikkeisin paikallisten kauppiaiden liikkeissä. Niitä on leirimme sisäpuolella niille varatulla alueella. Kauppiaat ovat todella kauppiaita. He houkuttelevat liikkeessä edessä ohikulkijoita sisälle liikkeeseen - come and only watch. Kun mahdollinen ostaja on saatu sisäpuolella, alkaa ostajan pehmittäminen - you are my friend, this is a good price, it is only for you, my friend. Hinnasta neuvottelu on mielenkiintoista. Ostaja ei saa osoittaa liian suurta mielenkiintoa tuotetta kohtaan. Ennemmin täytyy olla sopivasti välinpitämättömän oloinen, katsella muitakin esineitä ja tehdä lähtöä liikkeestä. Kun on ulko-ovella, hinta laskee yleensä huomattavasti. Sen jälkeen - jos aikoo tehdä kaupan - kannattaa tarjota vielä selvästi vähemmän kuin myyjä pyytää. Helposti hinta on puolet tai vähemmän siitä, mistä lähdettiin liikkeelle. Ja tällöinkin myyjä lienee hyvin tyytyväinen kauppaan.
Ostin Suomeen vietäväksi muutaman pasmina-huivin. Ne ovat täällä varsin edullisia. Kun huivien hinnat ja värit oli sovittu, myyjä otti esille burkhan - paikallisen naisten asun, joka peittää koko naisen vartalon, myös kasvot - ja halusi myydä senkin. Sanoin, etten minä eikä vaimoni tarvitse burkhaa. Myyjä sanoi, että se maksaa hänen ystävälleen vain viisi euroa. Kun en edelleenkään ollut burkhasta innostunut, myyjä lupasi sen kahdella eurolla. Nyt minulla on kotiin vietäväksi aito afganistanilainen burkha. Alkaakohan Minna käyttää sitä? Pääsisi varmasti Iltalehteen. Tuskin kaipaamme tällaista julkisuutta.
Luin uutisena Suomesta, että Sleyn pastoria, paikallisosaston puheenjohtajaa ja paikallisseurakunnan vs. kirkkoherraa vastaan nostetaan syyte syrjinnästä. Sleyn pastori oli ilmoittanut, ettei hän vakaumuksensa takia voi toimittaa messua yhdessä naispastorin kanssa. Hän oli ollut valmis jäämään itse pois messusta. Paikallisosaston puheenjohtaja oli esittänyt toivomuksen, että messu voitaisiin toteuttaa ilman papiksi vihittyjä naisia. Vs. kirkkoherra oli sallinut, ettei naispastori osallistu messun toimittamiseen. Jos joku olisi sanonut 20 vuotta sitten, että Suomessa käydään 20 vuoden kuluttua oikeudenkäynti tällaisista asioista, harva olisi uskonut. Mistä ollaan oikeudessa 20 vuoden kuluttua? Siitäkö että sanoo Raamatun olevan homosuhteita vastaan? Tai siitäkö että opettaa, että kadotus on olemassa ja Raamatun mukaan sinne joutuu ilman uskoa Vapahtajaan, Jeesukseen?
26 Comments:
Onnea uudelle burkhalle? Erikoinen hankinta. Siitä on varmaan paljon hyötyä ja iloa...ööö...hirvikärpäsiä vastaan?
Hyvinkään tilanne on todella rukousaihe. Uskaltaako kirkon tiloihin enää mennäkään? Kaukana ei liene sekään aika, kun kirkossa käymisestä saa syytteen, jos ei jostain syystä mene ehtoolliselle. Ainakin, jos samalla kertaa sattuu olemaan useita, jotka kukin omasta henkilökohtaisesta syystään eivät mene ehtoolliselle. Se näyttää näiden mielipidepoliisien silmissä boikotilta ja loukkaa kenties jonkun herkkiä tunteita. Kun se lähtökohta on jo valittu, että omaatuntoa ei saa olla, ja ihmiset haluavat valtaa toisten mielipiteisiin, paluu rehdimpään meininkiin saattaa olla vaikeaa tai mahdotonta.
