Parempi kritikoida omaansa
Mitä Pariisissa tapahtui eilen, on järkyttävää: joukko terroristeja tunkeutui lehden toimitukseen ja surmasi lehden työntekijöitä, pilapiirtäjiä ja toimittajia. Terroristit varmaan ajattelevat olevansa muslimeita ja taistelevansa islamin puolesta. Kyseissä lehdessä on julkaista pilapiirroksia, jotka nämä terroristit ja varmaan monet muutkin kokevat islamia loukkaaviksi.
Tänään Helsingin Sanomissa neljä uskonnon edustajaa kommentoi tapahtunutta. Minusta erityisen hyviä, fiksuja ja perusteltuja olivat piipainkokouksen pääsihteerin Jyri Komulaisen ajatukset. Hän totesi näin:
- "Kun puhutaan uskonnon pilkkaamisesta tai kritikoimisesta satiirin tai vastaavan keinoin, näkisin niin, että omaa traditiota voi kritikoida. Mutta ulkopuolelta toisen tradition pilkkaamisessa on eettinen dilemma. Jos haluaa kritikoida, on parempi kritikoida omaansa."
- "Kristinuskoon liittyy kiinnostava piirre verrattuna moniin muihin uskontoihin, sillä sen keskuksessa on pilkattu hahmo. Jeesus on pilkattu, häväisty ja ristiinnaulittu. Siinä on sisäinen logiikka, että Jumala on jo pilkattu."
- "Kristikunnan piiristä löytyy samanlaisia vahvoja tunnereaktioita kuin muslimien parista, kun ajattelee vaikka tapauksia viime vuosikymmeniltä. Varsinkin Yhdysvalloissa on ollut hyvin rankkoja närkästymisen kampanjoita, esimerkiksi Martin Scorsesen elokuva Kristuksen viimeiset kiusaukset aiheutti mielenosoituksia. Ja olihan meilläkin Hannu Salaman Juhannustanssit, josta sensuroitu pätkä oli hyvän maun rajoja koetteleva."
- "Osaisin kyllä keksiä monta pilkkaamistapaa, joilla kristityn uskoa voisi silti jollakin tavalla loukata. Ylipäänsä kun joku pilkkaa toisen omaa, tärkeää asiaa, niin on ihan normaali psykologinen reaktio loukkaantua siitä."
- "Se mitä tarvitaan enemmän, on vieraanvaraisuus eli kohteliaisuutta vieraita kohtaan. Sen sääntöihin kuuluu, että ei pilkata sitä, mikä on toiselle pyhää. Tällaisen eettisen ajattelumallin ja pelisääntöjen löytäminen olisi tärkeämpää kuin inttäminen siitä, saako vai eikö saa piirtää ja onko sananvapaus sitä, voiko pilkata toisen pyhää."
- "Kristittynä olen ensimmäisenä puolustamassa muiden uskontojen oikeuksia, mutta samaan aikaan tuomitsen muslimien väkivallankäytön, jossa satiirisesta pilakuvasta seuraa verenvuodatus."
* * *
Kun olin Afganistanissa, tanskalaisessa lehdessä julkaistiin pilapiirros profeetta Muhammedista. Se ei lisännyt meidän länsimaalaisten turvallisuutta siellä. Keskustelin tapaamisissa afgaanien kanssa tästä pilapiirroksesta ja vastaavista. Halusin sanoa, ettemme me, jotka olemme tulleet Afganistaniin ja yritämme osaltamme tuoda maahan vakautta ja turvallisuutta, halua pilkata muslimien profeettaa. Muutamat islamin oppineet sanoivat, että heidän on vaikea ymmärtää noita piirroksia. He sanoivat ymmärtävänsä, että sananvapaus on länsimaalaisille tärkeä arvo. Mutta he kysyivät, miksi käyttää sitä noin alhaiseen - pilkata sillä sitä, mikä on toisille pyhää, arvokasta ja tärkeintä. Sanoin, että minunkin on sitä vaikea ymmärtää.
