Hyvää, siunattua ristin ja ylösnousemuksen juhlaa
Kirjoitin muutama päivä sitten tukirenkaani kirjeeseen seuraavaa:
"Pian on pitkäperjantai ja pääsiäinen. Ne muistuttavat niistä uskomme kaikkein tär-keimmistä asioista. Jumalan Poika ja hänessä Jumala kuoli ristillä syntiemme sovituksena. Siksi saamme syntimme anteeksi ja saamme olla vapaat tuomiosta, jonka olemme ansainneet. Ei tarvitse joutua kadotukseen, koska Jeesus on kärsinyt tuomion, jonka me olemme synneillämme ansainneet. Minua on viime aikoina puhutellut erityisesti se, että Jeesuksen kuolemalla Jumala teki kaiken, mitä pelastukseemme tarvitaan. Minun ei tarvitse omilla teoillani täydentää Jumala tekoa. Eikä Jumalakaan täydennä tekoaan, joka on täysin valmis. Pelastukseni ei siis vaadi sitäkään, että huomaan Jumalan tehneen minussa yhtä ja toista hienoa. Jeesuksen risti riittää. Saan katsoa sitä ja turvautua siihen. Siinä on kaikki, mitä tarvitsen päästäkseni Jumalan luo ikuiseen elämään.
Pitkäperjantain jälkeen Jeesus nousi kuolleista. Se kertoo siitä, että Jeesus on enemmän. Hän on enemmän kuin kukaan uskonnollinen vaikuttaja tai opettaja, joita tässä maailmassa on ollut. He kaikki ovat jääneet hautaan mutta Jeesus ei jäänyt. Hän on voimakkaampi kuin kuolema. Hän kuoli mutta kuolema ei voinut pitää häntä. Ei tietenkään kuolema voinut pitää iankaikkista Jumalaa. Jos hän on meidän turvanamme, ei ole hätää silloinkaan, kun kuolemme. Hän pelastaa ikuiseen elämään. Hän on jokaisen turvana, joka on kastettu hänen omakseen ja uskoo häneen."
Pääsiäisaikana Karkussa evankelisella opistolla (Mainiementie 50) on seuraavat jumalanpalvelukset:
- kiirastorstain messu 1.4. klo 19
- pääsiäisyön messu lauantaina 3.4. klo 23
- toisen pääsiäispäivän messu maanantaina 5.4. klo 11
Olet näihin lämpimästi tervetullut. Pääsiäisyönä messun jälkeen on nyyttärit. Sille, että nuoret ovat pitäneet nyyttikestit pääsiäisyönä, on jo melko monen vuoden perinne. Nyt kaikki ovat nyyttäreille tervetulleita - myös ne jotka eivät muista tuoda nyyttäreille tarjottavaa.
Toivotan sinulle hyvää, siunattua ristin ja ylösnousemuksen juhlaa.
"Pian on pitkäperjantai ja pääsiäinen. Ne muistuttavat niistä uskomme kaikkein tär-keimmistä asioista. Jumalan Poika ja hänessä Jumala kuoli ristillä syntiemme sovituksena. Siksi saamme syntimme anteeksi ja saamme olla vapaat tuomiosta, jonka olemme ansainneet. Ei tarvitse joutua kadotukseen, koska Jeesus on kärsinyt tuomion, jonka me olemme synneillämme ansainneet. Minua on viime aikoina puhutellut erityisesti se, että Jeesuksen kuolemalla Jumala teki kaiken, mitä pelastukseemme tarvitaan. Minun ei tarvitse omilla teoillani täydentää Jumala tekoa. Eikä Jumalakaan täydennä tekoaan, joka on täysin valmis. Pelastukseni ei siis vaadi sitäkään, että huomaan Jumalan tehneen minussa yhtä ja toista hienoa. Jeesuksen risti riittää. Saan katsoa sitä ja turvautua siihen. Siinä on kaikki, mitä tarvitsen päästäkseni Jumalan luo ikuiseen elämään.