Marika Auranen-Seppälä
Kuusankoski
Minua pelottaa tämä uusin kehitys. Meillä Suomessa on edelleen - kaikista kaunistelevista puheista huolimatta - valtio- tai ainakin "yhteiskuntakirkko", joka käyttää yhdessä median ja muun julkishallinnon kanssa melkoista valtaa aina yksilön mielipiteitä myöten. Toisaalta tämä yhteiskunnalliskirkollinen konglomeraatti on irtaantunut siltä Jumalan Sanan pohjalta, joka moraalisissa ja uskomuksellisissa kysymyksissä on näihin päiviin asti ainakin jossakin mitassa määrittänyt ajatteluamme.
Usko yhteiskunnan (tai "yleisen mielipiteen") ulkopuoliseen ja sen yläpuolella olevaan ilmoitusauktoriteettiin on käytännön tasolla kuollut paitsi yhteiskunnassa, myös "kirkossa". Koska yhteiskunta ei kuitenkaan koskaan eikä missään ole ollut eikä voi olla täysin "neutraali" eikä "arvovapaa", nämä arvot, moraalisia ja yhteiskunnallisia (niin, ja myös "kirkollisia") ratkaisuja ohjaavat maailmankatsomukselliset edellytykset etsitään nyt Raamatun ja kristillisen perinteen sijasta jostakin muualta (siis myös "kirkossa").
Tämä "muu" on historian kuluessa - ja tätä olen Saksassa asuessani opiskellut; siellä halutaan pitää kiinni siitä, mitä historia on opettanut - ollut esimerkiksi "Blut und Boden" -ideologia tai "tieteellinen materialismi". Kummankin hedelmät me toivottavasti tunnemme. Vai tunnemmeko niitä kuitenkaan täällä omaa modernisuuttaan ja liberaalisuuttaan kehuskelevassa yhden sallitun mielipiteen Suomessamme? Kuitenkin myös viattomamman tuntuiset ideologiat Jumalan Sanan sijaan korotettuina yleensä syövät lopulta myös omat lapsensa. Herra meitä armahtakoon!
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Onko messualba sydämen kohdalta liian ahdas, aiheuttavatko tissirintamat kirkon kuorissa ahdistuskohtauksia ja kuristaako kaulus naisen eteen ehtoolliselle polvistuttaessa?
http://jplehto.blogspot.com/search/label/naispappeus
t. Jani-Petteri Leppänen, alias Jekkendaahl
Jekkis
Tästäkin kommentistasi välittyy se avarasydämisyys, jota itse koet edustavasi.
Mari Hiltunen, Valkeala
Anteeksi nyt, mutta on pakko sotkeentua keskusteluun, sillä kahdeksannen käskyn rikkominen tässä blogissa alkaa olla kuvottavan suurta. Onko oikein sanoa, että pastori Norro Hyvinkäällä oli valmis väistymään, kun todellisuudessa hän sanoi pastori Pohjanraidolle melko tarkkaan näin: Jos sinä et lähde, lähden minä ja lähtee kuoro. Kyseessä oli siis uhkaus, että saarnaaja poistuu kirkosta muutamaa minuuttia ennen jumalanpalveluksen alkua. Härski temppu, jota mikään selittely ei kaunista. Sleyn paikallisosaston puheenjohtajalle oli myös ilmoitettu, että pastori Pohjanraito on palvelusvuorossa. Asia oli myös paikallisen lehden ilmoituksissa.
Poliisi on asian tutkinut ja tullut siihen tulokseen, että on syytä epäillä lain rikkomista. Sellaisesta joutuu oikeuteen kaikissa yhteiskunnissa.
Aiheetta enempään ja rehellisyyttä jatkokirjoittelussa toivoen.