Toivottavasti iskun tehneet saadaan pian kiinni. Toivottavasti ne, jotka eivät ole syyllisiä iskuun eivätkä hyväksy tällaisia toimia, eivät joudu iskun takia kärsimään.
Tänään Helsingin Sanomissa neljä uskonnon edustajaa kommentoi tapahtunutta. Minusta erityisen hyviä, fiksuja ja perusteltuja olivat piipainkokouksen pääsihteerin Jyri Komulaisen ajatukset. Hän totesi näin:
- "Kun puhutaan uskonnon pilkkaamisesta tai kritikoimisesta satiirin tai vastaavan keinoin, näkisin niin, että omaa traditiota voi kritikoida. Mutta ulkopuolelta toisen tradition pilkkaamisessa on eettinen dilemma. Jos haluaa kritikoida, on parempi kritikoida omaansa."
- "Kristinuskoon liittyy kiinnostava piirre verrattuna moniin muihin uskontoihin, sillä sen keskuksessa on pilkattu hahmo. Jeesus on pilkattu, häväisty ja ristiinnaulittu. Siinä on sisäinen logiikka, että Jumala on jo pilkattu."
- "Kristikunnan piiristä löytyy samanlaisia vahvoja tunnereaktioita kuin muslimien parista, kun ajattelee vaikka tapauksia viime vuosikymmeniltä. Varsinkin Yhdysvalloissa on ollut hyvin rankkoja närkästymisen kampanjoita, esimerkiksi Martin Scorsesen elokuva Kristuksen viimeiset kiusaukset aiheutti mielenosoituksia. Ja olihan meilläkin Hannu Salaman Juhannustanssit, josta sensuroitu pätkä oli hyvän maun rajoja koetteleva."
- "Osaisin kyllä keksiä monta pilkkaamistapaa, joilla kristityn uskoa voisi silti jollakin tavalla loukata. Ylipäänsä kun joku pilkkaa toisen omaa, tärkeää asiaa, niin on ihan normaali psykologinen reaktio loukkaantua siitä."
- "Se mitä tarvitaan enemmän, on vieraanvaraisuus eli kohteliaisuutta vieraita kohtaan. Sen sääntöihin kuuluu, että ei pilkata sitä, mikä on toiselle pyhää. Tällaisen eettisen ajattelumallin ja pelisääntöjen löytäminen olisi tärkeämpää kuin inttäminen siitä, saako vai eikö saa piirtää ja onko sananvapaus sitä, voiko pilkata toisen pyhää."
- "Kristittynä olen ensimmäisenä puolustamassa muiden uskontojen oikeuksia, mutta samaan aikaan tuomitsen muslimien väkivallankäytön, jossa satiirisesta pilakuvasta seuraa verenvuodatus."
* * *
Kun olin Afganistanissa, tanskalaisessa lehdessä julkaistiin pilapiirros profeetta Muhammedista. Se ei lisännyt meidän länsimaalaisten turvallisuutta siellä. Keskustelin tapaamisissa afgaanien kanssa tästä pilapiirroksesta ja vastaavista. Halusin sanoa, ettemme me, jotka olemme tulleet Afganistaniin ja yritämme osaltamme tuoda maahan vakautta ja turvallisuutta, halua pilkata muslimien profeettaa. Muutamat islamin oppineet sanoivat, että heidän on vaikea ymmärtää noita piirroksia. He sanoivat ymmärtävänsä, että sananvapaus on länsimaalaisille tärkeä arvo. Mutta he kysyivät, miksi käyttää sitä noin alhaiseen - pilkata sillä sitä, mikä on toisille pyhää, arvokasta ja tärkeintä. Sanoin, että minunkin on sitä vaikea ymmärtää.
Toivottavasti iskun tehneet saadaan pian kiinni. Toivottavasti ne, jotka eivät ole syyllisiä iskuun eivätkä hyväksy tällaisia toimia, eivät joudu iskun takia kärsimään.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home