torstaina, tammikuuta 01, 2009

Seuraa minua

Tänään päättyi uudenvuoden leiri Karkun evankelisella opistolla. Leirillä on pitkä perinne. Jos muistan oikein, olen ensimmäisen kerran käynyt Karkussa opistolla juuri tällä leirillä. Se oli vuoden 1986 päättyessä. Leirillä oli tänä vuodenvaihteena noin 100 nuorta. Erityisen hienoa oli se, että nuoret kantoivat niin paljon vastuuta leirin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Ohjelma oli nuorten suunnittelema, housebandissa soittivat nuoret, paikan järjestelyistä ja koristamisesta vastasivat nuoret, nuoret juonsivat, huolehtivat äänentoistosta, pitivät puheita ja tekivät paljon muuta. Suuri kiitos kaikille vastuunkantajille. Ja kaikille mukana olleille.

Saarnasin uudenvuodenaattona yömessussa. Tässä alla messussa pidetty saarna:

Luen Matteuksen evankeliumista yhden jakeen. Siinä kerrotaan juuri Matteukselle erityisen tärkeä tapahtuma. Nousemme kuuntelemaan Jumalan sanaa: "Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: - Seuraa minua. Ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta." (Matt 9:9)

Jeesus sanoi Matteukselle: -Seuraa minua. Niin hän sanoo meillekin. Seuraa minua – mitä se tarkoittaa?

Jeesus ei sano: - Mene pois. Ei sinusta ole, koska olet niin huono. Tai hän ei sano: - Tule ensiksi paremmaksi, muutu toisenlaiseksi ja sitten voit liittyä niihin, jotka seuraavat minua. Mutta hän sanoo: - Seuraa minua. Se tarkoittaa: Sinä kelpaat minulle. Sinusta on minun opetuslapsekseni. Rakastan sinua. Kelpaat sellaisena kuin olet.

Miten tärkeää on kuulla tämä. Miten hyvä on kuulla tämä. Niin tavallista on, että ajattelemme: Minun pitäisi olla toisenlainen, tuollainen kuin jotkut toiset, parempi, uskovaisempi, minun pitäisi osata, mitä toiset osaavat. Ei tarvitse. Kelpaat Jeesuksen opetuslapseksi sellaisena kuin olet.

Minkä takia Jeesus sanoo meille: - Seuraa minua? Minkä takia kelpaamme hänelle? Sen takia, että hän kuoli puolestamme ja sovitti kuolemallaan syntimme. Sen takia, että hän antaa meille anteeksi. Siksi kelpaamme sellaisena kuin olemme.

Tavallista on, että otetaan jotakin sieltä, jotakin täältä, jotakin tuolta. Ollaan kuin kaupassa, jossa hyllyiltä voi valita itselle mieluisia ja sopivia tuotteita. Tarkoitan nyt uskonasioita. Otetaan kristinuskosta ja Jeesukselta joitakin, ehkä aika paljon, täydennetään sitä sillä, mitä idänuskonnot opettavat, mitä mieltä pääosa ihmisistä on tai mitä itse ajattelen, ja rakennetaan näistä kokonaisuus, joka tuntuu sopivalta.

Jeesus sanoo: - Seuraa minua. Se tarkoittaa, ettei näin voi tehdä. Ei voi seurata monia – ei voi samanaikaisesti seurata sitä, joka kulkee kohti Poria, ja sitä, joka kulkee kohti Tamperetta. Voi seurata vain yhtä. Jeesus ei suostu siihen, että hän on meille yksi muiden joukossa. Hän ei suostu siihen, että otamme hänen opetuksistaan jotakin ja unohdamme opetukset, jotka eivät tunnu meistä hyviltä. Se ei riitä hänelle, että arvostamme hänen opetuksiaan, ainakin monia niistä. Hän haluaa olla enemmän - se jota seuraamme. Hän haluaa olla Herramme ja Mestarimme, johon uskomme, johon turvaudumme ja joka ratkaisee, miten meidän tulee uskoa ja elää. Hän haluaa olla meille enemmän kuin kukaan tai mikään muu. Ja hän on enemmän kuin kukaan. Hän on taivaan ja maan Herra.

Tämä sopii huonosti siihen, mikä on tavallista tänä aikana – että otetaan jotakin sieltä ja jotakin tuolta. On valittava: joko seuraamme Jeesusta tai yritämme rakentaa jotakin, mikä on tavallista tänä aikana. Molempia ei voi tehdä. Jeesus sanoo: - Seuraa minua.

Usein olet tilanteessa, jossa mietit, mitä pitäisi tehdä tai mitä jättää tekemättä. Voinko luntata, kun opettaja ei näe? Voinko yhdessä toisten kanssa kiusata yhtä? Vai pitäisikö asettua sen yhden puolelle ja puolustaa häntä? Voinko tässä tilanteessa valehdella? Jeesus sanoo: - Seuraa minua. Se tarkoittaa myös: tee samalla kuin minä.