Harri Raitis, Turku
Minusta naispappia väistävä ei riko kirkkojärjestystä vastaan, mikäli johdonmukaisesti kunnioitetaan sitä julki-ilmoitettua tietoa, ettei kirkko pidä vanhaa, naispappeuden torjuvaa virkakantaa harhaoppina. Nykyistä kirkkolakia ja -järjestystä edeltävä vanha virkakanta nojaa nimenomaan siihen, ettei viran sukupuolisidonnaisuus ole järjestys-, vaan oppiasia. Ja niin uskominen on siis yhä sallittua.
Mikäli nyt todella on kirkon opin kanssa sopusoinnussa se, että joku pitää naispappeutta opillisena harhana, on luonnollisesti sallittava myös se, että samainen henkilö pitää harhana myös kirkkojärjestyksen tulkintaa pappeuden sukupuolesta neutraalina järjestyskysymyksenä. Tällöin torjuja ei itse toimi hyvää järjestystä vastaan, vaan pikemminkin sen puolesta karttaessaan väärää oppia.
Mikään kirkkojärjestys ei voi sitouttaa ketään toteuttamaan tietoisesti harhaa käytännössä.
Reima Jokinen, Turku
+ Hyvä Harri Raitis,
meistä kumpikaan ei liene ollut paikalla, kun nyt syytteeseen asetettuja on kuulusteltu Hyvinkäällä. Minun kuulemani versio tapahtumien kulusta on toinen kuin Sinun, mutta en pysty sanomaan, kumpi niistä on oikea.
Sen sijaan kyse on periaatteessa paljon isommista asioista:
1. On katastrofaalista sekä itseään tunnustusyhteisönä pitävän kirkon että demokraattisen ja liberaalin yhteiskunnan kannalta, että puhtaasti uskonnollisia ristiriitoja pyritään ratkaisemaan - lehtien pääkirjoitusten ja nimettömien nettiheittojen kannustamana - maallisissa oikeuksissa. Kirkolle tämä merkitsee ehdotonta antautumista maallisille vallanpitäjille; yhteiskuntaa tällainen puolestaan korruptoi.
2. Selvää lienee, että alunperin oli Pirkko Ojala saanut tiedon, jonka mukaan paikalla on vain miespappeja. Jos tätä järjestystä vain vähän ennen kyseistä sunnuntaita ehkä muutettiinkin ja vaikka Pirkko Ojala ja Ari Norro olisivat tämän tienneet, kyseessä oli silti kirkossa valtaa pitävien ennenkuulumaton provokaatio, joka erittäin huonosti sopii niihin perusteluihin, joilla naispappeus aikanaan ajettiin kirkkoomme: sehän perusteltiin "rakkauden vaatimuksilla", ja näihin kuulunee - jos meille Raamattu vielä on edes jonkinlainen auktoriteetti - ennen kaikkea "heikon veljen" omantunnon kunnioittaminen, varsinkin niissä asioissa, jotka tälle ovat uskon ja epäuskon, elämän ja kuoleman kysymyksiä, mutta "vahvalle veljelle" (ja sisarelle) adiafora-asioita, joissa voi toimia niin tai noin.
Edelleen kyselen itseltäni, onko tämä todella se maa, jossa haluan asua. Kuten eräs ystäväni sanoi, meillä Suomessa yhdistyvät ruotsalainen yhdenmukaisuuden ja venäläinen tsaristinen virkavaltaisuuden perinne. Ne ovat karmea yhdistelmä ihmisoikeuksien ja vapauden näkökulmasta katsoen.
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Jari "Mistä ollaan oikeudessa 20 vuoden kuluttua? Siitäkö että sanoo Raamatun olevan homosuhteita vastaan? Tai siitäkö että opettaa, että kadotus on olemassa ja Raamatun mukaan sinne joutuu ilman uskoa Vapahtajaan, Jeesukseen?"
- Toivottavasti ko. asiasta mennään oikeuteen jo aiemmin kuin vasta 20 vuoden kuluttua.
Jokainen vastaa Raamatun tulkinnastaan itse Kaikkeuden Korkeimman edessä.
Toisen henkeä, ihmisarvoa sukupuolta ja identiteettiä uhkaava raamatulkinta on väärin ja epäkristillistä toimintaa.
