Tervetuloa
Tällä viikolla on useita tilaisuuksia, joihin toivotan sinut tervetulleeksi.
Tänään maanantaina ja huomenna tiistaina on Kokemäellä raamattupäivät. Tänään kysytään, mitä ajatella islamista ja voiko kristinuskon ja islamin yhdistää. Huomenna mitä ajatella arkisista töistä ja tehtävistä - ovatko ne Jumalan palvelemista. Illat alkavat klo 18 Kokemäen seurakuntatalossa ja päättyvät n. klo 20.30. Opettajina ja puhujina ovat minun lisäkseni Timo Vuorinen ja Kokemäen seurakunnan työntekijöitä ja seurakuntalaisia.
Torstaina on miestenilta Sastamalassa Sahrapirtillä. Sahrapirtin osoite on Kangastie 235. Illassa alustan aiheesta Mitä Afganistan opetti? Sauna on lämmin ja iltapalaa on tarjolla. Ilta alkaa klo 18. Mitä jos pyytäisit mukaan jonkun kaverisikin?
Perjantaista sunnuntaihin Huittisissa Sleyn rukoushuoneessa (Karpintie 7) opiskellaan Ensimmäistä Pietarin kirjettä. Kirje on hieno helmi Raamatun kirjojen joukossa. Se rohkaisee, kannustaa ja lohduttaa. Se on hyvin ajankohtainen. Perjantaina aloitamme klo 18, lauantaina klo 12 ja sunnuntaina klo 16. Opettajana minun lisäkseni on Erkki Koskenniemi. Lauantaina klo 18 rukoushuoneessa vietetään ehtoollista. Ehtoollisenvieton toimittaa Markus Malmivaara.
Olisi mukava nähdä sinua näissä tapahtumissa.
Tänään maanantaina ja huomenna tiistaina on Kokemäellä raamattupäivät. Tänään kysytään, mitä ajatella islamista ja voiko kristinuskon ja islamin yhdistää. Huomenna mitä ajatella arkisista töistä ja tehtävistä - ovatko ne Jumalan palvelemista. Illat alkavat klo 18 Kokemäen seurakuntatalossa ja päättyvät n. klo 20.30. Opettajina ja puhujina ovat minun lisäkseni Timo Vuorinen ja Kokemäen seurakunnan työntekijöitä ja seurakuntalaisia.
Torstaina on miestenilta Sastamalassa Sahrapirtillä. Sahrapirtin osoite on Kangastie 235. Illassa alustan aiheesta Mitä Afganistan opetti? Sauna on lämmin ja iltapalaa on tarjolla. Ilta alkaa klo 18. Mitä jos pyytäisit mukaan jonkun kaverisikin?
Perjantaista sunnuntaihin Huittisissa Sleyn rukoushuoneessa (Karpintie 7) opiskellaan Ensimmäistä Pietarin kirjettä. Kirje on hieno helmi Raamatun kirjojen joukossa. Se rohkaisee, kannustaa ja lohduttaa. Se on hyvin ajankohtainen. Perjantaina aloitamme klo 18, lauantaina klo 12 ja sunnuntaina klo 16. Opettajana minun lisäkseni on Erkki Koskenniemi. Lauantaina klo 18 rukoushuoneessa vietetään ehtoollista. Ehtoollisenvieton toimittaa Markus Malmivaara.
Olisi mukava nähdä sinua näissä tapahtumissa.
19 Comments:
Hyvä Jari Rankinen
Nämä tiedotteet erilaisista tapahtumista Sastamalassa ja ympäristöstössä ovat hieman outoja. Ne viestivät jostain kirkon/seurakunnan rinnalle perustetusta rinnakkaisjärjestelmästä.
Esimerkiksi Sahrapirtillä Sastamalan seurakunta pitää miesteniltoja ja samassa paikassa ilmoitat kokoontuvaksi jonkun kasvottoman organisaation miestenillan kokoontumisesta. Sama koskee Karkun opistolla pidettäviä varjomessuja.
