maanantaina, tammikuuta 24, 2011

Puhelinnumero vaihtui

Ostin muutama päivä sitten uuden kännykän. Aina ennen on ollut Nokia, nyt on HTC.

Puhelimen vaihdon myötä jouduin vaihtamaan puhelinnumeron. Operaattori, jonka kanssa minulla on ollut sopimus, on Sonera. Olin tehnyt mielestäni hyvän sopimuksen Soneran kanssa: siihen kuului sekin, että saan sunnuntaisin soittaa eurolla miten pitkän puhelun tahansa. Kun Sonera aikanaan tarjosi tätä etua, minulle kerrottiin kyllä, että sopimus on määräaikainen. Määräaikaista sopimusta on jatkettu vuosittain siten, että olen saanut noin kuukautta ennen määräajan loppumista testiviestin, johon on pyydetty vastaamaan, mikäli haluan lopettaa mainitun edun. Tietysti olen ajatellut, että etu kannattaa säilyttää.

Eipä tullut mieleeni, mitä tästä seuraa: niin kauan kuin määräaikainen sopimus euron sunnuntaiedusta on voimassa, en voi päättää sopimustani Soneran kanssa. En siis voi siirtää puhelinnumeroani toiselle operaattorille. Tai voin tehdä sen vasta lokakuussa, jolloin nykyinen määräaikainen sopimus päättyy. Ymmärrän kyllä, että määräaikainen sopimus on yleensä sellainen, ettei sitä voi purkaa ennen määräajan päättymistä. Olisin kyllä toivonut, että Soneralta tämä asia olisi kerrottu selvästi, kun sopimusta sunnuntaiedusta tarjottiin. Toki on ymmärrettävää, että operaattori mielellään tekee asiakkaiden kanssa tällaisia sopimuksia: näin asiakas sidotaan aika lujasti kyseiseen operaattoriin. Puhelinnumeron muuttamiseen on aika korkea kynnys.

Vanha numeroni on siis sidottu Soneran kanssa tehtyyn sopimukseen ja tämä sopimus päättyy vasta reilun puolen vuoden kuluttua. Koska uuteen puhelimeen minun oli selvästi edullisempaa ottaa toinen operaattori, jouduin vaihtamaan puhelinnumeron. Uusi numero on 045 3597772. Vanha numero on käytössä lokakuun loppuun asti, sitten se siirtyy jollekin toiselle. Puhelin, jossa on Soneran sim-kortti, ei aina ole mukanani.