tiistaina, marraskuuta 14, 2006

Isänmaan asialla

Olin tänään maanpuolustusillassa. Olen jonkin verran mukana reserviläistoiminnassa. Muutaman vuoden olen ollut Vammalan reserviupseerien hallituksessa. Aikaa tähän harrastukseen saisi olla enemmän. Kuulimme illassa mielenkiintoista maakuntajoukoista, niiden kokoamisesta ja kouluttamisesta. Mukava oli myös paiskata kättä Paavo Riihivaaran kanssa. Hänen kanssaan olen sanaillut Tyrvään Sanomissa (katso nettipäiväkirjani jutut Kirjoittelu jatkuu ja Taas kirjoiteltiin). Niinkään miehet eivät riitele vaan asiat. Onnittelin Irja Riihivaaraa, Paavon vaimoa, hänen saamastaan suuresta äänimäärästä seurakuntavaaleissa.

Maanpuolustusillasta ajoin Säkylään Porin Prikaatiin. Muutaman vuosi sitten minua pyydettiin tekemään Prikaatissa sotilaspapin töitä noin 10 tuntia kuukaudessa. Varuskunnassa on myös kokoaikainen sotilaspastori. Anoin sivutoimiluvan ja sain sen arkkihiippakunnan tuomiokapitulilta. Tänä iltana sain toimittaa yhdessä sotilaspastori Pertti Hellin kanssa ehtoollisen maastossa taisteluharjoituksen lomassa. Kenttäjumalanpalveluksessa olivat liki kaikki kyseisen komppanian taistelijat. Hieman satoi räntää ja kävi tuuli. Se ei tilaisuutta häirinnyt. Monet asiat ovat maassamme ihmeellisen hyvin, tämäkin: saan julistaa evankeliumia nuorille miehille ja naisille, joista monet harvoin osallistuvat seurakunnan tapahtumiin, ja valtio maksaa minulle tästä korvauksen.