Olet useassa yhteydessä ilmoittanut kasvaneesi kiinni Suomen ev.lut. kirkkoon ja rakastavasi sitä. Miksi et nyt kutsu blogisi lukijoita seurakunnan tilaisuuksiin ja messuihin, vaan olet järjestämässä ja organisoimassa jotain muuta toimintaa.
Jos herätysliike haluaa tukea kirkon toimintaa ja sen sanoman julistamista, sen täytyy tehdä toisenlaista yhteistyötä kirkon/seurakunnan kanssa. Sen täytyy tunnustaa seurakunnan työ ja sen kaikki kutsutut työntekijät arvollisiksi palvelemaanja julistamaan. Kirkollinen herätysliike ei järjestä varjotoimintaa, esim. messuja, miesteniltoja jne..., kirkon oman toiminnan rinnalla ja kilpailijana (?!?). Sastamalan seurakunnassa on sunnuntaisin 5-8 messua, Karkussa joskus kaksikin samana pyhänä, kyllä niihin sopii kutsua jokaista seurakuntalaista.
Kirkkoa rakastava ja siihen kasteen kautta liitetty palvelija kutsuu muita seurakuntalaisia osallistumaan seurakuntansa toimintaan, saamaan iloa elämäänsä ja vahvistamaan uskoaan!
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Mitä parhain Hannu Kilpeläinen
Herätysliikkeethän ovat koko historiansa ajan aina olleet evlut.kirkon rinnalle ja yhteyteen syntyneitä rinnakkaisjärjestelmiä. Osin herätysliikkeiden toiminta on paikallisseurakuntien kanssa yhteistä, osin sitten itse järjestettyä. Silti tilaisuuksiin ovat tervetulleita niin liikkeen vakkarikävijät kuin harvemminkin pippaloissa pyörivät.
Evlut.seurakunta ei voi omia alleen kaikkea luterilaista hengellistä työtä - varsinkaan, jos se ei tunnu pitävän luterilaisesta tunnustuksesta kiinni... bah.
Martti Pyykönen
Espoo
Mitä parahin Martti Pyykkönen
Tietämyksesi ja sivistystasosi ei tunnu riittävän Suomen kirkkohistorian ymmärtämiseen ja herätysliikkeiden kirkollisuuden tuntemiseen. Kehotan opiskelemaan alaa. Mutta jo tietosi kartuttamisen tässä vaiheessa voin sinua sen verran valaista, että kaikki 4-5 herätysliikettämme ovat syntyneet protestiksi kirkkoa vastaan. Toisin kuin esim. Ruotsissa ne ovat pappisjohtonsa myötä sittemmin jotenkuten pysyneet kirkon sisällä. Tosin tänään esim. Sley ja lestadiolaiset pysvät kirkossa vain hyvien virkojen pitämiseksi ja vaikuttamismahdollisuuksiensa luulossa. Kirkkoa niissä ei tunnusteta, mutta poiskaan ei (vielä) uskalleta lähteä.
Yhtä suurta tietämättömyyttäsi osoittaa lausuntosi kirkostani, että se "ei tunnu pitävän luterilaisesta tunnustuksesta kiinni... bah."
Suomen ev.lut. kirkko pitää kiinni luterilaisesta tunnustuksesta!
Hannu Kilpeläinen, teol.tri
Tampere
Hyvä Hannu Kilpeläinen.
Kiitokset kehoituksesta opiskella alaa. Sitähän tässä puuhaillaan.
Olet oikeassa - herätysliikkeet ovat syntyneet kirkon sisällä, kylläkin kritisoimaan monia varsinaisen kirkon valtauoman linjauksia. Herätysliikkeet ovat kuitenkin tahtoneet pysyä kirkon yhteydessä ja kirkon valtauoma on ne herätysliikkeikseen tunnustanut. Tässä on siis jonkinlainen rinnakkaisyhteisömalli kasassa. Varsinaisia protestiliikkeitä, jotka ovat ovet paukkuen valtauomasta eronneet, on vaikkapa STLK.
