Teologiset päivät
Lähden kohta kohti Helsinkiä. Siellä on kokous, jossa viimeistelemme Raamattu- ja lähetysteologisten päivien ohjelmaa. Päivät pidetään su 15. - ti 17.8.2010 Karkun evankelisella opistolla.
Päivien otsikko on Oikea ja väärä. Esimerkiksi näihin kysymyksiin etsimme vastauksia:
Miten ratkaistaan oikea ja väärä? Onko luterilainen ratkaisu se, mikä usein kerrotaan luterilaiseksi – järki ja yleinen moraalitaju päättävät? Voiko rakkaus vaatia rikkomaan Raamatun käskyjä?
Missä ovat kristillisen etiikan juuret? Poikkesivatko ensimmäisten kristittyjen käsitykset oikeasta ja väärästä sen ajan yleisestä moraalitajusta? Opettiko Paavali oikeasta ja väärästä kuten sen ajan moraaliopettajat?
Jos Luojaa ei ole, onko myöskään auktoriteettia, joka määrittelee oikean ja väärän? Miten evoluutioteoria on vaikuttanut tajuun oikeasta ja väärästä ja ihmisten käyttäytymiseen?
Mitä katolinen kirkko opettaa elämän kunnioittamisesta?
Millaisiin tilanteisiin joudutaan lähetyskentillä, kun opetetaan kristillistä avioliittoetiikkaa? Voidaanko näistä saada oppia meidän tilanteisiimme?
Onko kristinuskon ja islamin opetus oikeasta ja väärä sama?
Julistetaanko Suomessa evankeliumia?
Laita päivien ajankohta kalenteriisi. Ilmoittautua voi Karkun evankeliselle opistolle (puh. 03 5134 151 tai toimisto@keokarkku.fi). Koko tapahtuman hinta on 105 euroa. Hinta sisältää ohjelman, ruokailun ja majoituksen omin liinavaattein. Päivillä voi toki olla myös osan ajasta, hinta on siinä tapauksessa pienempi. Olet lämpimästi tervetullut.
Mäyräkoiramme Saku, josta edellisessä kirjoituksessani kerroin, sai lauantaina aamupäivällä ensimmäisen kerran pienen, kuivatun siankorvan. Se oli suuri herkku ja aarre eikä pentu jaksanut syödä sitä yhdellä kertaa kokonaan. Aamupäivisin Saku on yleensä nukkunut melkein parintunnin päiväunet. Nyt se ei malttanut. Ennen nukkumaan menoa se kätki aarteensa. Tämän tästä täytyi nousta ylös ja melkein nukuksissa käydä katsomassa, onko aarre vielä tallessa, ja etsiä sille vielä parempi piilo. Maallinen mammona tuo murheita pienen koirankin elämään.
Päivien otsikko on Oikea ja väärä. Esimerkiksi näihin kysymyksiin etsimme vastauksia:
Miten ratkaistaan oikea ja väärä? Onko luterilainen ratkaisu se, mikä usein kerrotaan luterilaiseksi – järki ja yleinen moraalitaju päättävät? Voiko rakkaus vaatia rikkomaan Raamatun käskyjä?
Missä ovat kristillisen etiikan juuret? Poikkesivatko ensimmäisten kristittyjen käsitykset oikeasta ja väärästä sen ajan yleisestä moraalitajusta? Opettiko Paavali oikeasta ja väärästä kuten sen ajan moraaliopettajat?
Jos Luojaa ei ole, onko myöskään auktoriteettia, joka määrittelee oikean ja väärän? Miten evoluutioteoria on vaikuttanut tajuun oikeasta ja väärästä ja ihmisten käyttäytymiseen?
Mitä katolinen kirkko opettaa elämän kunnioittamisesta?
Millaisiin tilanteisiin joudutaan lähetyskentillä, kun opetetaan kristillistä avioliittoetiikkaa? Voidaanko näistä saada oppia meidän tilanteisiimme?
Onko kristinuskon ja islamin opetus oikeasta ja väärä sama?
Julistetaanko Suomessa evankeliumia?
Laita päivien ajankohta kalenteriisi. Ilmoittautua voi Karkun evankeliselle opistolle (puh. 03 5134 151 tai toimisto@keokarkku.fi). Koko tapahtuman hinta on 105 euroa. Hinta sisältää ohjelman, ruokailun ja majoituksen omin liinavaattein. Päivillä voi toki olla myös osan ajasta, hinta on siinä tapauksessa pienempi. Olet lämpimästi tervetullut.
