Ei jompikumpi
Roomaan valittiin uusi piispa, jota kutsutaan myös paaviksi. Hän on argentiinalainen Jorge Mario Bergoglio. Paavina hänet tullaan tuntemaan Franciscuksena. Hän on syntynyt samana vuonna kuin äitini - 1936. Molemmat vanhemmat ovat lähtöisin Italiasta ja siksi paavi puhuu sujuvasti kieltä, jota useimmat Roomassa puhuvat.
Tänään Aamulehdessä oli uuden Rooman piispan esittely. Jutun ingressissä kerrottiin suurilla kirjaimilla: "Katolisen kirkon uusi johtaja on köyhien ystävä, mutta opillisissa kysymyksissä hyvin vanhakantainen."
Harmittaa tällainen vastakkainasettelu, joka uudesta paavista kertovissa uutissa on ollut tavallista: hyvää on, että hän on köyhien ystävä, huonoa, että hän pysyy roomalaiskatolisen kirkon uskossa. Eivätkö molemmat ole paaville hyviä asioita? Miksi ei voida sanoa, että hän on köyhien ystävä ja hän on opillisissa asioissa konservatiivi? Voitaisiin jopa kirjoittaa, että hän on köyhien ystävä, koska hän pysyy roomalaiskatolisessa uskossa. Uskon, että Rooman uudelle piispalle itselleen juuri se, että hän pitää kiinni roomalaiskatolisesta uskosta, on innostaja ja voiman antaja toimia köyhien hyväksi.
Luterilaisen uskon mukaan ensin on armo ja sitten teot. Sellaisena kuin olen saan turvautua Kristukseen ja siihen, mitä hän kuolemallaan on ansainnut minulle. Hän on ansainnut meille Jumalan armon ja anteeksiantamuksen. Nämä omistan uskoessani Jeesukseen eikä näitä minun tarvitse ansaita mitenkään. Että saan olla Jumalan oma sellaisena kuin olen, saa aikaan halua tehdä, mitä Jumala tahtoo minun tekevän. Hyvät teot ovat seurausta siitä, että saa olla armosta Jumalan lapsi ja pelastettu.
Uskon, että tässä Raamatun keskeisessä opetuksessa pitäytyminen saa aikaan hyviä tekoja. Eikä vain teoriassa vaan käytännössä. Hyvät teot - vaikkapa toimiminen köyhien hyväksi - ja pitäytyminen siinä uskossa, jota Raamattu opettaa, eivät ole toisiaan vastaan. Juuri ne liittyvät toisiinsa.
* * *
Sunnuntaina on Marian ilmestyspäivä. Lähde messuun Karkun evankelisella opistolle. Messu alkaa klo 11. Messun jälkeen on mahdollisuus juoda kirkkokahvit tai syödä lounas (keittiö toivoo, että lounaalle ilmoittaudutaan etukäteen). Näiden jälkeen voi vielä jäädä Marianpäivän juhlaan, joka alkaa noin klo 13.30. Olet lämpimästi tervetullut.
Tänään Aamulehdessä oli uuden Rooman piispan esittely. Jutun ingressissä kerrottiin suurilla kirjaimilla: "Katolisen kirkon uusi johtaja on köyhien ystävä, mutta opillisissa kysymyksissä hyvin vanhakantainen."
Harmittaa tällainen vastakkainasettelu, joka uudesta paavista kertovissa uutissa on ollut tavallista: hyvää on, että hän on köyhien ystävä, huonoa, että hän pysyy roomalaiskatolisen kirkon uskossa. Eivätkö molemmat ole paaville hyviä asioita? Miksi ei voida sanoa, että hän on köyhien ystävä ja hän on opillisissa asioissa konservatiivi? Voitaisiin jopa kirjoittaa, että hän on köyhien ystävä, koska hän pysyy roomalaiskatolisessa uskossa. Uskon, että Rooman uudelle piispalle itselleen juuri se, että hän pitää kiinni roomalaiskatolisesta uskosta, on innostaja ja voiman antaja toimia köyhien hyväksi.
Luterilaisen uskon mukaan ensin on armo ja sitten teot. Sellaisena kuin olen saan turvautua Kristukseen ja siihen, mitä hän kuolemallaan on ansainnut minulle. Hän on ansainnut meille Jumalan armon ja anteeksiantamuksen. Nämä omistan uskoessani Jeesukseen eikä näitä minun tarvitse ansaita mitenkään. Että saan olla Jumalan oma sellaisena kuin olen, saa aikaan halua tehdä, mitä Jumala tahtoo minun tekevän. Hyvät teot ovat seurausta siitä, että saa olla armosta Jumalan lapsi ja pelastettu.
Uskon, että tässä Raamatun keskeisessä opetuksessa pitäytyminen saa aikaan hyviä tekoja. Eikä vain teoriassa vaan käytännössä. Hyvät teot - vaikkapa toimiminen köyhien hyväksi - ja pitäytyminen siinä uskossa, jota Raamattu opettaa, eivät ole toisiaan vastaan. Juuri ne liittyvät toisiinsa.
* * *
Sunnuntaina on Marian ilmestyspäivä. Lähde messuun Karkun evankelisella opistolle. Messu alkaa klo 11. Messun jälkeen on mahdollisuus juoda kirkkokahvit tai syödä lounas (keittiö toivoo, että lounaalle ilmoittaudutaan etukäteen). Näiden jälkeen voi vielä jäädä Marianpäivän juhlaan, joka alkaa noin klo 13.30. Olet lämpimästi tervetullut.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home