Huomata kannattaa myös tämä - Outokummussa eräs pappi joutui pihalle kirkosta kun uhkaili rippikoululaisia helvetillä.
Valkealan Mari Hiltunen:
kuinka avarasydäminen itse olet?
Pystytkö hyväksymään toisen kokoNAISENA sellaisena kuin hän on - esim. parisuhteensa rekisteröineenä seurakunta-aktiivina homoseksuaalina.
Sillä Jumala on meidät kaikki suuressa rakkaudessaan luonut.
Me kaikki toteutamme elämällämme Jumalan tahtoa. Joka ottaa tuomio-oikeuden herran kädestä omakseen ja tuomitsee sillä muita on itse ansainnut tuomion.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
+ Hyvä Jani-Petteri,
ei meistä kenelläkään ole ihmisinä, lähimmäisinä ja kristittyinä valtaa tuomita ketään kadotukseen eikä myöskään päästää taivaaseen. Nämä ovat Jumalan asioita ja tehtäviä kumpikin. Hän on kuitenkin ilmoittanut oman tahtonsa monestakin asiasta meille, ja tästä ilmoituksesta ei varmasti löydy siunausta samaa sukupuolta olevien välisten parisuhteiden hyväksymiselle kirkossa tai sen työntekijöiden parissa. Paremminkin päinvastoin. Mutta aivan varmasti hän rakastaa myös tässä asiassa erehtyneitä, ja rakastamme me muutkin. Mutta Sanaan me olemme sidottuja, ja sillä sanalla Herra on käskenyt Kirkkoaan jo tässä ajassa sitomaan ja päästämään syntisiä.
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Vaahtoranta kirjoitti:
"Selvää lienee, että alunperin oli Pirkko Ojala saanut tiedon, jonka mukaan paikalla on vain miespappeja. Jos tätä järjestystä vain vähän ennen kyseistä sunnuntaita ehkä muutettiinkin ja vaikka Pirkko Ojala ja Ari Norro olisivat tämän tienneet, kyseessä oli silti kirkossa valtaa pitävien ennenkuulumaton provokaatio,"
Vaikka en paikalla ollut, satun tuntemaan välikohtauksen kulun varsin hyvin sekä paikallislehdessä julkaistujen kertomusten että paikalla olleiden todistuksen perusteella. Ei suinkaan ole selvä, että "Pirkko Ojala oli saanut tiedon jne." Tosiasiassa hänelle hyvissä ajoin ilmoitettiin, että palvelusvuorossa on pastori Pohjanraito. Sama tieto oli myös lehdessä erillisessä artikkelissa huomattavasti kyseistä pyhää aikaisemmin. Provokaattori tässä asiassa on Sleyn työntekijä, ei suinkaan Hyvinkään seurakunta.
Onko muuten teillä väärän vakaumuksen miehillä nyt hyvä mieli, kun olette särkeneet jo toisen perinteikkään herätysliikkeen? Eikö kolmas uskonkappale ja se mitä siinä sanotaan pyhästä, yhteisestä kirkosta merkitse teille yhtään mitään? Miettikääpä sitä ja muistakaa aina välillä se tosiasia, että olette väärässä.
Keskustelu minun puoleltani loppuu taas tähän. Pääsette rauhassa kiihottamaan toinen toisianne vihaan sitä kirkkoa kohtaan, jota sanotte rakastavanne.
Harri Raitis
P.s.
Jos Martti Vaahtoranta löytää jostakin maan, missä voi rikkoa lakia sillä perusteella, että on eri mieltä, kannattaa harkita sinne muuttamista. Suosittelen kuitenkin Suomessa pysymistä. Ei tämä ihan huono maa ole.
+ Harri Raitis,
olen viimeiset yksitoista vuotta asunut Saksassa, ja siellä olisi mahdotonta edes ajatella tällaista tilannetta, jossa kirkkojärjestysten piiriin kuuluvaa asiaa lähdettäisiin ratkomaan maallisissa oikeuksissa. Mutta siellä ei olekaan valtiokirkkoa, vaan kaksi suurta kansankirkkoa ja useita pieniä kirkkoja niiden lisäksi. Toinen suurista kansankirkoista ei hyväksy naispappeutta.