Mäyräkoiramme Saku, josta edellisessä kirjoituksessani kerroin, sai lauantaina aamupäivällä ensimmäisen kerran pienen, kuivatun siankorvan. Se oli suuri herkku ja aarre eikä pentu jaksanut syödä sitä yhdellä kertaa kokonaan. Aamupäivisin Saku on yleensä nukkunut melkein parintunnin päiväunet. Nyt se ei malttanut. Ennen nukkumaan menoa se kätki aarteensa. Tämän tästä täytyi nousta ylös ja melkein nukuksissa käydä katsomassa, onko aarre vielä tallessa, ja etsiä sille vielä parempi piilo. Maallinen mammona tuo murheita pienen koirankin elämään.
6 Comments:
Jari, vähän alkoi kiinnostaa, millaisia ajatuksia liikkuu mielissänne, kun kyselette tuosta lähetyskenttien avioliittoetiikkaopetuksesta? Onko kyseessä afrikkalainen seksuaalimoraali vai jonkin tietyn uskonnon opetus avioliitosta suhteessa kristilliseen uskoon.
Öh, kysymysmerkki näkyy menneen väärän lauseen loppuun, mutta kysymys varmaan välittyi...
Hei Kirsi
Olemme siis suunnitelleet, että teologisten päivien yhdessä työpajassa puhutaan siitä, millaisiin tilanteisiin Afrikassa joudutaan, kun opetetaan kristillistä avioliittoetiikkaa. Afrikkalaisten käsitykset seksuaalietiikasta kun usein poikkeavat siitä, mitä kristinusko opettaa. Varmaankin työpajan pitäjät ottavat huomioon myös tiettyjen Afrikassa vaikuttavien uskontojen opetukset. Työpajaa ovat pitämässä suomalainen ja kenialainen pastori - Tom Säilä ja Tom Omollo. Tarkoitus myös on, että voisimme saada oppia meidän tilanteeseemme. Suomessakin monien käsitys seksuaalietiikasta poikkeaa siitä, mitä Raamattu opettaa.
Lämpimästi tervetuloa Karkkuun tähän työpajaan ja päiville muutenkin.
Jari Rankinen, Sastamala
Siis TomTom -seminaari. Hyvä.
Kiitos kutsusta. Minulla taitaa olla Karkkuun liian pitkä ja mutkikas tie, mutta hyviä päivä teille.
Arvelinkin, että puhutte Afrikan tilanteesta - onhan se Sleyn kannalta kiintoisin. Afrikan aids-ongelma lienee alunperin osittain tuon sikäläisen seksuaalimoraalin ja ehkä opetuksen puuteen (?= satoa. Olen kyllä aikoinani kuunnellut Walter ja Ingrid Trobishin hienoa opetusta avioliitosta ja seksuaalisuudesta. Trobisheilla oli Afrikka-näkökulma jutuissaan.
En tarkkaan tiedä, millainen on Etiopian tilanne tältä kannalta. Lähetysseuran Etiopian Palmut ovat joka tapauksessa tehneet hyvää työtä Mekane Yesus -kirkon piirissä ja nähdäkeni tämä työ on kantanut monenlaista hyvää hedelmää.
Kylväjän muilla työalueilla on tietääkseni hieman toisenlaiset haasteet näissä asioissa.
Sellainen kaino toive, että lukisitte vaikkapa Francis Collinsin (human genome projectin johtajan) kirjan Language of God ennen kuin ryhdytte häpäisemään evoluutioteoriaa, tieteen erästä upeimmista helmistä.
Esko Kivisaari, Järvenpää
On myös hyvä pitää mielessä, että evoluutioteoria on Naturalismi -nimisen uskonnon maailmansynty-selitys ja -myytti, jota fundamentalistisesti ainoana totuutena peruskouluissa ja lukioissa opetetaan.
Mikään luonnontiede ei voi päästä alkuhetkeen, saatika sen taakse ja siellä empiirisin kokein maailmankuvansa rakentava luonnontiede on aivan samalla viivalla minkä tahansa mytologisena pidetyn selitysmallin kanssa.
Martti Pyykönen, teol.yo
Espoo
Lähetä kommentti
<< Home