Pitkäperjantain jälkeen Jeesus nousi kuolleista. Se kertoo siitä, että Jeesus on enemmän. Hän on enemmän kuin kukaan uskonnollinen vaikuttaja tai opettaja, joita tässä maailmassa on ollut. He kaikki ovat jääneet hautaan mutta Jeesus ei jäänyt. Hän on voimakkaampi kuin kuolema. Hän kuoli mutta kuolema ei voinut pitää häntä. Ei tietenkään kuolema voinut pitää iankaikkista Jumalaa. Jos hän on meidän turvanamme, ei ole hätää silloinkaan, kun kuolemme. Hän pelastaa ikuiseen elämään. Hän on jokaisen turvana, joka on kastettu hänen omakseen ja uskoo häneen."
Pääsiäisaikana Karkussa evankelisella opistolla (Mainiementie 50) on seuraavat jumalanpalvelukset:
- kiirastorstain messu 1.4. klo 19
- pääsiäisyön messu lauantaina 3.4. klo 23
- toisen pääsiäispäivän messu maanantaina 5.4. klo 11
Olet näihin lämpimästi tervetullut. Pääsiäisyönä messun jälkeen on nyyttärit. Sille, että nuoret ovat pitäneet nyyttikestit pääsiäisyönä, on jo melko monen vuoden perinne. Nyt kaikki ovat nyyttäreille tervetulleita - myös ne jotka eivät muista tuoda nyyttäreille tarjottavaa.
Toivotan sinulle hyvää, siunattua ristin ja ylösnousemuksen juhlaa.
21 Comments:
Jari Rankisen tekstiä lukiessa tulee ristiriitainen olo. Alku on hyvää ja tervettä julistusta Kristuksen teon täydellisyydestä ja riittävyydestä. Siis ihan oikeaa ja oikein ymmärrettyä kirkon julistusta.
Mutta sitten se loppu, se Karkun opiston pääsiäisen ajan messujen mainostus ja kutsu. Kirjoituksen alun perusteella voi nyt perustellusti kysyä, miksi näitä messuja tarvitaan - nimenomaan Sastamalassa. Sastamalan seurakunnassa on Vammalan ja viiden kappelin kirkoissa samoihin aikoihin seurakunnan järjestämiä samanlaisia tilaisuuksia. On mistä valita, jopa niin että Sastamalassa on väkilukuun suhteutettuna ehkä eniten kirkkoja, joissa sekä pääsiäisaikana että muulloinkin säännöllisesti koko vuoden aikana kokoontuu seurakunta jumalanpalveluksiin.
Karkun opiston runsaat kaksi vuotta sitten alkanut säännöllinen jumalanpalvelustoiminta ei nouse mistään opiston perinteestä tai tarpeesta täydentää esim. maantieteellisesti (pitkät matkat kirkkoon) seurakunnan jumalanpalvelustoimintaa. Ne ovat syntyneet yksinkertaisesti protestina siihen, että seurakunnan jumalanpalvelukset eivät ole teologisesti ja kirkkojärjestyksellisesti oikein toimitettuja, niihin ei voi hyvällä omallatunnolla osallistua.
Ristiriita Jari Rankisen kirjoituksen alku- ja loppuosasta nousee siis tältä perusteelta. Rankinen kirjoittaa siinä "hyvässä osassaan": "Minun ei tarvitse omilla teoillani täydentää Jumalan tekoa... Pelastukseni ei siis vaadi sitäkään, että huomaan Jumalan tehneen minussa yhtä ja toista hienoa." Ristiriita on siinä, että Rankinen ja muut opiston messun järjestäjät ovat omilla teoillaan, ajatuksillaan ja julistuksellaan tuominneet kirkon julistuksen vääräksi ja ikään kuin omineet Jumalan tekemään yhtä ja toista hienoa jossain muualla (Karkun opiston messuissa?) kuin kirkkomme seurakunnissa.