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Surullista, kun menee tälle tasolle nämä asiat. Raamattu pitäisi olla kirkossa myös käytännössä eikä vain teoriassa ylin ohje. En itse ota naispappeuteen sen enempää kantaa, mutta homoasiassa Raamattu on kyllä hyvin yksiselitteinen.
Mikä se ensimmäinen herätysliike oli, jonka "väärän vakaumuksen" miehet ovat särkeneet?
Tuosta valtiokirkostakin on monenmoista näkökulmaa. Mm. tämän päivän Kotimaassa... minunkaan mielestäni Suomen luterilainen kirkko ei enää ole mikään selkeä valtiokirkko, mutta ei myöskään täysin siitä irti.
Tuomo Viherjuuri, Helsinki
+ Tuomo,
eihän Suomessa VIRALLISESTI ole valtiokirkkoa - tätä minäkin olen nuoruuteni viattomuudessa hokenut väsyksiin asti ulkomailla kulkiessani. Viime vuosina ja erityisesti kuluneen vuoden tapahtumien valossa silmäni ovat kuitenkin auenneet. Eihän meillä todellakaan ole mitään puhdasmuotoista valtiokirkkoa, jos asiaa tarkastellaan puhtaan juridisesti, mutta myöskään mistään selkeästä kirkon ja valtion erosta ei voi puhua. Ehkä asiallisinta olisi puhua "yhteiskuntakirkosta"; siinä määrin julkisoikeudellinen yhteiskunta ja julkisoikeudellinen kirkko näyttävät samastuvan suomalaisessa ajattelussa ja toiminnassa. Tästä kertovat juuri oppiriitojen aiheuttamat ristiriidat, joita nyt kirkon mitenkään asiaa jarruttelematta ratkaistaan maallisissa oikeuksissa.
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Jekkis
Ei Jumalan ilmoituksen tilalle voi asettaa ihmisten mielipiteitä. Silloin palvomme epäjumalaa.
"Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme - vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli - hän olkoon kirottu. Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu. Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija. Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen." Gal.1:6-11
Mari Hiltunen, Valkeala
Olen tämän ennenkin todennut, mutta kai se on pakko taas:
1. Minulla on edelleen tallessa tammikuussa 2007 painettu työvuorolista, jossa näkyy, että pastori Petra Pohjanraito on ehtoollisavustajana Hyvinkään pääkirkon messussa 4.3. klo 10.
Siitä voi sitten vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä. Jättääkö paljon tulkinnanvaraa?
2. Paikallislehdessä oli keväällä noin viikkoa ennen messua juttu otsikolla (en muista sanatarkkaa) "Naispappi ehtoollisavustajana Sleyn kirkkopyhässä"
Edelleen kysyn jääkö tulkinnanvaraa???
Maria Siekkinen
Hyvinkää
+ Tähän olisi mielenkiintoista "kuulla myös toista osapuolta", kuten vanhan roomalaisen säännön mukaan tulee. Mutta vaikka tämä työvuorolistan muutos olisikin tapahtunut, tiedotettiinko siitä Pirkko Ojalalle ja Ari Norrolle? Lukevatko kaikki paikallislehtien uutisia? Ja jos lukevatkin, tämä ei muuta mitään siitä tosiasiasta, että ensin lupaamalla "klassisen" messun ja sitten - neuvottelematta - muuttamalla tilanteen toiseksi seurakunta provosoi pahemman kerran eli kampitti ("asetti loukkauskiven", kuten Raamatussa kaiketi sanotaan) vanhauskoiset veljet ja sisaret suoraan nimismiehen syliin. Missä tässä kohden on havaittavissa kristillistä rakkautta Kristuksen evankeliumin asialla?
Kyselee
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Mari Hiltunen:
Tämähän on mielenkiintoista.
Jätä omat aivosi narikkaan ja siteeraa Raamattua?