Pitäisi toimia samalla tavalla kuin Jeesus. Se ei tarkoita, että meidän pitäisi yrittää ryhtyä tekemään ihmeitä, joita Jeesus teki. Mutta sitä se tarkoittaa, että kun mietit, mitä pitäisi tehdä, kysy, mitä Jeesus tekisi. Lunttaisiko hän? Kiusaisiko hän yhdessä toisten kanssa vai auttaisiko hän sitä yhtä? Valehtelisiko hän? Pitäisi seurata Jeesusta – tehdä samalla tavalla. Varmasti on tilanteita, joissa emme tiedä, mitä Jeesus nyt tekisi. Varmasti on paljon myös niitä tilanteita, joissa tiedämme, mitä hän tekisi.

Emme pysty tekemään niin kuin Jeesus, koska meissä asuu ja vaikuttaa synti. Silti Jeesus sanoo meille: - Seuraa minua, tee niin kuin minä tekisin. Ja sille, joka tietää toimineensa toisin kuin Jeesus, hän sanoo: - Saat anteeksi, minulla on paljon anteeksiantamusta, niin paljon kuin sitä tarvitset.

Elämän pitäisi olla helppoa. Kermavaahtoa ja pullaa, menestystä, onnistumisia, sitä että ongelmat ratkeavat ja vaikeudet poistuvat. Jumala pystyy mihin tahansa - miksi hän ei järjestäisi omilleen helppoa, huoletonta ja mukavaa elämää? Niin voimme ajatella.

Jeesus sanoo: - Seuraa minua. Se tarkoittaa: Älä odota, että elämäsi on helppoa. Älä pahastu, ettei kaikki menekään hienosti. Jos seuraat Jeesusta, kuljet samanlaista tietä kuin hän kulki. Hänen tiensä ei ollut helppo. Ja siksi hänen seuraajansakaan tie ei ole helppo. On murheita, epäonnistumisia, ongelmat eivät ratkea. On myös niitä vaikeuksia, jotka johtuvat juuri siitä, että uskoo Jeesukseen. Ehkä kuulee pilkkaa tai saa kokea pahempaa.

Raamattu neuvoo iloitsemaan vaikeuksista, etenkin niistä, jotka johtuvat siitä, että uskoo Jeesukseen. Mitä iloitsemista niissä on? Ne voivat kertoa, että kulkee oikeaa tietä. On Jeesuksen seuraaja.

Kun Jeesus sanoo: - Seuraa minua, hän antaa valtavan lupauksen. Jos joku lähtee kulkemaan tästä kohti Vammalan keskustaa ja sinä seuraat häntä – menet hänen perässään samaa reittiä – olet lopulta Vammalan keskustassa. Jeesus on taivaassa Isän Jumalan luona. Hän lupaa, että se, joka seuraa häntä, on lopulta siellä, missä hän on – taivaassa Jumalan luona.

Tärkeämpää kuin mikään muu on päästä lopulta taivaaseen. Kaikki muu on merkityksetöntä sen rinnalla. Taivaaseen pääsee niin, että ottaa todesta tämän Jeesuksen sanan: - Seuraa minua.

Kelpaat Jeesuksen seuraajaksi, kelpaa hänen omiensa joukkoon sellaisena kuin olet. Jeesus ei suostu siihen, että otamme hänen opetuksistaan jotakin ja unohdamme ne, jotka eivät miellytä. Hän on enemmän kuin kukaan muu. Hän on taivaan ja maan Herra. Pitäisi tehdä niin kuin Jeesus tekisi. Ei saa odottaa, että elämä on helppoa. Ei saa pahastua, että on vaikeuksia sen takia, että uskoo Jeesukseen. Pääsee lopulta taivaaseen. Ainakin näitä tarkoittaa se, että Jeesus sanoo: - Seuraa minua.

Vietämme kohta ehtoollista. Ehtoollisessa Jeesus tulee keskellemme; hän on erityisellä tavalla siinä, missä on ehtoollinen. Tule ehtoolliselle ja tulet Jeesuksen luokse. Ja hän sanoo sinulle: - Seuraa minua.

-----

Hyvää, siunattua armonvuotta 2009.

1 Comments:

Blogger hon said...

hei,
ja kiitos tästä saarnasta.
Hyvää settiä. Jos vielä luet näitä sivuja ja kommentteja, niin tässä kysymys, mikä nousi mieleeni.
Eli: miksi sanot, ettei tarkoita, että pitäisi tehdä niitä ihmeitä, mitä Jeesus teki?
Kuitenkin esim. Markuksen lähetyskäsky (16:15-18) ja Joh. 14:12-14, samoin kuin kyllä perinteinenkin lähetyskäsky Matteuksen lopussa kehottaa noudattamaan kaikkea, mitä Jeesus käski noudattaa, sisältäen myös ihmeteot.

Siunattua heinäkuuta
-HannaO-N-

1:21 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home