Raamattu vai kirkko?
Sastamalassa on pian kirkkoherranvaali. Tällä viikolla paikallislehdessä ehdokkaille esitettiin kysymys, joka nyt taidetaan kysyä jokaisessa papinvaalissa: Oletko valmis vihkimään samaa sukupuolta olevat henkilöt tai siunaamaan heidän rekisteröidyn parisuhteensa? Kaksi kolmesta ehdokkaasti kertoi olevansa valmis siinä tapauksessa, että kirkko hyväksyy näiden parien vihkimisen tai siunaamisen. Tämä on monien pappien vastaus.
Tämä vastaus kertoo suuresta ja luterilaisella uskolle vieraasta luottamuksesta paikalliskirkkoon ja sen päätöksiin. Joka vastaa näin, uskoo, että kirkko tekee oikeat ratkaisut. Tai hän uskoo, että paikallisella kirkolla on suuri mahti. Kun se ilmoittaa, että jokin aiemmin vääränä pidetty asia ei enää olekaan väärä, asia muuttuu oikeaksi.
Luulisi, että kirkon historia saisi toisiin ajatuksiin. Monta kertaa jokin paikallinen kirkko tai kirkko laajemmin on tehnyt päätöksiä, jotka eivät ole oikeita ja Jumalan tahdon mukaisia. Tätä ei ehkä ole nähty siinä tilanteessa mutta jälkikäteen kirkon erehtymistä harva on kiistänyt.
Tai onko kyse siitä, että ne, jotka vastaavat näin, ajattelevat, että pastorin tehtävä on hoitaa työnsä kyselemättä sen enempää, mikä on oikein ja mikä väärin? Mitään työtä ei pitäisi hoitaa kysymättä oikeaa ja väärää. Erityisesti tämä koskee seurakunnan paimenen tehtävää.
Vastauksen perusteluna voi olla ajatus siitä, että kirkko kantaa päätöksistään vastuun, sen viranhaltijat voivat toimia tehtyjen päätösten mukaan eikä heidän tarvitse vastata tekemisistään. Tällaista perustelua Raamattua ei tunne. Se ei opeta missään, että vastuun voi siirtää kirkolle. Jokainen vastaa kerran tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Tämäkin koskee erityisesti seurakunnan pastoria.
Käsitys, että paikallisen kirkon ratkaisut kertovat Jumalan tahdon, johtaa mahdottomiin ajatuksiin. Mikä kirkko on se, joka ilmoittaa Jumalan kannan - paikalliskirkkoja kun on useita ja ne voivat olla eri mieltä? Onko Jumala kanta toisella alueella toinen kuin toisella - eri alueiden valtakirkot kun voivat olla tällaisissa asioissa eri mieltä? Tai onko niin, että Jumalan kanta on nyt muuttumassa? Kirkko Suomessa on aiemmin pitänyt homosuhteessa elämistä syntinä. Mutta jos se ottaa nyt toisen kannan, Jumalan käsityskin asiasta on toinen kuin ennen. Eihän näin voi olla.
Raamattu opettaa, ettei homosuhteessa elävä saa omakseen Jumalan valtakuntaa. Jos kirkko pystyy päätöksellään muuttamaan tämän Raamatun opetuksen, miksi ei otettaisi esityslistalle muitakin Raamatun kohtia, kumottaisi niitä ja luvattaisi taivas niille, joille Raamatussa ei ole lupausta ikuisesta elämästä? Miksi ei päätettäisi, ettei kadotusta ole tai ainakaan kukaan ei joudu sinne?
Joku voi sanoa, että työpaikalla täytyy tehdä niin kuin esimiehet määräävät. Jos kirkkoherra, piispa tai kirkolliskokous käskee tehdä jotakin, pastorin ja muiden kirkon työntekijöiden täytyy tehdä se, vaikka itse pitäisi sitä vääränä. Tämä ei voi olla kirkossa ratkaisu, jota noudatetaan suoraviivaisesti. Kirkko on kirkko. Kristuksen kirkkoa eivät omista piispat tai kirkkoherrat. Kirkossa eivät korkeimpina määrääjinä ole ihmiset. Kirkko on Jumalan, hänen tulee olla kirkossa korkein auktoriteetti ja hän puhuu Raamatussa.
