Arkkipiispa pyysi anteeksi
Eilen ja tänään televisio, radio, lehdet ja nettisivut kertoivat arkkipiispa Kari Mäkisen anteeksipyynnöstä. Eilen Poriss pyysi anteeksi sitä, miten homoseksuaaleja on kohdeltu kirkossa ja yhteiskunnassa. Hän sanoi kohtelun olevan julma osa myös kirkon kertomusta.
Varmasti on syytä anteeksipyyntöön. Homoseksuaaleja on kohdeltu toisin kuin pitäisi ja toisin kuin Raamattu opettaa kohtelemaan Jumalan luomia, Jeesuksen lunastamia, arvokkaita ja Jumalan rakastamia ihmisiä. On sanottu, mitä ei saisi, on työnnetty sivuun, on oltu julmia ja on asetuttu korkealle yläpuolelle. Toki monia muitakin on kohdeltu ja kohdellaan toisin kuin Raamattu opettaa. Anteeksipyynnön voisi osoittaa monille.
Arkkipiispa jätti sanomatta, mitä Raamattu sanoo selvästi. Sen mukaan homosuhde ei ole Jumalan tahdon mukainen. Näin ei opeta vain Mooseksen laki Vanhassa testamentissa. Ei voida sanoa, että tänä aikana, uudessa liitossa, joka alkoi Jeesuksesta, ei monia Mooseksen lain määräyksiä noudateta eikä tarvitse noudattaa, ei sitäkään, mitä se sanoo homosuhteista. Uusi testamentti opettaa samalla tavalla, senkään mukaan homosuhde ei ole Jumalan tahdon mukainen. Arkkipiispan puhe ymmärrettiin kuten se oli varmaan tarkoitettukin ymmärrettäväksi. Kirkko on siirtymässä niihin ajatuksiin, jotka alkavat olla selvän enemmistön ajatuksia Suomessa. Niiden mukaan homosuhteessa ei ole mitään ongelmaa. Se on suhde siinä missä naisen ja miehenkin suhde.
Heitäkin, jotka ovat tehneet tai tekevät vastoin Jumalan tahtoa, voidaan kohdalla väärin ja heiltä voidaan pyytää anteeksi. Yhteiskunta ja kirkko ovat rankaisseet varkaita joskus tavalla, joka on sopimaton ja ihmisarvoa loukkaava. On käytetty jalkapuita ja julkista häpäisyä rangaistuksena. Tätäkin voisi pyytää anteeksi. Ja kuitenkin anteeksipyytäjä pitäisi varastamista vääränä. Varmaan se, joka pyytäisi varkaalta julkisesti anteeksi, sanoisi myös, ettei tämä tarkoita, että varastaminen on oikein. Mutta arkkipiispa ei sanonut, että homosuhde ei ole Raamatun mukaan oikein. Hän varmaan ajattelee toisin kuin Raamattu.
Tämä asia on sanottu Raamatussa äärimmäisen selvästi. Jos nyt sanotaan, ettei Raamattu pidä tältä osin paikkaansa, missä asiassa voidaan sanoa, että se pitää? Varmaan monet haluavatkin sitä, ettei missään asioissa voida vedota Raamattuun ja perustella asioita sillä.
Jokainen ihminen - myös se, jolla on voimakas taipumus homoseksuaalisuuteen tai joka elää homosuhteessa - tulisi kohdata kunnioittaen. Jokaista tulisi arvostaa, ketään ei saisi työtään pois, kaikkia tulisi vetää mukaan ja yhteyteen. Jokaisella on asioita, joissa haluaa tehdä ja tekee toisin kuin Jumala tahtoo. Joskus nämä halut ovat hyvin voimakkaita. Kenenkään yläpuolelle ei saisi asettua. Kun on kyse ihmisen seksuaalisuudesta, pitäisi muistaa, että kyse on erityisen suuresta asiasta, ei jostakin, jossa voi helposti tehdä näin tai noin tai olla tekemättä. Muitakin tällaisia asioita on. Sekin pitäisi muistaa, että homoseksuaalisuus on jollekin äärimmäisen raskas ja vaikea asia, ei jotakin, josta voi puhua kevyesti. Ja kuitenkin tulisi pitää kiinni siitä, mitä Jumala on puhunut ja puhuu.
Viime sunnuntaina jumalanpalveluksissa luettiin Raamatun kohta, jossa Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta kiinni otettu nainen. Jeesus ei käskenyt kivittää häntä, hän pelasti naisen kivitykseltä. Hän sanoi, ettei hän tuomitse naista. Hän antoi anteeksi. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että nainen voi tehdä kuten oli tehnyt edellisenä yönä. Varmaan juuri siihen, mitä nainen oli vasta tehnyt ja mikä oli vastoin Jumalan tahtoa, Jeesus viittaa sanoessaan hänelle: "Mene, äläkä enää tee syntiä."
