maanantaina, lokakuuta 02, 2006

Helppoa jos halua on

Tänään Tyrvään Sanomissa kerrottiin jonkun - nimeä ei kerrottu - soittaneen lehden toimitukseen ja olleen sitä mieltä, että seurakunnassa, jossa on useita naispappeja, on ylivoimaista laatia sellaisia työvuorolistoja, etteivät naispapit ja naispappeuden torjujat olisi toimittamassa samaa messua. Minäkin olen joskus - kirkkoherran sijaisena - tehnyt työvuorolistoja ja tiedän, ettei asia ole niin kuin soittaja oli väittänyt. Jos halua on, työvuorolistat on aika helppo tehdä mainitulla tavalla. Jos halua ei ole, sitten asia on vaikea tai mahdoton. Joissakin seurakunnissa on päädytty ratkaisuun, että messun toimittaa pääsääntöisesti vain yksi pappi. Näissä seurakunnissa tätä ratkaisua ei ole tehty sen ongelman takia, josta olen kirjoittanut tällä sivulla. On käsittääkseni haluttu säästää työvoimaa. Yksi pappi toimittaa messun ja hänellä on avustajina tehtävään valittuja ja koulutettuja maallikkoja tai muita seurakunnan työntekijöitä. Tätäkin ratkaisua voidaan käyttää, jos työvuorolistan tekeminen tuottaa jonkin sunnuntain osalta vaikeuksia. Olenkin ilmoittanut, että voin milloin tahansa toimittaa messun yksin - siis ainoana pappina ja niin että pyydän avuksi maallikkoja - ettei sanottaisi minun laistavan töitä. Toisaalta olen sanonut, ettei naispappien tarvitse väistää minua - minä voin väistyä tarvittaessa sivuun - ettei sanottaisi minun työntävän naisia tieltäni sivuun.

Tuntuu, että naispappeudesta on nyt tehty aivan liian suuri asia ja naispappeuden torjumisesta aivan liian suuri ongelma. Jos halua on, asiat pystytään hoitamaan sovussa ja niin, että nekin, jotka torjuvat naispappeuden, voivat keskittyä papin varsinaiseen työhön. Onhan siihen pystytty monissa seurakunnissa tähänkin asti. Miksei tästä eteenkin päin? Papin varsinainen työ on julistaa evankeliumia Jeesuksesta. Kunpa siihen saisi keskittyä.

Vai onko kyse siitä, että meidät juuri halutaan pois seurakunnista? Koetaanko meidät ongelmana kirkon imagolle? Ja imagon parantaminen vaatii, että muutama tasa-arvon vastustajaksi leimattu pappi saa mennä.