On vanha kysymys, kumpi on yläpuolella - Raamattu vai kirkko. Ollaan vaarallisella tiellä, jos ajatellaan, että kirkko on Raamatun yläpuolella ja kirkko kertoo, mitkä Raamatun opetukset ovat vielä voimassa ja mitkä eivät. On turvallinen tie antaa Raamatun olla uskon ja elämän ylin ohje. Juuri luterilaisen uskon mukainen vastaus on, että Raamattu on kirkonkin yläpuolella.
On hienoa, että saa luottaa Raamattuun ylimpänä ohjeena. Sitten voi luottaa myös siihen suurimpaan Raamatun lupaukseen: Kristuksen turvissa syntinen ja kadotuksen ansainnut saa ikuisen elämän. Sen saa jokainen, joka uskoo ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen.
Tämä vastaus kertoo suuresta ja luterilaisella uskolle vieraasta luottamuksesta paikalliskirkkoon ja sen päätöksiin. Joka vastaa näin, uskoo, että kirkko tekee oikeat ratkaisut. Tai hän uskoo, että paikallisella kirkolla on suuri mahti. Kun se ilmoittaa, että jokin aiemmin vääränä pidetty asia ei enää olekaan väärä, asia muuttuu oikeaksi.
Luulisi, että kirkon historia saisi toisiin ajatuksiin. Monta kertaa jokin paikallinen kirkko tai kirkko laajemmin on tehnyt päätöksiä, jotka eivät ole oikeita ja Jumalan tahdon mukaisia. Tätä ei ehkä ole nähty siinä tilanteessa mutta jälkikäteen kirkon erehtymistä harva on kiistänyt.
Tai onko kyse siitä, että ne, jotka vastaavat näin, ajattelevat, että pastorin tehtävä on hoitaa työnsä kyselemättä sen enempää, mikä on oikein ja mikä väärin? Mitään työtä ei pitäisi hoitaa kysymättä oikeaa ja väärää. Erityisesti tämä koskee seurakunnan paimenen tehtävää.
Vastauksen perusteluna voi olla ajatus siitä, että kirkko kantaa päätöksistään vastuun, sen viranhaltijat voivat toimia tehtyjen päätösten mukaan eikä heidän tarvitse vastata tekemisistään. Tällaista perustelua Raamattua ei tunne. Se ei opeta missään, että vastuun voi siirtää kirkolle. Jokainen vastaa kerran tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Tämäkin koskee erityisesti seurakunnan pastoria.
Käsitys, että paikallisen kirkon ratkaisut kertovat Jumalan tahdon, johtaa mahdottomiin ajatuksiin. Mikä kirkko on se, joka ilmoittaa Jumalan kannan - paikalliskirkkoja kun on useita ja ne voivat olla eri mieltä? Onko Jumala kanta toisella alueella toinen kuin toisella - eri alueiden valtakirkot kun voivat olla tällaisissa asioissa eri mieltä? Tai onko niin, että Jumalan kanta on nyt muuttumassa? Kirkko Suomessa on aiemmin pitänyt homosuhteessa elämistä syntinä. Mutta jos se ottaa nyt toisen kannan, Jumalan käsityskin asiasta on toinen kuin ennen. Eihän näin voi olla.
Raamattu opettaa, ettei homosuhteessa elävä saa omakseen Jumalan valtakuntaa. Jos kirkko pystyy päätöksellään muuttamaan tämän Raamatun opetuksen, miksi ei otettaisi esityslistalle muitakin Raamatun kohtia, kumottaisi niitä ja luvattaisi taivas niille, joille Raamatussa ei ole lupausta ikuisesta elämästä? Miksi ei päätettäisi, ettei kadotusta ole tai ainakaan kukaan ei joudu sinne?
Joku voi sanoa, että työpaikalla täytyy tehdä niin kuin esimiehet määräävät. Jos kirkkoherra, piispa tai kirkolliskokous käskee tehdä jotakin, pastorin ja muiden kirkon työntekijöiden täytyy tehdä se, vaikka itse pitäisi sitä vääränä. Tämä ei voi olla kirkossa ratkaisu, jota noudatetaan suoraviivaisesti. Kirkko on kirkko. Kristuksen kirkkoa eivät omista piispat tai kirkkoherrat. Kirkossa eivät korkeimpina määrääjinä ole ihmiset. Kirkko on Jumalan, hänen tulee olla kirkossa korkein auktoriteetti ja hän puhuu Raamatussa.