Miksi sinä, Jari, et luota siihen, että kirkkomme julistaa Kristuksen täydellistä tekoa? Mitä parempaa julistusta sinun messuissasi annetaan? On arveluttavaa, että jokin ryhmittymä haalii Kristuksen täydellisen teon julistuksen itselleen ja kalastaa näin toisten vesillä. Teologian kielellä tätä kutsutaan proselytismiksi. Eikö olisi suuri rikkaus ja Kristuksen rukouksen mukaista, jos teidän opistolle (katteettomilla lupauksilla?) houkuttelemat kristityt kokoontuisivatkin yhdessä muiden syntisten kanssa isiemme kirkkoon pääsiäisenä ja muina pyhinä?
Hristos nouzi kuolielois!
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Olen seurannut vuosia Vammala-Sastamala-tapahtumia.Jarista on varmaan tullut pakkomielle Hannulle. Suosittelen ystävällisesti Hannulle Sammeli Juntusen keskustelupalstaa. Siellä on paljon hyviä aiheita, joihin voi ottaa kantaa!
Toivotan Jarille ja Hannulle rauhaisaa pääsiäistä!
Anna-Liisa Hautala
Seinäjoki
Hyvä Anna-Liisa Hautala
Kommenttinne Etelä-Pohjanmaalta ei anna kovinkaan vakuuttavaa kuvaa kyvystänne seurata Vammala-Sastamalan asioita. Pakkomielteeseen vetoaminen on johdonmukainen etäseuraajan oma mielikuva. Olen syvästi huolissani tavasta, jolla Jari Rankisen johdolla on hajotettu Vammalan/Sastamalan seurakunta ja julkisesti julistetaan, että suuri osa kirkon kutsumista papeista ei ole pappeja ollenkaan, eikä heidän pappeutensa Jumalan tahdon mukaista. Samoin väitetään kirkolliskokouksen päätöksiä vääriksi ja yllytetään papistoa ja maallikkoja toimimaan piispoja vastaan.
Olen ollut tässä prosessissa mukana ja tarjonnut kymmeniä kertoja Jari Rankiselle rakentavia ratkaisuja, kirkkomme yhdessä päättämiä. Ja vastauksekseksi olen saanut yhden ihmisen omatunnon käyvän kirkon, Kristuksen ruumiin yli.
Ei tästä tilanteesta pahoillaan oleminen ole mikään pakkomielle. En minäkään väitä, että pahoittelut Maila-Jussien häviöistä pesäpallossa ovat kannattajille pakkomielle. Enkä väitä Lallia lukevana ja parin häjykaverini kommenttien seuraamisen perusteella itseäni päteväksi Seinäjoen tapausten seuraajaksi.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Tuosta Hannun jutusta tulee mieleen kirkkohistorian aikakausi, jonka en soisi palaavan.
Olli Lehto
Kangasala
Luuk9: 49. Silloin Johannes rupesi puhumaan ja sanoi: "Mestari, me näimme erään miehen sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia, ja me kielsimme häntä, koska hän ei seuraa meidän mukanamme."
50. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Älkää kieltäkö; sillä joka ei ole teitä vastaan, se on teidän puolellanne."
Eero Polsa Parkano
Kuka hemmetti tuo Kilpeläinen on?
Kokemuksesta tiedän, ettei kannattaisi vastata, mutta huomaan, että Hannu on tietoisesti ymmärtänyt sanontani "pakkomielle" väärin."Syvä huolestumisesi" Jarin ja Karkun opiston toiminnasta on läpinäkyvää.Jokaiseen Jarin blogiin sinulla on arvosteleva ja "opettavainen" asenne. Pohjalaisena sanoisin, että kyse on järsimisestä. Päästä jo irti, Hannu!
Ps. Ei maantieteellinen etäisyys Vammalasta estä oikean tiedon kulkua.