Anteeksi, nyt pääsi röhönauru.
Luterilaisen tunnustuksen määrittelee yksiselitteisesti Luterilaisten tunnustuskirjojen sisältämä materiaali. Luterilaiseen tunnustukseen kuuluu melkoisen lujasti uskollisuus muuttumattomaan Raamatun Sanaan. Sitten sitä voitkin ruveta ihmettelemään, että miksi ihmeessä meillä on ongelmia suhtautumisessamme virkakysymykseseen tahi homoliittoihin...
Vapaan virkakannan edustajat ovat itse myöntäneet, että pastorinviran avaaminen miessukupuolen ulkopuolelle on siirtymistä kirkollisessa keskustelussa raamattuargumentaatiosta sosiaaliseen argumentaatioon. (Eli Raamatun Sanaan nojaavat perustelut eivät kiinnosta lainkaan niin paljoa, kuin esimerkiksi sukupuolten yhdenvertaisiin toimintamahdollisuuksiin nojaava argumentaatio.)
Olkaa ny rehellisesti liberaaleja, elkääkä koittako väittää pysyvänne luterilaisessa tunnustuksessa! Liberaali uskonkäsitys ei vaadi tunnustuksen sorvaamista ja muovailua sopivaksi, vaan sen voi ihan rehellisesti ohittaa! Meikäläisten silmissä te olette jo roistoja - turha koittaa pyhistellä.
Martti Pyykönen
Espoo
"Meikäläisten silmissä te olette jo roistoja - turha koittaa pyhistellä."
Ketkä me? Ihan hirvittää! Ei vaiskaan, on minua nimitetty perkeleen papiksi, Juudaksen hiippakunnan kirkkoherraksi, saatanaksi ja antikrituksen apuriksi, valehtelijaksi jne... Yritä keksiä jotain uutta. Tämä roisto-linja ei nyt oikein pure. Ja opiskele ensin sitä herätysliiketeologiaa ja tule sitten vasta neuvomaan minua, ketkä ovat roistoja.
Ai niin, mitenkäs suu pannaan tänään iltapäivällä?
Hannu Kilpeläinen
Tampere
"...on minua nimitetty perkeleen papiksi, Juudaksen hiippakunnan kirkkoherraksi, saatanaksi"
Ja minulla ei ole mitään oikeutta käyttää em. nimiä - mitään henkilökohtaista ei näissä nahinoissa ole, minulla ainakaan. Emmehämme ole koskaan olleet edes tekemisissä naamakkain. Annetaan teologian tapella.
Pointtini oli lähinnä se, että tuntuisi reilummalta, jos liberaaliteologit (tämä on täysin neutraali nimitys) olisivat rehellisesti liberaaliteologeja ja myöntäisivät yhä avoimemmin, että heidän mielestään kirkkoa tulisi johtaa yhä enemmän sosiaalisin perustein. Tuntuu hassulta, että liberaaliteologia pyrkii silti väittämään, että se sitoutuisi Raamattuun ja vaikkapa luterilaiseen tunnustukseen. Ehkäpä ns. suuri yleisö ei olekaan vielä valmista sosiaaliseen teologiaan?
Tällöin todellinen vastakkainasettelu olisi mahdollista. Konservatiivit seisokoon dogmiensa ja tekstiensä takana, liberaalit ottakoon sosiaaliset argumentit omikseen. Olisi jengin helpompi valita puolensa. Tosin koittaahan nykyään kokoomuskin olla työväen- ja demarit yrittäjänpuolue... ehkä se kuuluu tähän aikaan, että rajat hämärtyy ja kaikki koittaa olla kaikkea...
Martti.P
Espoo
Herra Pyykönen
Voisit opiskella herätysliiketeologian lisäksi myös systemaattista teologiaa ja eksegetiikkaa, jotta voisin keskustella kanssasi tunnustuskirjojen ja Raamatun ymmärtämisestä. Sovitaanko, että palaamme tähän keskusteluun n. 10 vuoden päästä, jolloin tiiviin opiskelusi jälkeen voit olla valmis keskusteluun.