On vanha kysymys, kumpi on yläpuolella - Raamattu vai kirkko. Ollaan vaarallisella tiellä, jos ajatellaan, että kirkko on Raamatun yläpuolella ja kirkko kertoo, mitkä Raamatun opetukset ovat vielä voimassa ja mitkä eivät. On turvallinen tie antaa Raamatun olla uskon ja elämän ylin ohje. Juuri luterilaisen uskon mukainen vastaus on, että Raamattu on kirkonkin yläpuolella.
On hienoa, että saa luottaa Raamattuun ylimpänä ohjeena. Sitten voi luottaa myös siihen suurimpaan Raamatun lupaukseen: Kristuksen turvissa syntinen ja kadotuksen ansainnut saa ikuisen elämän. Sen saa jokainen, joka uskoo ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen.
9 Comments:
Muistetaan kuitenkin, että kirkko ja Kirkko ovat eri asioita. Oikea raamatuntulkinta on Kirkon tunnustuksissa. Tarvitsemme raamatuntulkintaamme kolmea ekumeenista symbolia sekä luterilaisia tunnustuskirjoja. Muuten raamatullisuutemme voi johtaa sooloiluun tai jehovantodistajiksi tai kalvinisteiksi. Raamattua nekin seuraavat.
Teemu ja muut
Laittakaa kommenttien alle nimi ja paikkakunta.
Jari Rankinen, Sastamala
Jari puhuu asiaa, hyvä että kirkossa vielä on heitä jotka tajuavat mitä luterilaisuus todella on.
Ville, Helsinki
Sekalaista on seurakunta! Ihmettelen, kuinka erään kirkkoherran virkaan hakijan puoliso on Nokia Mission kirkon työntekijä, rukoustyöntekijä. Eikö siinä jo kodissa mene "puurot ja vellit" sekaisin? Kts. Nokia Mission uutislehti Toukokuu 2009
Jukka Teininen Forssa
Kuinkas toimitte silloin, kun lapsi syntymässä saa sekä naisen, että miehen sukupuolielimet, kuten on tapahtunut joillekin? Tuomitsetteko sekä pappeuden, että homouden?
Huomasin sattumalta, että John Vikström oli kirjoittanut kiinnostavan artikkelin "Kirkko ja yhteistyöstä kieltäytyvät papit: Mikä yhdistää, mikä erottaa?" uusimpaan Teologiseen Aikakauskirjaan (3/2009). Olisi mukava lukea blogistasi, mitä ajatuksia tämä artikkeli herättää?
T-M, Helsinki
Lopun aikana monista kirkon papeista tulee sankareita ja idoleita synnintekijöille, sillä nämä papit hyväksyvät melkein kaikenlaisen synnin tekemisen. Tämä on valitettavaa ja ikävää sillä monet ihmiset luulevat näiden pappien edustavan Raamatullista uskoa, vaikka itse asiassa he ovat pahan markkinamiehinä, jotka ovat susina pukeutuneet lammasten vaatteisiin. Nämä papit pyrkivät kaikin tavoin miellyttämään ihmisiä heidän synnillisissä korvasyyhyissään. Siksi nämä papit saavat sankarin leiman monen syntisen sydämessä. Lopun aikana kirkko eksyttää valhe-evankeliumillaan ihmisiä sekä on mukana nostamassa vainoa todellisia Jeesuksen opetuslapsia vastaan sekä kirkko tulee vainoamaan heitä.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamattujalopunajankatastrofit5.html
Nimimerkki MI:
Jos lapsi saa molempien sukupuolten elimet syntyessään, mikä on erittäin harvinaista, toisen sukupuolen elimet eivät minun käsitykseni mukaan toimi. Tämä pitäisi kuitenkin varmistaa jostain.
Samuli, Pori
En kylläkään arvannut, että nimeksi tulisi "Jumala", kun käytän sähköpostitiliäni. Tämä ei ollut tarkoitus, joskin se juontaa juurensa sähköpostistani, jossa nimenäni on "Jumala on rakkaus".
Samuli, Pori
Lähetä kommentti
<< Home