Raamattu ei ole täynnä ristiriitoja
Tämän päivän Iltalehden painetussa versiossa on melkein aukeaman juttu otsikolla "Täynnä ristiriitoja". Toimittaja on ottanut Raamatusta kolme kohtaa, joissa kielletään homosuhteet - kaksi Mooseksen kirjoista Vanhasta testamentista ja yhden Uudesta testamentista Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille - ja laittanut näiden kohtien ylle otsikon "Näin Raamatussa sanotaan". Tämän otsikon vieressä on toinen otsikko: "... mutta noudatetaanko näitä?" Otsikon alla on neljä kohtaa Mooseksen laista. Niissä määrätään kuolemantuomio sille, joka aiheuttaa kuoleman toiselle, lyö vanhempiaan tai tekee työtä sapattina. Yhdessä kohdassa käsketään olla leikkaamatta hiuksia lyhyeksi ohimolta.
Toimittajan pyrkimys on selvä: Hän haluaa sanoa, että kristityt, jotka vetoavat homokysymyksessä Raamattuun, poimivat Raamatusta mielivaltaisesti toisia kohtia ja ottavat ne todesta. Toisista kohdista he eivät välitä. He ovat hyvin epäjohdonmukaisia. He pitävät homosuhteita Jumalan tahdon vastaisina, koska Raamattu sanoo niiden olevan Jumalan tahdon vastaisia, mutta heidän pitäisi vaatia myös kuolemantuomiota sille, joka lyö äitiään, koska Raamatussa on myös tämä määräys. Elleivät he vaadi kuolemaa, he toimivat mielivaltaisesti, mikäli sanovat homosuhdetta synniksi.
Toimittajan asiantuntemus tässä jutussa on äärimmäisen heikko. Tuskin mikään lehti sallisi vastaavaa monissa muissa asioissa. Toivoisi, että sillä, joka kirjoittaa näyttävän jutun Raamatusta, olisi jonkin verran tuntemusta Raamatusta ja siitä, miten Raamattu itse opettaa ymmärtämään sitä ja miten kristityt lukevat Raamattua.
Raamattu on kokonaisuus ja sitä tulee lukea kokonaisuuteena. Raamatussa on määräyksiä, jotka koskivat Israelin kansaa, joilla ohjattiin valitun kansan yhteiskunnallista elämää tai jotka määräsivät valitun kansan hengellistä elämää ja joita piti noudattaa vanhan liiton aikana. Raamattu itse opettaa, etteivät nämä määräykset koske muihin kansoihin kuuluvia - siis esimerkiksi meitä suomalaisia - eikä niitä tarvitse tai saa noudattaa uuden liiton aikana. Vanha liitto vaihtui uudeksi Jeesuksen maanpäällisen elämän, kuoleman ja ylösnousemisen myötä. Monet Mooseksen lain määräykset ovat määräyksiä, joita Israelin kansan tuli noudattaa vanhan liiton aikana mutta joiden mukaan ei enää tule toimia. Näitä ovat mm. kaikki ne määräykset, jotka on laitettu Iltalehden juttuun, ja annetaan ymmärtää, että Raamattuun vetoavat ovat epäjohdonmukaisia. Raamattua tulee lukea Uudesta testamentista - siis Jeesuksen ja hänen apostoliensa opetuksista - käsin. Jumalan ilmoituksen valo loistaa Vanhassa testamentissa. Kaikkein kirkkaimmin se loistaa Jeesuksessa ja hänen oppilaidensa kirjoituksissa Uudessa testamentissa.
En tarkoita, ettei Raamatun ymmärtämisessä ole koskaan mitään vaikeuksia. Mutta kirja, joka on täynnä ristiriitoja ja joka tekee johdonmukaisuuden mahdottomaksi, Raamattu ei ole, mikäli sitä luetaan niiden periaatteiden mukaan, joita se itse opettaa ja joiden mukaan kristityt ovat lukeneet sitä vuosisatoja ja -tuhansia.
Toimittajan pyrkimys on selvä: Hän haluaa sanoa, että kristityt, jotka vetoavat homokysymyksessä Raamattuun, poimivat Raamatusta mielivaltaisesti toisia kohtia ja ottavat ne todesta. Toisista kohdista he eivät välitä. He ovat hyvin epäjohdonmukaisia. He pitävät homosuhteita Jumalan tahdon vastaisina, koska Raamattu sanoo niiden olevan Jumalan tahdon vastaisia, mutta heidän pitäisi vaatia myös kuolemantuomiota sille, joka lyö äitiään, koska Raamatussa on myös tämä määräys. Elleivät he vaadi kuolemaa, he toimivat mielivaltaisesti, mikäli sanovat homosuhdetta synniksi.
Toimittajan asiantuntemus tässä jutussa on äärimmäisen heikko. Tuskin mikään lehti sallisi vastaavaa monissa muissa asioissa. Toivoisi, että sillä, joka kirjoittaa näyttävän jutun Raamatusta, olisi jonkin verran tuntemusta Raamatusta ja siitä, miten Raamattu itse opettaa ymmärtämään sitä ja miten kristityt lukevat Raamattua.
Raamattu on kokonaisuus ja sitä tulee lukea kokonaisuuteena. Raamatussa on määräyksiä, jotka koskivat Israelin kansaa, joilla ohjattiin valitun kansan yhteiskunnallista elämää tai jotka määräsivät valitun kansan hengellistä elämää ja joita piti noudattaa vanhan liiton aikana. Raamattu itse opettaa, etteivät nämä määräykset koske muihin kansoihin kuuluvia - siis esimerkiksi meitä suomalaisia - eikä niitä tarvitse tai saa noudattaa uuden liiton aikana. Vanha liitto vaihtui uudeksi Jeesuksen maanpäällisen elämän, kuoleman ja ylösnousemisen myötä. Monet Mooseksen lain määräykset ovat määräyksiä, joita Israelin kansan tuli noudattaa vanhan liiton aikana mutta joiden mukaan ei enää tule toimia. Näitä ovat mm. kaikki ne määräykset, jotka on laitettu Iltalehden juttuun, ja annetaan ymmärtää, että Raamattuun vetoavat ovat epäjohdonmukaisia. Raamattua tulee lukea Uudesta testamentista - siis Jeesuksen ja hänen apostoliensa opetuksista - käsin. Jumalan ilmoituksen valo loistaa Vanhassa testamentissa. Kaikkein kirkkaimmin se loistaa Jeesuksessa ja hänen oppilaidensa kirjoituksissa Uudessa testamentissa.
En tarkoita, ettei Raamatun ymmärtämisessä ole koskaan mitään vaikeuksia. Mutta kirja, joka on täynnä ristiriitoja ja joka tekee johdonmukaisuuden mahdottomaksi, Raamattu ei ole, mikäli sitä luetaan niiden periaatteiden mukaan, joita se itse opettaa ja joiden mukaan kristityt ovat lukeneet sitä vuosisatoja ja -tuhansia.
2 Comments:
Hieno kirjoitus Jari! Tuohon ei ole teologisesti vaikea vastata, mutta ikävästi nuo kirjoitukset ohjaavat yleistä mielipidettä. Varsinkin kun on paljon ihmisiä, jotka eivät edes halua ymmärtää Raamattua tai kristinuskoa. Siunausta työhösi!
Niin, edelliseen viestiin viel se nimi. Ville Kettunen, Helsinki
Lähetä kommentti
<< Home