Jos kerran Raamattu on noin selvä ja yksinkertainen kirja kuin miltä sinä sen saat näyttämään, niin miksi ihmeessä me - kristityt esimerkiksi - emme kykene pääsemään ko. asioissa yhteisymmärrykseen?
Onko kenties niin, että vain Luther-säätiölle, sen änkyröille eli naispappauden ynnä homojen oikeuksien vastustajille heruu pyhää henkeä tulkita Raamattua - Jumalan "selvää ja ikuista sanaa" oikein?
Todella hämmästyttävänä pidän myös sitä, että te, nuoret naiset vastustatte naispappeutta ja homojen ihmisoikeuksia lähestulkoon nuoria miehiä tulisieluisemmin.
Hohhoh. God bless us all!
Vaahtoranta: "Mutta vaikka tämä työvuorolistan muutos olisikin tapahtunut, tiedotettiinko siitä Pirkko Ojalalle ja Ari Norrolle? "
Huomasin viimeksikin, että kommenttini ovat kuin ilmaa... Juurihan kerroin, että työvuorolista oli tammikuulta. Sitä ei siis muutettu. Työvuorolistat tehdään kolme kertaa vuodessa: tammikuussa, toukokuussa ja syyskuussa.
Paikallislehden juttu oli erittäin iso, se ei varmasti ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. Myös Ari Norro on myöntänyt lukeneensa jutun. Aktiivisesti paikkakunnalla vaikuttavalta Pirkko Ojalaltakaan juttu ei varmasti ole jäänyt lukematta. Jos postiljooni olisi jättänyt kyseisen lehden (joka on siis paikkakunnan virallinen sanomalehti) Ojaloille jakamatta, on joku uskonsisar tai -veli varmasti soittanut Pirkolle heti lehden ilmestyttyä.
Vs. kirkkoherra oli tietoisesti laittanut Petra Pohjanraidon ehtoollisavustajaksi ja ilmoittanut sen Pirkko Ojalalle. Jos ihminen toistuvasti kuulee väärin, kannattaa käydä lääkärissä...
Joko Martti Vaahtoranta nyt ymmärsit mitä yritän kertoa, vai jääkö kommenttini taas kommentoimatta? Olen huomannut, että epäedulliset kommentit vaietaan täällä usein kuoliaiksi.
Maria Siekkinen
Hyvinkää
Jos ette, rakkaat änkyrät sun muut, tästä tokene, niin ette sitten mistään! =^_^=
Jani-Petteri Leppänen
Joudun kirjoittamaan kuten Martti Vaahtoranta: En ollut paikalla, kun syytettyjä tai todistajia kuulusteltiin. Enkä silloinkaan, kun Hyvinkään kirkon sakastissa tapahtui, mitä seuraavaksi selvitetään oikeudessa.
Niillä tiedoilla, joita minulla on, kirjoitan kuitenkin seuraavaa:
- Pastori Ari Norrolla oli kirkkoon tullessaan käsitys, että messun toimittamiseen osallistuvat pastorit ovat miehiä.
- Ari Norro ei uhannut, ettei kuorokaan osallistu jumalanpalveluksen toimittamiseen, jos sen toimittamiseen osallistuu naispastori. Hän puhui vain, miten hän itse toimii. Hän on valmis väistymään, jos naispastori ei voi väistyä. Hän on valmis osallistumaan messun toimittamiseen, jos naispastori väistyy.
- Sleyn paikallisosaston puheenjohtajalle ei ilmoitettu hyvissä ajoin eikä edes päivää ennen, että messussa yksi ehtoollisenjakajista on naispastori. Paikallislehden juttua ei käsittääkseni voi pitää tapana ilmoittaa muutoksesta aiemmin sovittuun. Eikä varsinkaan kun paikallislehden jutun ilmestymisen jälkeen puheenjohtaja oli keskustellut asiasta vs. kirkkoherran kanssa ja hänelle oli kerrottu, että messun toimittamiseen osallistuvat pastorit ovat miehiä. Näin puheenjohtaja on kertonut enkä epäile hänen kykyään kuulla.