Tämä riittänee minun osaltani.
Anna-Liisa Hautala
Seinäjoki
Hyvä kysymys, Markku!
Lue Jarin nettipäiväkirjaa huhtikuu 02.2009. Sieltä löytyy tietoa Sastamalan seurakunnan senhetkisestä tilanteesta.
Anna-Liisa Hautala
Seinäjoki
Hyvä Anna-Liisa Hautala
Noin sitä pitää. Jotenkin aavistin, että se se Teidän lakeudelle kantautunut "oikea tieto" on peräisin niinkin puolueettomasta ja pravdalaisesta lähteestä, kun viestissänne annatte ymmärtää. Tuo salaperäinen Markku sopii sopii asiallisine kysymyksineen hyvin informaationvälitysketjuun; siinähän on tuppurainen tappuraisen takuumiehenä.
Niin, kumpi miestä on toiminut väärin, kappalainen Jari Rankinen vai hänen entinen esimiehensä? Toinen heistä on tuomittu kolmessa oieusasteessa menettämään sekä papinvirkansa että pappisvirkansa. Toinen heistä jatkaa pappisvirassaan ilman minkäänlaista huomautuksenpoikastakaan kirkolliselta tai maalliselta tuomioistuimelta. "Oikea tieto" on siis kantautunut häjyjenkin pariin. Tai sitten kirkollinen ja maallinen oikeuslaitos on läpeensä mätä!
Onnea!
Mutta: kohta voimme todeta: Kristus on ylösnoussut!
Jari,iloitsen siitä, että saat vapaana ja rauhassa julistaa evankeliumia ja palvella Herraamme Jeesusta Kristusta! Koska Jeesusta hänen aikanaan vainottiin, niin vainotaan myös Hänen omiaan tässä ajassa.Saamme olla turvallisella mielellä, Hän on omiensa kanssa maailman loppuun asti.
Siunausta työhösi!
Anna-Liisa Hautala
Seinäjoki
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Anna-Liisa Hautala kirjoitat:
"Koska Jeesusta hänen aikanaan vainottiin, niin vainotaan myös Hänen omiaan tässä ajassa."
Tiedoksi, vaikka olen liberaalinpi virkakysymyksessä, mitä sinä tai Jari, tunnustaudun silti Jeesuksen omaksi. Sitä et voi sinä ei Jari eivätkä muutkaan voi minulta evätä, tosin te voitte vähätellä tai halveksia.
Miksi teillä on se käsitys, että teitä vainotaan, jos asiasta on toistamieltä kanssanne? Eiköhän meitä liberaaliman siiven edustajia ole myös "vainottu"?
Lisäksi ettei totuus pääse unohtumaan Luther kirjoittaa:
"Nainen voi kastaa ja saarnata Elämän Sanan ja tämän kautta pyyhkiä pois syntejä. Iankaikkinen kuolema tulee kumotuksi. Tämän maailman ruhtinas ajetaan ulos. Taivas lahjoitetaan perinnöksi ja omaisuudeksi. Lyhyesti sanottuna, koko jumalallinen Majesteetti jaetaan sielulle."
Paimenkirje Böömin veljille. Suom. Hannu Viljakainen.
Kalervo Kulmala
Oulunsalo
Hannu Kilpeläinen kirjoitti yllä oikeusasteista.
On syytä todeta, että maalliset oikeusistuimet - Turun hallinto-oikeus ja Korkein hallinto-oikeus - käsittelivät ja antoivat päätöksensä siitä, onko arkkihiippakunnan tuomiokapitulin ratkaisu erottaa minut määräajaksi kappalaisen virasta ja pappisvirasta lainmukainen vai ei. Siis voidaanko pastori määrätä toimittamaan jumalanpalvelus vastoin hänen omantunnonvakaumustaan ja voiko pastori kieltäytyä tällaisen jumalanpalveluksen toimittamisesta? Näiden oikeusistuinten mukaan arkkihiippakunnan tuomiokapitulin päätös oli lainmukainen. Siis pastori voidaan pakottaa jumalanpalveluksen toimittamiseen, tämä ei voi kieltäytyä jumalanpalveluksen toimittamisesta ja jos kieltäytyy, häntä voidaan rankaista. Muihin asioihin nämä oikeusistuimet eivät ottaneet kantaa. Ne eivät käsitelleet ja antaneet ratkaisuaan esimerkiksi siitä, onko esimies Vammalan seurakunnassa toiminut kaikin puolin asiallisesti ja asemaansa kuuluvien vaatimusten mukaisesti.