Tuo sinun julkilausumasi oli kuin yläasteen pojan uskonnontunnin esitelmästä. Se siitä.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Mitä parahin hra. Kilpeläinen.
Ei sitä nuorempiaan tarvitse herroitella.
Jari Rankisen blogin kommenttikenttä ei tietääkseni ole foorumi, jossa (ainakaan tähän saakka) olisi esitetty loppuun hiottua, viimeisteltyä ja vesitiivistä argumentointia omaavia puheenvuoroja?
Tähän voidaan toki haluttaessa pyrkiä, mutta kaukana siitä vielä ollaan ;).
Kiitän kehoituksesta teologisten oppiaineiden tasapuoliseen opiskeluun - se on varmasti tärkeä ja hyvä neuvo. Itse keskittyisin VT eksegetiikkaan, jos valita saa.
Et kuitenkaan vieläkään sanallakaan kommentoinut väitettäni, jonka olen jo kahdessa edellisessä postauksessa esittänyt. Esitän sen siis vielä tässä ja pyydänkin, että vaikka se tasoltaan olisi alakoululaisen esitelmää, isket ja pureudut siihen ja esität selkeän vasta-argumentin.
Väitteeni kuuluu:
"Tämän päivän liberaaliteologia ei uskalla olla avoimesti liberaalia ja siirtää kristinuskon painopistettä kertarysäyksellä etiikkaan, vaan pyrkii verhoutumaan liberaaliteologialle itselleen epäominaiseen klassisen kristinuskon tulkintaan, jota se (liberaaliteologia) muokkaa kohti päämääriään. Tehdäkseen tämän liberaaliteologia tarvitsee erilaisia dekonstruktiolle ominaisia toimintatapoja muokatakseen Sanan liberaaliteologialle sopivaksi. Liberaaliteologian tavoitteellinen päämäärä on siirtää kristinuskon keskipiste iänkaikkisesta elämästä maanpäälliseen hyvän elämän etiikkaan."
Hyvä Pyykönen
Kuten kirjoitin, jatkakaamme n. 10 vuoden päästä.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Hyvä Jari Rankinen
Kiitän sinua lämpimästi ja vilpittömästi Kari Mäkisen hyväksi tekemästäsi vaalityöstä. Meillä on nyt kirkossamme viisas, ihmisläheinen ja raamatullinen johtaja, jonka luotsaamassa kirkossa on hyvää elää kristittynä miehenä, naisena, heterona ja homona. Kristus rakastaa meitä.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Muistakaa hyvät veljet Raamatun kehotus: "Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä." (Gal. 5:15)
Timo Koivisto
Lahti
Suomi
Euroopan Unioni
"Tuo sinun julkilausumasi oli kuin yläasteen pojan uskonnontunnin esitelmästä."
Mitä vikaa on yläasteen uskontotuntien esitelmissä? Niissä on usein paljon enemmän viisautta kuin näissä blogien kommenteissa.
terveisin
Kimmo Jaatila
Perusopetuksen uskonnon lehtori
Savonlinna
Hannu sanoi...
Hyvä Jari Rankinen
Kiitän sinua lämpimästi ja vilpittömästi Kari Mäkisen hyväksi tekemästäsi vaalityöstä. Meillä on nyt kirkossamme viisas, ihmisläheinen ja raamatullinen johtaja, jonka luotsaamassa kirkossa on hyvää elää kristittynä miehenä, naisena, heterona ja homona. Kristus rakastaa meitä.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Tässä nyt taitaa olla näyte siitä "lämmöstä jja vilpittömyydestä", mistä Jari sai työpaikallaan esimiehensä taholta nauttia.
Olli Lehto
Kangasala
Yks kapituliin valituksia kyhäävä uskonnonlehtori kirjoitti:
"Mitä vikaa on yläasteen uskontotuntien esitelmissä? Niissä on usein paljon enemmän viisautta kuin näissä blogien kommenteissa."