Varmasti on syytä anteeksipyyntöön. Homoseksuaaleja on kohdeltu toisin kuin pitäisi ja toisin kuin Raamattu opettaa kohtelemaan Jumalan luomia, Jeesuksen lunastamia, arvokkaita ja Jumalan rakastamia ihmisiä. On sanottu, mitä ei saisi, on työnnetty sivuun, on oltu julmia ja on asetuttu korkealle yläpuolelle. Toki monia muitakin on kohdeltu ja kohdellaan toisin kuin Raamattu opettaa. Anteeksipyynnön voisi osoittaa monille.
Arkkipiispa jätti sanomatta, mitä Raamattu sanoo selvästi. Sen mukaan homosuhde ei ole Jumalan tahdon mukainen. Näin ei opeta vain Mooseksen laki Vanhassa testamentissa. Ei voida sanoa, että tänä aikana, uudessa liitossa, joka alkoi Jeesuksesta, ei monia Mooseksen lain määräyksiä noudateta eikä tarvitse noudattaa, ei sitäkään, mitä se sanoo homosuhteista. Uusi testamentti opettaa samalla tavalla, senkään mukaan homosuhde ei ole Jumalan tahdon mukainen. Arkkipiispan puhe ymmärrettiin kuten se oli varmaan tarkoitettukin ymmärrettäväksi. Kirkko on siirtymässä niihin ajatuksiin, jotka alkavat olla selvän enemmistön ajatuksia Suomessa. Niiden mukaan homosuhteessa ei ole mitään ongelmaa. Se on suhde siinä missä naisen ja miehenkin suhde.
Heitäkin, jotka ovat tehneet tai tekevät vastoin Jumalan tahtoa, voidaan kohdalla väärin ja heiltä voidaan pyytää anteeksi. Yhteiskunta ja kirkko ovat rankaisseet varkaita joskus tavalla, joka on sopimaton ja ihmisarvoa loukkaava. On käytetty jalkapuita ja julkista häpäisyä rangaistuksena. Tätäkin voisi pyytää anteeksi. Ja kuitenkin anteeksipyytäjä pitäisi varastamista vääränä. Varmaan se, joka pyytäisi varkaalta julkisesti anteeksi, sanoisi myös, ettei tämä tarkoita, että varastaminen on oikein. Mutta arkkipiispa ei sanonut, että homosuhde ei ole Raamatun mukaan oikein. Hän varmaan ajattelee toisin kuin Raamattu.
Tämä asia on sanottu Raamatussa äärimmäisen selvästi. Jos nyt sanotaan, ettei Raamattu pidä tältä osin paikkaansa, missä asiassa voidaan sanoa, että se pitää? Varmaan monet haluavatkin sitä, ettei missään asioissa voida vedota Raamattuun ja perustella asioita sillä.
Jokainen ihminen - myös se, jolla on voimakas taipumus homoseksuaalisuuteen tai joka elää homosuhteessa - tulisi kohdata kunnioittaen. Jokaista tulisi arvostaa, ketään ei saisi työtään pois, kaikkia tulisi vetää mukaan ja yhteyteen. Jokaisella on asioita, joissa haluaa tehdä ja tekee toisin kuin Jumala tahtoo. Joskus nämä halut ovat hyvin voimakkaita. Kenenkään yläpuolelle ei saisi asettua. Kun on kyse ihmisen seksuaalisuudesta, pitäisi muistaa, että kyse on erityisen suuresta asiasta, ei jostakin, jossa voi helposti tehdä näin tai noin tai olla tekemättä. Muitakin tällaisia asioita on. Sekin pitäisi muistaa, että homoseksuaalisuus on jollekin äärimmäisen raskas ja vaikea asia, ei jotakin, josta voi puhua kevyesti. Ja kuitenkin tulisi pitää kiinni siitä, mitä Jumala on puhunut ja puhuu.
Viime sunnuntaina jumalanpalveluksissa luettiin Raamatun kohta, jossa Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta kiinni otettu nainen. Jeesus ei käskenyt kivittää häntä, hän pelasti naisen kivitykseltä. Hän sanoi, ettei hän tuomitse naista. Hän antoi anteeksi. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että nainen voi tehdä kuten oli tehnyt edellisenä yönä. Varmaan juuri siihen, mitä nainen oli vasta tehnyt ja mikä oli vastoin Jumalan tahtoa, Jeesus viittaa sanoessaan hänelle: "Mene, äläkä enää tee syntiä."
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home