Kalervo Kulmala. Kukaan ihminen ei ratkaise, kuka on Jeesuksen oma. Sen päättää Jeesus - hän joka puhuu Raamatussa ja kertoo siinä, kuka on hänen omansa.
Jari Rankinen, Sastamala
Toki meillä kaikilla on valta saarnata, jopa meidän täytyy saarnata Jumalan nimeä ja se on meille käsketty, kuten pyhä Pietari sanoo 1 Piet. 2:9-10: "Mutta te olette 'valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja', joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen 'ette olleet kansa', mutta nyt olette 'Jumalan kansa', jotka ennen 'ette olleet armahdetut , mutta nyt 'olette armahdetut'. " Siitä huolimatta pyhä Paavali asettaa 1 Kor. 14:40 järjestyksen ja sanoo: "Mutta kaikki tapahtukoon järjestyksessä ja säädyllisesti. " Kodissakin tulee olla järjestys; jos näet kaikki perilliset haluaisivat itse päättää, kävisi kodissa kehnosti. Mutta jos toiset asettavat yhden vastuuseen ja itse väistyvät syrjään antaen hänen hoitaa asioita, käy kaikki hienosti. Tässäkin täytyy valita yksi, ettei järjestystä käännettäisi ylösalaisin. Mitähän siitäkin seuraisi, jos naiset alkavat saarnata sillä perusteella, että meillä kaikilla, jotka olemme kristittyjä, on nyt valta saarnata? Ei niin, vaan pyhä Paavali kieltää naisia astumasta esiin ja saarnaamasta miesten kokouksessa ja sanoo: "Olkoot alamaisia miehilleen. " Siitä ei näet tulee mitään hyvää, jos nainen ei halua olla hallittavana ja johdettavana. Mutta nämä ovat pyhän Paavalin sanat 1 Tim. 2:11-12. "Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. " Mutta jos ei olisi käsillä yhtään miestä, voisi nainen astua esiin ja saarnata toisille kuten parhaiten taitaa; ei kuitenkaan missään muussa tapauksessa.
Martti Luther, Saarnavirasta.
Mauri Ilonen Seinäjoki
Jälleen todiste siitä miten epäjohdonmukainen teologi Luther oli.
Olisi kerralla kirjoittanut selävästi mielipiteensä, miksi toisessa kohdassa antaa vapauksia, tpoisessa vetää takaisin.
Parahin hra. Kilpeläinen.
Jos Karkun opiston messut aiheuttavat sinulle näin pahoja puistatuksia, niin tulehan käymään pääkaupunkiseudulla.
Helsingissä Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntien järjestämien messujen LISÄKSI, joka sunnuntai toimitetaan vähintään NELJÄSSÄ messuyhteisössä (Kansanlähetys, Raamattuopisto, SLEY ja Luthersäätiö) järjestön ylläpitämä messu, joiden toimittajat ja jäsenet ovat pääosin evlut-kirkon jäseniä. (Eli näiden messuyhteisöiden tilanne suhteessa evlut-kirkkoon on sama, kuin Karkun opiston messuyhteisön. L-Säätiön tilanne tullee tässä kaaviossa ajan kuluessa muuttumaan.)