Ei yläasteen uskontotuntien esitelmissä ole mitään vikaa yläasteen uskontotunneilla. Niissä on myös enemmän viisautta kuin blogien kommenteissa tai bloginpitäjän teksteissä. Eläköön yläaste.
Hannu Kilpeläinen
Tampere
Ja ajattele Hannu: olen kyhänyt kanteluita myös eduskunnan oikeusasiamiehelle. Ja saanut jopa oikeutta sitä kautta. Hyvä tavaton sentään :)
Kimmo Jaatila
Savonlinna
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Minua sinänsä huvittaisi jatkaa jo nyt, mutta jos hra. Kilpeläinen haluaa vielä kymmenisen vuotta hioa vastaiskuaan, niin sitä odotellessa sitten...
Martti P.
Esbå
17.3.2010
Luen ja tutustun tottumattomana blogi-kirjoittajana tähän keskusteluun, siksi on harmillista huomata nykyajan ihmisten huolimattomuus oikeakieliseen kirjoitukseen.
Seuraan kauhistuneena sivistyneiden miesten kaksintaistelua. Onneksi sentään kommenteista löytyy rauhoittavia mielipiteitä!
Ainoa asia, mikä pakotti minut "tarttumaan" kynään oli toisen osapuolen virke,jossa oli vat sanat minun kirkkoni.
Eikö niin, että olisitte halunnut kirjoittaa meidän kirkkomme?
Maija-Liisa
Sastamala
Liberaaliteologit jotka ovat kirkon viroissa kritisoivat ja vastustavat Raamatun sanan opetusta. Miten on mahdollista, että kirkoissa joissa tulisi uskoa Raamatun sanaa on teologeja, jotka eivät usko Raamatun sanaa? Tähän löytyy useita syitä, joita on mm. Raamatun profetoima lopunajan luopumus monien uskovien keskuudessa; kirkkolaitoksen luonne, jossa ihmisviisaus ja epäraamatulliset pakanalliset uskonnolliset ja filosofiset opetukset vaikuttavat; jumalattomien soluttautuminen seurakuntaan.
Eräs liberaaliteologian tunnetuimmista vääristä opetuksista on se, että Jeesus ei kuollut syntien tähden, eikä synnistä seuraa kadotusta. Hyvin usein valhe takertuu edellä olevaan opetukseen. Tämä johtuu siitä, että pimeyden henkivallat aktivoivat valheita maailmassa, joista kaikkein tärkein on kieltää Jeesuksen sovitustyö ja koko Jeesuksen olemassaolo. Jos ihminen tämän uskoo, niin hän ei etsi synneilleen sovitusta, vaan elää kuolemaansa saakka synnin orjana päätyen kadotukseen.
Jotkut liberaaliteologit opettavat, että Raamatun Jumala on ihmisen luoma kuvitteellinen hahmo. Ihminen joka ei usko Raamatun Jumalaan voi päätyä luulemaan, että Jumala on uskonnollisen ihmisen luomus. He kuitenkin erehtyvät, sillä totuus on että ihminen on Jumalan luomus ja Raamattu on totisesti Jumalan sanaa.
Kun ihminen tulee aidosti ja oikeasti uskoon, niin hän saa täyden varmuuden, että Jumala on ja Raamattu on totta. Raamattu opettaa, että uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen saa lujan luottamuksen, varmuuden ja todistuksen, että Jumalan sana on totta. Aidossa uskossa on siis kyse uskon varmuudesta, jossa Jumala itse vahvistaa ja todistaa Raamatun sanan opetuksen todeksi Pyhän Hengen kautta sekä sen että Jumala on olemassa.
Liberaaliteologia on "kristillistä" ateismia, jossa ihminen uskoo valhetta ja valheesta käsin koittaa tutkia Raamatun opetusta, luullen valhetta Raamatun sanan opetukseksi. Siksi he eksyvät eivätkä löydä totuutta.
Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/kritiikkikristinuskoavastaan.html
Lähetä kommentti
<< Home