Kuunnellaanko mitä Raamattu sanoo?
Tänään on kerrottu piispa Mikko Heikan johtaman työryhmän mietinnöstä. Työryhmän tehtävä on ollut selvittää, miten kirkon tulisi suhtautua rekisteröityihin parisuhteisiin ja niiden mahdolliseen siunaamiseen. Työryhmä on laatinut lähes 200 sivun teoksen, joka tänään luovutettiin arkkipiispa Jukka Paarmalle. Uutisten mukaan työryhmä ei tee konkreettisia ehdotuksia suuntaan tai toiseen. Se toivoo, että piispainkokous laatisi toimintaohjeet niitä tilanteita varten, joissa kirkon työntekijää pyydetään siunaamaan kahden naisen tai miehen rekisteröity parisuhde.
Eikö sen pitäisi olla selvä, miten rekisteröityihin parisuhteisiin tulisi suhtautua? Se onkin, jos halutaan kuunnella, mitä Raamattu sanoo. Raamatun kanta itse asiaan on selvä: se torjuu homosuhteet, se pitää niitä Jumalan tahdon vastaisina. Niin tekee sekä Vanha että Uusi testamentti.
Raamatusta löydämme myös ohjeet, miten tulee kohdella jokaista ihmistä - myös niitä jotka ovat kanssamme eri mieltä tai jotka elävät toisin kuin Jumala tahtoo. Jokainen on arvokas, koska jokainen on Jumalan luoma, ja jokaista tulee kohdella kunnioittavasti, riippumatta millainen hän on tai miten hän elää.
Raamattu kehottaa jokaista myös parannukseen: Tunnustamaan vääräksi, minkä Jumala sanoo vääräksi, pyytämään Jumalalta anteeksi sitä, mikä elämässämme on vastoin hänen tahtoaan, uskomaan anteeksisaamiseen ja luopumaan siitä, mitä Jumala ei hyväksy.
Kuunnellaanko, mitä Raamattu sanoo? Kristittyjen uskon ja elämän ylin ohje on Raamattu. Raamattu ei ole ylin ohje vain niissä kysymyksissä, jotka liittyvät kirkon oppiin. Se on ylin ohje myös kysymyksissä, jotka liittyvät kristilliseen elämään, oikeaan ja väärään. Myös Mikko Heikan työryhmä mietinnössään muistuttaa tästä.
Eikö sen pitäisi olla selvä, miten rekisteröityihin parisuhteisiin tulisi suhtautua? Se onkin, jos halutaan kuunnella, mitä Raamattu sanoo. Raamatun kanta itse asiaan on selvä: se torjuu homosuhteet, se pitää niitä Jumalan tahdon vastaisina. Niin tekee sekä Vanha että Uusi testamentti.
Raamatusta löydämme myös ohjeet, miten tulee kohdella jokaista ihmistä - myös niitä jotka ovat kanssamme eri mieltä tai jotka elävät toisin kuin Jumala tahtoo. Jokainen on arvokas, koska jokainen on Jumalan luoma, ja jokaista tulee kohdella kunnioittavasti, riippumatta millainen hän on tai miten hän elää.
Raamattu kehottaa jokaista myös parannukseen: Tunnustamaan vääräksi, minkä Jumala sanoo vääräksi, pyytämään Jumalalta anteeksi sitä, mikä elämässämme on vastoin hänen tahtoaan, uskomaan anteeksisaamiseen ja luopumaan siitä, mitä Jumala ei hyväksy.
Kuunnellaanko, mitä Raamattu sanoo? Kristittyjen uskon ja elämän ylin ohje on Raamattu. Raamattu ei ole ylin ohje vain niissä kysymyksissä, jotka liittyvät kirkon oppiin. Se on ylin ohje myös kysymyksissä, jotka liittyvät kristilliseen elämään, oikeaan ja väärään. Myös Mikko Heikan työryhmä mietinnössään muistuttaa tästä.
5 Comments:
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Kommentoin edellä mainittua Loukkaava Raamattu -kirjoitusta. Siinä särähti pahasti ajatus: 'rakkaudella tai sen puutteella ei valitettavasti ole vaikutusta tähän.' Nimenomaan rakkaus on Jeesuksen mukaan Jumalan tahdon ydin, 'lain tärkein käsky' tai 'siinä on laki ja profeetat'. Sanotaanpa Jumalaa itseäänkin rakkaudeksi. Raamattu on kristityn ylin ohje ja rakkaus - ei mikään muu - on Raamatun 'ylin ohje'.