Näiden lisäksi luterilaisia messuja järjestää sunnuntaisin ainakin STLK (Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko), SVELS (Suomen vapaa evankelisluterilainen seurakuntaliitto), SLT (suomen luterilainen tunnustuskirkko) ja Helsingin Luther-seurakunta.
Sleyn järjestämät jokasunnuntaiset messut Pyhän Sydämen kappelilla, Kallion kirkon korttelinaapurissa ovat pyörineet nyt parikymmentä vuotta putkeen. Sinne on minut juurrutettu vanhempieni toimesta käymään ja sieltä löydän edelleen messuyhteisöstä ystävät, perheenjäsenet ja tutut. Tänään tulin messureissulta kotiin klo 0:10. Sen verran "kirkkokahvit" nuortentilalla venähtivät.
Pienemmät pitäjät tulevat aina perässä. Lienee reiluinta, jos sinä annat Karkun opiston messuille mahdollisuuden toimia rauhassa. Vammalassa ei ole enää seurakunnassa Jari Rankista sinua häiritsemässä.
Jokainen vanhakantainen seurakuntalainen voi nyt hyvillä mielin tulla opistolle messuun ja antaa uuskantaisten olla hyvillä mielin muissa messuissa. Kumpikaan ei häiritse toistaan. Jos uuskantaisten messuissa alkaa väki vähetä, on se teidän haasteenne. Tehkää molemmat parhaanne ja annetaan seurakuntalaisten äänestää jaloillaan. Ja huonoa häviäjää ei sitten kukaan siedä...
M. Pyykönen
Espoo
Kirkko on sanonut olevansa keskusteleva ja suvaitsevainen kirkko.Katto korkealla ja seinät leveät. Kirkon kynnystä on moitittu korkeaksi niin että siihen kompastuu. Kynnystä on madallettu, enää on vain kuoppa jäljellä.Ongelmana on nyt se,että kuoppaan putoaa ja kirkossa vetää. Se ei ole enää kotoinen ja lämmin paikka.
Kirkko on muuttunut erilaisten vippaskonstien myötä.Kirkko sanoo olevansa edistyksellinen,mutta samalla se näyttää taantuneen.
Kansankirkko työntää opillisten asioiden käsittelyn oikeuslaitosten hoidettavaksi. Ne ratkaistaan käräjäsaleissa. Käräjöinnit tunnustuksellisia pappeja kohtaan muistuttavat 1800-luvun valtiokirkon otteita. Eri oikeussaleissa tutkittiin 1809-1869 noin 30 kannetta, jotka oli nostettu sekä pappeja että kirkkokansaa vastaan. Tunnetuin niistä oli Kalajoen käräjät.
Nyt tämä sama näytelmä on noin 170 vuoden jälkeen toistunut kirkossamme useita kertoja.Kun teologiset argumentit loppuvat. alkaa vallankäyttö kurinpitoasiamiehineen. Koska pystytetään polttoroviot? Historia on kuitenkin todistanut, että vainoissa on herätyksen siemen ja alku.
Edellisen kirjoitti Anna-Liisa Hautala, Seinäjoki
Anna-Liisa kirjotat:
"Kirkko on sanonut olevansa keskusteleva ja suvaitsevainen kirkko.Katto korkealla ja seinät leveät. Kirkon kynnystä on moitittu korkeaksi niin että siihen kompastuu. Kynnystä on madallettu, enää on vain kuoppa jäljellä.Ongelmana on nyt se,että kuoppaan putoaa ja kirkossa vetää. Se ei ole enää kotoinen ja lämmin paikka.
Kirkko on muuttunut erilaisten vippaskonstien myötä.Kirkko sanoo olevansa edistyksellinen,mutta samalla se näyttää taantuneen."
Niin tosiaan on muuttunut, kirkossa eräät tahot yleistävät asioita liiankin helposti esim kaikki naispappeuteen myönteisesti suhteutuneita leimataan ja yleistetään että he ovat niitä jotka myöskin homo- ja lesboparien kirkollisen siunauksen hyväksyvät.