- Työvuorolistaa ei yleensä anneta työyhteisön ulkopuolella oleville. Käsittääkseni niin ei menetelty Hyvinkäälläkään. Sleyn paikallisosaston puheenjohtaja ei siis saanut listaa, jossa mahdollisesti on merkintä siitä, että ehtoollisenjaon avustajana kyseisenä sunnuntaina on naispastori.
Jari Rankinen
Niin... itse luulen olevani aikatarkkaan tietoinen tapahtuneesta. Tai kuvittelen ja luulen olevani.
Minun käsitykseni mukaan on täysin kiistatonta, että Sleyn puheenjohtajalle oli ilmoitettu Petra Pohjanraidon paikalla olosta. Jos pj vaittää muuta, se on lähinnä surullista.
Huomaan taas, että kirjoitukseni aiheesta sivuutetaan melko tehokkaasti. Ymmärrän, että on vaikeaa sulattaa, että ette ehkä tiedäkään totuutta asiassa.
Olen kuitenkin kyseisen työyhteisön ja seurakunnan jäsen ja tiedän myös ne asiat, joita ei julkisuuteen asiasta viitsitä suoraan sanoa. Monessa asiassa ja monen kysymyksen kohdalla on pakko hymistellä ja kohotella kulmakarvojaan. Edellä mainitsemani asiat ovat kuitenkin niitä, jotka ovat kaikkien tiedossa, eivätkä jätä mitään tulkinnan varaa.
Maria Siekkinen
Hyvinkää
Jani-Petteri Leppänen,
jos vielä luet tätä postausta, haluan antaa edes vähän palautetta viimeisimmästä linkistäsi.
Taidat pitää naispappeuden torjujia suurempana uhkana kuin he ovatkaan. Eiväthän he ole pyytäneet muuta kuin saada väistää, koska heidän omatuntonsa sanoo niin. Kirjoitat muutenkin hyvin, ja erityisesti siitä, että meillä olisi velvollisuus riisua Raamattu kaikesta pahasta, jota siinä on. Linjaisin ennemmin niin, että meidän pitää lukea Raamattua karsimatta sitä, mutta ymmärtää sen todellinen sanoma meidän jokaisen yhtä lailla syntiselle sydämelle. Lain sana synnistä on tarkoitettu pelastukseksi, ei aiheuttamaan keskinäisiä riitoja ja toisten arvostelua. Homoseksuaalit ovat siis tervetulleita jumalanpalveluksiimme, homoseksuaalisen elämäntavan juhliminen ei.
Jeesus herättää kuolleista, vaikka sen odottaminen tuntuu ikävältä. Siunattua pyhää!
Marika Auranen-Seppälä
Kuusankoski
Kiitos
Marika Auranen-Seppälä asiallisesta palautteestasi!
Oletko muuten sukua entiselle Kouvolan kappalaiselle Erkki O. Auraselle joka nykyään toimii pappina Helsingissä? Tunnen hänet siitä, että hän siunasi haudan lepoon elämänkumppanini äidin muutama vuosi sitten.
Jatkan naispappeusasian kommentointia blogissani.
+ Hyvä Marsipaani,
mitä tarkoitat sillä, että omat kommenttisi jotenkin sivuutettaisiin hymähtäen? Totesin vain, että meillä ulkopuolisilla on tässä on kaksi vastakkaista todistusta tapahtumien kulusta, eikä minulla ole mitään syytä periaatteessa pitää Sinun todistustasi uskottavampana kuin Ari Norron ja Pirkko Ojalan. Ja toiseksi totesin, että vaikka oma versiosi olisikin oikea, Hyvinkään tapahtumat olisivat silti surkea osoitus siitä, kuinka heikkoja veljiä ja sisaria tahallaan kampitetaan rähmälleen julkisen pilkanteon ja vihan kohteeksi. Se ei minusta todista kristillisestä rakkaudesta.
Martti Vaahtoranta, Pyhäranta
Lähetä kommentti
<< Home