Martti Pentti
Kotka
"Ja Herra puhui Moosekselle" Näin alkaa moni luku Raamatun alkulehdillä. Hallusinoiko Mooses, niinkuin jotkut uskovat, vai puhuiko Herra todella hänelle? Jos Mooses puhui omiaan, meillä ei ole mitään syytä ottaa Raamattua todesta missään asiassa, mutta jos Herra, maailmankaikkeuden luoja, todella sanoi jotain hänelle, meillä on täysi syy ottaa joka sana vakavasti. Jos uskomme, että Herra todella puhui Moosekselle meidän on uskottava myös, että hän tarkoitti totta sanoessaan, että samaa sukupuolta olevien suhde on Hänelle kauhistus. Ilmestyskirjassa taas varoitetaan, ettei taivaaseen pääse mitään kauhistusten tekijää.
Kumpi rakastaa enemmän: Se, joka varoittaa Jumalan sanan vastaisesta elämästa ja kadotuksesta vai se, joka hyväksyy asian, josta Jumala on selvästi varoittanut?
Jumalan sanan tuomion alle joudumme jokainen monessa asiassa, kukaan ei voi pelastua ilman täyttä armahdusta. Emme voi täyttää Jumalan lakia, mutta se on silti pidettävä voimassa.
Arja Vainio
Muutama kommentti koskien asiaa.
Ensinnäkin, hyvä, että et ole lähtenyt tulkitsemaan mietintöä vastoin sitä. Itse olen viime aikoina ollut ärsyyntynyt, kun kaikki ovat tahallaan lukeneet tekstin väärin ja viittaavan, että työryhmä esittäisi kaavaa, kun se ei sitä tee.
Toisekseen, kysymys rekisteröityihin parisuhteisiin suhtautumisesta ei ole niin itsestään selkeä. Jos tämä tilanne olisi ollut päällä kaksi sataa vuotta sitten, piispojen ohje olisi varmaan ollut "erottakaa seurakunnan yhteydestä". Kysymys on siitä, kuinka homosuhteen torjuminen tapahtuu, ja siihenhän käytännössä pyydetään ohjeita. Kuinka voimme sanoa ei, niin että kuitenkin kunnioitamme myös homoseksuaalisia ihmisiä Jumalan luomina ja sen kautta itseisarvon omaavina ihmisinä - joiden arvo ei määrity sen kautta, mitä he makuuhuoneessaan tekevät tai mitä he uskovat?
Kolmanneksi, se, että Raamattu on ylin ohje kaikessa ei tarkoita sitä, että se olisi ainut ohje. Jo Raamatun lukeminen tapahtuu järjen avulla ja Jumala on kirjoittanut luonnollisen moraalilain paitsi luontoon, sydämeen niin myös Raamattuun. Ihmisen langennut järki ei pysty saavuttamaan langenneesta luonnosta moraalilakia täydellisenä, ja langennut järki ei aina onnistu edes Raamatusta sitä päättelemään.
Koko kysymys ei ole niin yksinkertainen kuin esitetään. Kysymys ei ole vain siitä, mitä tehdään, jos homot tulevat pyytämään siunausta, vaan myös siitä, annetaanko heille se ihmisarvo, joka heille Jumalan sanan perusteella kuuluu. Ja yhtenä Kristuksen Kirkkona tässä yhdessä kirkossa meidän tulisi kaikkien kilvoitella, että vaikkemme hyväksy syntiä, hyväksymme syntisen. Muistatteko vielä, mitä Jeesus sanoi? Kuka oli syytön ja pystyi tuomitsemaan homot? Ei kukaan. "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä tee enää syntiä."
Kenellekään ei ole annettu tuomio-oikeutta. Ja Jeesus itse sanoi, ettei ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan sen pelastamaan. Työryhmä pyysi nyt ohjeita siitä, kuinka voimme toimia samoin kuin Jeesus avionrikkojanaisen tilanteessa - kyseessä oli synti, joka kuuluu samaan kategoriaan, eihän homoseksuaalisuus ole mitenkään erikoinen seksuaalinen synti, vaan kuuluu "Älä tee huorin" -kategoriaan. Avionrikkojanaisen tilanteessa nainen tajusi tehneensä väärin. Vaan kuinka sanot niille, jotka luulevat tekevänsä oikein, että sinä teet väärin?
Kuinka sanot lihavalle, että vaikka hyvältä maistuukin ruoka, ei ole oikein ahmia itseään täyteen?
Kahden ihmisen rakkaudessa ei ole mitään pahaa.
Raamatun kulttuurihistoriallinen konteksti pitäisi ottaa huomioon sitä tulkittaessa.
Lähetä kommentti
<< Home