Lisäksi rukoillaan kokoajan maallemme herätystä, entäpä kun sellaista tapahtuu, ollaan heti valmiina ottamaan tunnustuskirjat esille ja niillä mahdollisuuksien mukaan pesemään pois se mikä ei ole Luterilaisen tunnustuksen mukaista. Näinhän ei sitä uudistusta koskaan voi tulla.
Myös ekumenia nähdään suurena pelottavana vaarana suorastaan antikristuksen asiaa ajavana liikkeenä, jota pitää välttää ja jopa pelätä. Kuitenkaan ei nähdä kuinka se yhdistäisi monia kristittyjä yhteisen Jumalan äärelle.
Onko helpompaa lakaista asioita 1500 luvun oppituomioilla pois kirkosta ja pitää yllä katkeruutta ja vihaa, vai se että osoittaa sovinnon kättä ja keskusteluhalukkuutta?
Kalervo Kulmala
Oulunsalo
Koko luterilainen tunnustus (johon Suomen ev.lut.kirkko virallisesti vielä sitoutuu)pitää paimenvirkaa keskeisesti evankeliumin oppiin kuuluvana.Augsburgin tunnustuksessa sanotaan -Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.
Koska Jumala on sanassaan säätänyt, että tämä virka voi olla vain miehellä,on nykyaikamme naispappi tavallaan maallikko eli Jumala ei ole hänelle sanan ja sakramentin virkaa uskonut, Kysymys siitä onko naispapin toimittama kaste pätevä, on täten sama kysymys kuin se,onko kenen tahansa ei-pappisvirassa olevan miehen tai naisen toimittama kaste pätevä. Luterilainen tunnustaa hätäkasteen eli kuka tahansa voi hätätilanteessa kastaa lapsen ja kaste on pätevä eikä sitä uusita. Niin ei myöskään naispapin toimittamaa kastetta uusita, mutta hätäkaste ei ole suositeltava normaalitilanne. Luther korostaa samaa kuin tunnustuskirjat,ettei ehtoollisen pätevyys ole kiinni paimenvirassa olevan persoonasta. Mutta silloin, jos paimenvirka puuttuu kokonaan (niinkuin on naispappien tapauksessa), on kysymys siitä, ettei Herran asetusta noudateta. Siitä Luther opettaa, että "jos Kristuksen asetusta ei noudateta, vaan muutetaan ja kieroutetaan se, ei ole välttämätöntä uskoa, että kyseessä on Kristuksen ruumis ja veri.
Kirkon pitäisi pitää korkeimpana ohjeenaan tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan perusteella.
Tuomiokapitulit ovat luopuneet Raamatun ja tunnustuskirjojen ohjeellisuudesta, eivätkä ole sallineen pappien niihin turvautua. Pappislupauksessa annettavaa lupausta pysyä sanassa ja kirkkomme tunnustuksessa ei saa enää noudattaa,siitä rangaistaan. Kirkko kuitenkin vielä vaatii tämän lupauksen, mutta sitä ei saa noudattaa.Papin tulee noudattaa kirkkohallinnon uusiutuvia käskyjä, virkamiesmoraalia. Papin kristilliseen Jumalansanaan sitoutunut omatunto on kirkolle ongelma.Piispat ovat hylänneet pappinsa ja jättäneet heidät turvattomiksi. Samalla piispat ovat luopuneet omasta pappis-ja piispanlupauksestaan.He eivät ole pysyneet Jumalan sanassa ylimpänä ohjeenaan. Tämän osoitti todeksi piispainkokouksen helmikuinen päätös, jossa kaikki kirkkomme piispat luopuivat Jumalansanan ohjeellisuudesta ja hyväksyivät homoseksuaalisuuden kristitylle sopivaksi elämän muodoksi.
Kirkko on suuresti muuttunut!
Anna-Liisa Hautala
Seinäjoki
Lähetä kommentti
<< Home